2648
Little Greene
Gepubliceerd: 30-01-2014 Laatste update: 01-09-2017

Little Greene heeft de archieven van zowel Londen als Parijs doorzocht, zoekend naar de oorsprong voor haar nieuwste ‘heritage’ behangcollectie, toepasselijk genaamd 'Révolution Papers'. De titel van deze collectie verwijst niet naar de bestorming van de Bastille in 1789, maar naar de baanbrekende vooruitgang, die geboekt is in de productie en distributie van behang in de daaropvolgende industriële periode. In de 18de eeuw waren Londen en Parijs onafhankelijke centra voor de productie van behang; de twee hoofdsteden hadden elk hun eigen ambachtelijke studio's, waar op bestelling behang werd gemaakt ter verfraaiing van de huizen van de plaatselijke elite. Toen men nieuwe handelskanalen ging ontwikkelen, ontstonden er ook nieuwe commerciële markten, wat onvermijdelijk resulteerde in het samenvloeien van de Engelse en Franse ontwerpstijlen en productietechnieken. Dankzij efficiënte blokdruktechnieken konden complexe behangsels met meerdere kleuren worden vervaardigd in lange lengtes. De papieren konden in rollen geproduceerd worden, in plaats van op individuele vellen, en in ongekende hoeveelheden. Dit betekende dat behang zowel betaalbaarder als toegankelijker werd dan ooit tevoren, wat resulteerde in het eerste wereldwijde succes van behang.

De zeven behangontwerpen van ‘Révolution Papers’
‘Révolution Papers’ bestaat uit zeven ontwerpen die typerend zijn voor deze periode; traditioneel damast en verfijnde toile patronen, een verfijnde (en soms verrassende) behandeling van kleur en een prachtige oppervlaktekwaliteit, die alleen kan worden bereikt met traditionele blokdruk. Bonaparte, c1850 : dit behang is een revisie van een authentieke 19de eeuwse Franse damast en recentelijk ontdekt als een geschilderd kunstwerk in een Parijse studio. Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat men vroeger alleen saaie en sombere kleuren gebruikte voor decoraties. De rijke schakeringen, gelaagdheid en gradatie van de kleuren, die hier zijn gereproduceerd, zijn volledig trouw aan het originele behang en doen tegelijkertijd zeer modern aan. Palais, c1840 : een klassieke interpretatie van dit patroon en zo kenmerkend voor de Franse behangpanelen, die gemaakt werden door de fabrikant Réveillon vanaf eind 1700. Het oorspronkelijke ontwerp werd handgedrukt, in achttien kleuren, op een smal papier van 46 cm met een rapporthoogte van 67 cm. De originele ontwerpschaal, stijl en oppervlaktebehandeling zijn behouden met de bloemen, guirlandes en arabeske decoraties. Piccadilly, c1760 : er is minder bekend over dit behang, dan over het vergelijkbare behang 'Soho Square' uit de ‘London Wallpapers’ collectie van Little Greene. Toch zijn er overduidelijke overeenkomsten; het archiefdocument van dit patroon is een 'mock flock', wat betekent dat het ontworpen is om het uiterlijk van het duurdere veloursbehang met reliëf uit te dragen, echter het effect wordt verkregen door de bedrukking in plaats van de textuur. Sackville Street, c1730 : dit ontwerp is één van de grootste en best bewaarde patronen uit het archief van English Heritage en bevat een rapporthoogte van 97 cm en een ongebruikelijke breedte van 75 cm. De rollen zijn dus aanzienlijk breder dan de standaardrollen van 52 cm breed. Het origineel werd ontdekt in de achterslaapkamer van een huis dat was gebouwd voor de ‘lagere adel’ en was oorspronkelijk behangen op platen, waarop bloemen achteraf met de hand zijn toegevoegd om de verbindingslijnen van het papier te maskeren. Stag Toile, c1895 : deze print bevat slechts één kleur en is afkomstig van een originele 19de eeuwse Engelse linnen stof. Het bevat een edelhert en is minder formeel dan de typische Toile de Jouy ontwerpen, die aan het einde van de 18de eeuw in Frankrijk werden gemaakt. Versailles, c1890 : een iets recenter behangsel dan zijn traditionele ontwerp wellicht doet vermoeden. Versailles is gebaseerd op een origineel document dat machinaal in gegradeerde tinten werd gedrukt om een trompe l'oeil effect te verkrijgen. Het bevat complexe rolornamenten en hoornen des overvloeds met vele bloemen in klassieke Rococo-stijl. Whitehall, c1740 : dit behang werd gevonden in een middeleeuws pand in Surrey in Engeland, dat op een bepaald moment het thuis was van de Surrey school. Hoewel het behang in Engeland gedrukt is, heeft het behang duidelijk een Franse invloed. Het bloemenraster is ongetwijfeld geïnspireerd door textielontwerpen. Gedrukt linnen en flanel stoffen in deze stijl werden bijzonder populair halverwege de 18de eeuw.

Van ontdekkingsreis naar feestelijke behangcollectie
Managing Director David Mottershead is bijzonder verheugd over de 'revolutionaire' Engels-Franse collectie: “Voor eerdere behangcollecties hebben wij ontwerpen uit het Engels erfgoed verkend binnen een brede tijdspanne, maar nooit op een manier, die zo helder de samenvloeiing markeert van de twee meest toonaangevende behangproductie steden. Het is opmerkelijk dat zowel in Londen als in Parijs gelijktijdig, maar onafhankelijk van elkaar, dezelfde gedachten en productiemethoden bestonden. Het was een echte ontdekkingsreis, evenals een enorme sensatie, om de twee invloeden harmonieus en naadloos bij elkaar te brengen in een feestelijke behangcollectie.” De ‘Révolution Papers’ collectie wordt in januari 2014 in Parijs op Maison et Object gelanceerd. De behangcollectie is nationaal en internationaal verkrijgbaar via een netwerk van exclusieve Little Greene dealers. www.littlegreene.com.

smeg-2024-2.png

Wonenonline


GRATIS woonstijlen STYLEGUIDE

styleguide-cover3.png

Ben je gepassioneerd over wonen en interieur? Ontdek met onze gratis Styleguide met de woonstijlen van 2025! Dit E-book, gevuld met de laatste trends, tips en shop must-haves, is de sleutel tot het creëren van een uniek en trendy thuis.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en start direct met het realiseren van jouw stijlvolle droomhuis!

Ja, stuur mij de styleguide