Interieurdesigners en -stylisten weten als geen ander hoe belangrijk presentatie is, zeker als het gaat om het overbrengen van een ontwerp of een bepaald gevoel. Vroeger werden moodboards vaak met de hand gemaakt, waarna de klant een tastbaar product kon bekijken. Tegenwoordig gebruiken professionele designers vooral online programma's, waarmee sneller betere visuals kunnen worden gemaakt van een ruimte. Om de klant toch iets te kunnen overhandigen tijdens een presentatie, kiezen veel professionals voor printmateriaal.
Wat is belangrijker, de prijs of de kwaliteit van drukwerk?
Voor de komst van de moderne hoogwaardige druktechnieken was het vrijwel onmogelijk om goedkoop drukwerk te bestellen dat ook nog eens van goede kwaliteit was. De digitale printtechnieken hebben hier verandering in gebracht, waardoor het niet meer nodig is om een keuze te maken. Iets wat de Nederlandse drukkerij HelloPrint inmiddels wel heeft bewezen.
Waarom kiezen zoveel designers voor het printmateriaal van HelloPrint?
Het printmateriaal van Helloprint maakt het mogelijk om goedkoop te printen, maar wel met een hoge kwaliteit. Hierdoor hoef je geen concessies te doen. Een tweede pluspunt is de snelle levertijd van HelloPrint, waarbij je voor veel printartikelen de keuze hebt om je bestelling versneld te ontvangen. Dus laten we eens kijken waar dit printmateriaal dan precies aan moet voldoen.
Waar moet goed printmateriaal aan voldoen?
Goed printmateriaal voor het tonen van een idee, zoals een moodboard, moet aan meerdere voorwaarden voldoen:
- het drukken van heldere kleuren, zodat het printmateriaal en het digitale ontwerp overeenkomen (kleurechtheid)
- het kunnen aanleveren van diverse soorten bestanden, voor het drukken van ragscherpe foto’s en lettertypes. Bij HelloPrint kun je onder andere een PDF en InDesign bestand aanleveren.
- digitale druktechnieken, vanwege de goedkopere drukkosten en de goede kwaliteit
- de mogelijkheid om grote afdrukken te kunnen bestellen, voor een economische prijs. Het gaat tenslotte om presentatiemateriaal, dat een tijdelijk doel dient
- diverse soorten afwerkingen, zodat de keuze kan worden gebaseerd op het idee dat de visual moet overbrengen. Denk aan de glanzende afwerking van HelloPrint of juist een mat laminaat
- een ruim productassortiment, zodat er meerdere opties mogelijk zijn. Waaronder premium producten (voor belangrijke presentaties) en weerbestendige producten (voor visuals die buiten worden getoond)
Welke producten worden het vaakst gekozen door interieurdesigners?
Nu we weten waar printmateriaal aan moet voldoen voor het presenteren van ideeën, is het tevens leuk om eens te kijken welke producten het meest worden gebruikt door interieurdesigners. Veel producten kunnen namelijk voor meerdere doeleinden worden ingezet.
Top vijf printproducten voor (interieur)designers tijdens presentaties
- Roll-up banners: licht van gewicht en geschikt voor het snel presenteren van één of meerdere visuals.
- Reclameborden voor binnen: gemaakt van geschuimd materiaal, waardoor dit ideaal is voor het presenteren van moodboards
- Reclameborden voor buiten: waaronder voor het laten drukken van foto’s van het beoogde resultaat om op te hangen aan gevels
- Flyers: voor het uitdelen tijdens een woon- of bouwbeurs. Zie dit als een soort visitekaartje waar ook foto’s op kunnen worden gedrukt
- Posters: een zeer goedkope presentatiemethode, inclusief haarscherpe afdrukmogelijkheden in talloze formaten
Zelf een moodboard maken en laten afdrukken door HelloPrint? Dat kan! Je kunt namelijk ook als particulier je eigen moodboard maken en laten drukken.