Matt Sleeps, een nieuwe Nederlandse internet startup, zal met matras Matt de achterhaalde matrassenindustrie wakker schudden. Matt is Nederlands eerste e-commerce merk dat het succesvolle online-retailer model toepast op de matrassenindustrie van nationaal 1,5 miljoen stuks per jaar. Met slechts Ä—Ä—n perfect matras, een 100 dagen gratis testperiode en een prijs die minder dan de helft is van de reguliere kwaliteitsmatrassen wil Matt Sleeps het aankopen van een matras weer leuk maken.

De aanschaf van een nieuw matras wordt zelden gezien als een leuke ervaring. Na het bezoeken van talloze beddenzaken, gesprekken met verkopers en na een korte matrastest, eindigen veel consumenten met een duurder matras dan in eerste instantie de bedoeling was. “Een matrasaankoop is de meeste frustrerende en tijdsintensieve bezigheid na de aanschaf van een tweedehands auto” zegt Joep Verbunt, de oprichter van Matt Sleeps.

“Ik heb het zelf ervaren toen ik met een van mijn eerste salarissen wilde investeren in een goed matras. Na uren in drukke woonboulevards waar ik werd dolgedraaid door de vele keuzemogelijkheden en ik mij verbaasde over de absurd hoge prijzen, bedacht ik me dat dit toch beter en vooral leuker moest kunnen’’.

Verbunt, die ook oprichter is van Shoreditch Agency, een creatief bureau dat evenementen in Nederland en Duitsland organiseert, wil door middel van onderscheidende concepten de wereld om ons heen innoveren en leuker maken. “Voor Matt hebben we dezelfde succesvolle visie toegepast als voor Shoreditch Agency; wanneer je consumenten echt wilt bereiken moet je ze niet proberen te overtuigen door middel van saaie advertenties maar ze met een beleving deel uit laten maken van je merk. Evenementen als de Bubbelbadbioscoop, het Tomatengevecht op de Dam en Discoboodschappen in een supermarkt zijn hier het resultaat van. Met dezelfde creatieve invalshoek willen we nu de ouderwetse matrassenindustrie innoveren en het aankopen van een matras weer leuk maken.”

Matt Sleeps is erin geslaagd alle onderdelen in het productie- en aankoopproces te herdefiniëren en te verbeteren. In zowel design, prijs als service zal Matt een totaalbeleving bieden die nooit eerder in deze industrie is vertoond.

Design

De eerste stap in de herdefiniering was het design. Het uitgangspunt was één perfect matras wat voor iedereen lekker ligt. Met de voorkeur om te gaan voor één ideaal model, gaat Matt Sleeps tegen de gevestigde orde in. “Een hoeveelheid aan keuzes leidt niet alleen tot keuzestress maar is vooral een marketingtactiek om consumenten meer geld te laten betalen” aldus Verbunt. Om dit perfecte matras te ontwikkelen is er samen met diverse grote Europese matrasfabrikanten, hotelketens, de TU Delft en proefpersonen 15 maanden geïnvesteerd in testen en onderzoek.

Bovendien leidt de keuze om één perfect matras te ontwikkelen tot kostenbesparing in voorraad en transport, wat ons hielp bij het tweede uitgangspunt.

Prijs

Een matras is een belangrijke aankoop waar we 1/3 van ons leven op doorbrengen. Helaas is een kwaliteitsmatras, vanwege zijn hoge prijs, niet voor iedereen weggelegd. Aangezien Matt Sleeps van mening is dat goede nachtrust geen fortuin hoeft te kosten, was de grootste uitdaging om de prijs van het beste matras zo scherp mogelijk neer te zetten. Matt Sleeps heeft daarom het succesvolle businessmodel van andere online retail branches toegepast op de matrassenindustrie. Dit businessmodel elimineert, waar mogelijk, de overbodige tussenschakels zoals de distributeur, de winkels en de verkopers. Matt Sleeps is er hierdoor in geslaagd om het hoge kwaliteit matras voor minder dan de helft van de winkelprijs aan te bieden. Het Matt matras is beschikbaar in 6 maten met prijzen vanaf 350 euro.

Service

De moeilijkheid bij een matrasaankoop is om het product goed te testen. Consumenten krijgen de gelegenheid om in een showwroom een matras te testen en dienen binnen 5 minuten te kunnen beoordelen of dit het matras is waarop ze een hele nacht, 10 jaar lang, comfortabel kunnen liggen.

Met de veronderstelling dat dure showrooms overbodig zijn en het besef dat Nederland 17 miljoen slaapplaatsen heeft, is Matt Nederlands eerste matrassenmerk dat zijn klanten 100 dagen de tijd geeft om het matras thuis uit te proberen. Iedere klant die niet helemaal tevreden is, kan het matras door het bedrijf kosteloos laten ophalen en ontvangt het volledige aankoopbedrag terug. “Dit betekent niet alleen dat onze klanten zich een bezoek aan een showroom kunnen besparen, maar ook dat wij een duurzame relatie met onze klanten aangaan. We willen dat elke klant 100% tevreden is, tenminste 10 jaar lang. Daarom geven we op ieder matras ook 10 jaar garantie”, aldus de oprichter.

Dankzij een vernieuwende compressie techniek wordt Matt in een compacte doos bezorgd. Hiermee bespaart het bedrijf ruim 200% op het ruimtebeslag. Mede hierdoor kan Matt zelfs de volgende dag - in de 4 grote steden al op dezelfde dag- gratis worden geleverd.

En we hebben nog wat leuks voor jullie in petto.... want onze redactie gaat binnenkort proefslapen op een Matt Sleeps matras en we zullen jullie in een review laten weten hoe wij Matt hebben ervaren


Ook leuk om te lezen