De klimaatcrisis, afvalcrisis, stikstofcrisis en CO2-crisis: de problemen in onze maatschappij stapelen zich op. Om nog maar te zwijgen over de sociale problemen zoals sociaal-maatschappelijke ongelijkheid en de groeiende mentaliteitskloof tussen verschillende generaties. We zijn ons bewust van het goede en het kwade op allerlei terreinen, een ontwikkeling die wordt aangeduid met de term ‘woke’. We willen allemaal ons steentje bijdragen, maar dan wel op onze eigen voorwaarden.

 

Respect voor mens en natuur staat daarbij niet ter discussie. Integendeel. We plaatsen juist steeds vaker onze vraagtekens bij onbezonnen consumeren, waardoor hergebruik, kringloopproducten en huren of lenen plotseling hip zijn. Groen telt mee. De natuur is een toenemende factor van betekenis, een stakeholder met een belangrijke stem die niet meer te negeren valt. Onze veranderende wereld vergt een andere manier van denken. Eigenbelang staat niet langer voorop. Klanten, partners, de natuur en maatschappij, ze vormen ecosystemen die nauw met elkaar verweven zijn. Door grenzen te slechten, kunnen problemen worden opgelost. Dit denken in ecosystemen biedt zowel mogelijkheden voor milieuvraagstukken als voor nieuwe businessplannen.

De oude moraal maakt plaats voor een nieuwe. Het is nu tijd voor bedrijven om verantwoordelijkheid te nemen, om hieraan invulling te geven en de consument met duidelijke communicatie mee te nemen. Ook voor de interieurbranche vervult het milieubewustzijn en belangrijke rol. De branche kan zich onderscheiden door een positieve bijdrage leveren aan het klimaat. Productie, logistiek en verpakking blijven grote onderwerpen, en evenals andere bedrijfstakken krijgt ook de interieurbranche te maken met ‘the rise of rental’. Een groeiende groep consumenten is bereid geld neer te tellen om juist geen eigenaar te zijn van een product, waardoor de producent altijd verantwoordelijk blijft. Dit zal uiteindelijk nieuwe interieur- en winkelconcepten tot gevolg hebben.

Vanuit de waardetrend 'REVISE THE MORAL' is de stijltrend 'BALANCED BIOTOPE' ontstaan. Binnen deze trend zien we de volgende vormen, kleuren, materialen en dessins.

Vormen

De vormen zijn zowel organisch en onregelmatig als stoer industrieel.

Kleuren

Het kleurpalet is natuurlijk. De blauwgroene tinten van de afgelopen jaren maken in deze kleurkaart plaats voor geelgroene tinten zoals olijfgroen, mosgroen en lindegroen. De toevoeging van industrieel blauw en steenrood geven deze kleurkaart een extra stoer tintje.

Materialen

Toonaangevend voor deze trend zijn duurzame materialen. Daaronder bevinden zich opvallend veel innovatieve materialen, zoals biobased materialen. Het uitgangspunt bij niet­natuurlijke materialen is dat ze recyclebaar zijn. De consumenten verwachten meer en meer dat producenten hun verantwoordelijkheid nemen.

Dessins

De dessins bestaan hier hoofdzakelijk uit natuurlijke structuren, imitaties van natuurlijke materialen zoals steen, hout en textiel. Ook vlekpatronen die bijvoorbeeld doen denken aan schimmelculturen duiken op.

Bron: Koninklijke INretail, 2020