Een goede nachtrust voor je kind is erg belangrijk: zowel voor de (mentale en fysieke) gezondheid van je kind, als voor het welzijn van jullie als ouders! Veel factoren spelen een rol bij goed slapen: van slaaprituelen tot lichaamsbeweging en voeding. Maar ook met een bewuste inrichting van de kinderkamer kun je bijdragen aan een goede nachtrust voor je kind. Hier vind je een paar tips.

 

Raambekleding

Slaap wordt beïnvloedt door ons biologisch ritme, en daarbij speelt licht een grote rol. Licht onderdrukt namelijk de aanmaak van het slaaphormoon melatonine: het hormoon dat ons lichaam vertelt dat het tijd is om te slapen. Niet zo gek dus, dat verduisterende gordijnen of plissés je kindje helpen om gemakkelijker in slaap te komen!

Temperatuur

Pas op dat je de slaapkamer ’s nachts én tijdens de slaapjes overdag niet te sterk verwarmt. Heb je zelf wel eens gemerkt dat je onrustig sliep en veel droomde tijdens een warme nacht? Bij kinderen is dat niet anders. In de eerste weken heeft je baby een slaapkamertemperatuur van rond de 20 graden nodig, maar daarna slapen kinderen beter in een kamer van 15-18 graden.

Beddengoed

Onderschat ook de invloed van beddengoed niet! Kwaliteit dekens brengen een optimale warmteverdeling en zorgen zo dat je kindje beter slaapt. Nappiez, onderdeel van Koalabedding, is dé specialist op het gebied van dekbedden voor kinderen vanaf 2 jaar. Nappiez dekbedden hebben een lichtgewicht vulling met een perfecte warmte-isolatie. Je kunt hierbij kiezen uit dekbedden van 100% Originele Cottonvezels, 100% zuivere Texelse wol, of met een hoogwaardige Thermosoft synthetische vulling. Bovendien zijn de dekbedjes anti-allergeen én heeft Nappiez nu ook een lijn van dekbedovertrekken met hippe kleuren en dessins!

Dekbed detail 1 kopiëren.jpg

Eruit!

Sommige accessoires lijken een goede aanvulling op de kinderkamer, maar verstoren de nachtrust eigenlijk. Dit hangt natuurlijk van het kind af; de een is gevoeliger voor licht of prikkels dan de ander. Maar als je kindje niet goed slaapt, is het slim om eens naar deze factoren te kijken:

  • Mobiel: een mobiel boven het bedje van je baby zorgt weliswaar voor afleiding, waardoor je kindje rustig ligt, maar het kan ook teveel prikkels geven. Net als wanneer wij naar de televisie kijken voor het slapengaan: inslapen lukt misschien nog, maar doorslapen al minder!
  • Felle nachtlampjes zijn funest. Een subtiel nachtlampje kan monsters en spoken verdrijven, maar een fel lampje verdrijft ook de slaap.
  • Kijk ook eens naar de kamer van je kind voordat deze gaat slapen: slingert er veel speelgoed rond? Staan er veel bouwwerken en poppenspulletjes in die je kind héél blij maken, maar hem of haar dus ook gemakkelijk ‘alert en wakker’ houden? Zorg voor een zo rustig mogelijke slaapomgeving door ook speelgoed achter gesloten deuren op te ruimen. Soms zijn het de kleine dingen die een groot effect hebben.

Ook leuk om te lezen