2056
Zen aan de Zaan
Gepubliceerd: 11-04-2013 Laatste update: 13-03-2023

Tegen de stroom in groeide Piet Boon de afgelopen jaren uit van Dutch designer tot internationaal merk. Zijn ontwerpvisie blijkt van New York tot Korea aan te slaan. Blijkbaar zit er iets universeels in, dat misschien het best te typeren is als het gouden midden tussen Zaans en zen.

“Eigenlijk zijn de werkruimtes hier belachelijk groot.” Piet Boon zegt het bijna verontschuldigend als hij zijn Global Headquarters in Oostzaan laat zien. Twee jaar geleden vestigde hij zich met zijn hele team en de Piet Boon Store in dit gloednieuwe, zelf ontworpen pand. “Maar als het zo ruim kán, is het natuurlijk wel heel prettig,” voegt de geboren en getogen Zaankanter toe. “Ik vind het belangrijk dat de mensen die hier werken, intussen zo'n veertig, een prettige plek hebben, met veel licht en rust. Dat ze geen hinder van elkaar hebben, maar elkaar wel inspireren.” Wat op de bezoeker vooral indruk maakt, is niet eens zozeer het volume van de ruimtes – inderdaad riant te noemen – maar vooral de serene en toch persoonlijk sfeer. Boon zit in zijn helder witte kantoor achter een joekel van een eikenhouten werktafel, die eerder uitnodigend is dan imponerend. Het kwartje valt als Boon vertelt: “Dit was de eettafel die bij mij thuis stond. Nu staat er een van Piet Hein Eek, een designer die ik enorm bewonder.” Al met al is het kantoor, net als de rest van het pand, een perfecte illustratie van de design-visie van Boon: robuust en toch behaaglijk, eenvoudig en toch comfortabel, minimalistisch en toch karaktervol, ongepolijst en toch verfijnd. Altijd is er die harmonieuze eenheid van tegenstellingen. De yin en de yang, die al het werk van Boon zo kenmerkt, of het nu gaat om een zitbank, een boot, een woonhuis of een hotel in de Cariben.

Eenvoud duurt het langst

“Mijn filosofie is heel eenvoudig,” licht Boon toe. “Bij al mijn ontwerpen hanteer ik dezelfde mantra: kwaliteit, functionaliteit, duurzaamheid. Ik ben een jaar of dertig geleden begonnen als aannemer. Mijn grote frustratie was toen dat wat de architecten bedachten maar zelden aan mijn kwaliteitsnormen voldeed. Terwijl ik het moest bouwen en er garantie op geven. Indeling, materiaalgebruik, afwerking, routing, detaillering, zichtlijnen, lichtinval, dat zijn elementaire dingen. Dat moet allemaal deugen, anders wordt je niet happy van je huis. Ik ging steeds meer zelf achter de tekentafel zitten en zo ben ik uiteindelijk van bouwer ontwerper geworden. Omdat ik zoveel waarde hecht aan functionaliteit en duurzaamheid, betrek ik van begin af aan onze styling-afdeling bij een ontwerp. Dat hebben we als ontwerpstudio altijd zo gedaan en dit is een grote kracht gebleken, iets wat ons uniek maakt. De styling onder leiding van Karin Meyn – van wereldklasse in haar vak – kijkt vanaf de eerste schetsen mee en denkt na over de kleuren, de materialen en de texturen die de basis gaan vormen. Want juist die basis moet lang mee kunnen, niet gaan vervelen en dus vooral rustig, sober en praktisch zijn. De afwerking van de wanden en de vloeren, daar nemen we samen met de styling al vroeg in het proces zorgvuldige beslissingen over. Favoriete materialen daarvoor zijn bijvoorbeeld hout, beton, zink en natuursteen. Deze materialen zijn net als marmoleum niet te nadrukkelijk aanwezig, oersterk, vaak duurzaam, veelzijdig, tijdloos, praktisch en evengoed ontzettend mooi.”

Warm minimalisme

“Aan de ene kant zijn mijn ontwerpen nuchter Hollands, alleen al door de vaak robuuste vormen en de pure materialen. Tegelijkertijd heeft het ook iets Oosters wat we bouwen, door de soberheid, de heldere lijnen, de symmetrie, de rust en ook weer de eerlijke materialen. Ik vind het dan ook te gek dat we nu worden gevraagd voor grote projecten in Azië, bijvoorbeeld in Korea. Minimalistisch huizen zijn naar mijn smaak de mooiste. Minimalistisch, maar toch warm en leefbaar, met alleen het noodzakelijke: een lekkere bank, een vuurtje en wat kunst. Veel meer heeft een mens toch niet nodig? In het Verre Oosten zijn ze daar natuurlijk ontzettend goed in. In een Japans of Koreaans huis staat bijna niets. Ze zitten, eten en slapen op de vloer. Ik heb in Korea vloeren gezien van papier. Heel veel lagen geel papier over elkaar gelijmd en dan gelakt. Ongelooflijk mooi! De vloer is in feite het belangrijkste meubel. Je mag er uiteraard niet met schoenen op, hij moet altijd schoon blijven en liefst ook behaaglijk warm. In Korea hebben ze al zeker 1500 jaar standaard vloerverwarming in elk huis. Echt fantastisch. Zelf gebruik ik vloerverwarming ook graag, het is onzichtbaar en energiezuinig. Het grappige is wel dat Koreanen willen dat we westerse huizen voor ze bouwen. Alleen: ik kan niet een huis vanuit de polder daar naartoe verplaatsen, dat zou totaal misstaan. Dus gebruik ik toch elementen uit de Koreaanse cultuur. Bijvoorbeeld door nóg meer aandacht te besteden aan de relatie tussen de architectuur en de natuurlijke omgeving dan we normaal al doen, want in Korea is respect voor natuur een heel belangrijke waarde. Iets heel anders, is de liefde voor goud en glimmend in Korea, op het kitscherige af. Zelf heb ik daar niks mee, maar dat vertaal ik dan door gepolijst brons te gebruiken, wat ik wél mooi vindt. Het bijzondere is nu, dat de luxueuze villa's die wij gebouwd hebben voor de Koreanen heel westers ogen, terwijl ze er door westerse ogen hartstikke oosters uitzien. Om die culturen zo te kunnen verweven, dat is fantastisch en lukt alleen als je je heel goed verdiept in zo'n land. Nu is reizen, rondkijken in andere landen, altijd al mijn belangrijkste inspiratiebron geweest, dus dat vind ik alleen maar leuk.”

Dichtbij blijven

“Een jaar of zeven geleden hebben we besloten van de persoon Piet Boon een internationaal merk te maken. Het is een heel succesvolle beslissing gebleken, waarbij belangrijk is geweest dat we onze filosofie nooit hebben verloochend en altijd dicht bij onszelf zijn gebleven. De manier waarop we een internationaal project benaderen, verschilt in essentie niet van de manier waarop we hier werken met elke individuele klant. Ik begin altijd met het onderzoeken van de gewoontes en het leefterrein van de opdrachtgever, door veel met die persoon te praten. Dat is het leuke van mijn vak. Ik ben gek op mensen en om een goed ontwerp voor iemand te kunnen maken, moet ik je echt als mens leren kennen. Wat zijn je hobby's, je passies, wat is je smaak, hoe leef je thuis? Zelfs je kinderen en je hond wil ik leren kennen. Dat vertalen we met ons team naar een huis dat niet voelt als een Piet Boon-huis, maar als jouw huis. Daar gaat het om. Ik probeer te achterhalen wat je dromen zijn en je dan te verrassen met iets dat nog net een stap verder gaat. Tegelijkertijd moet je achteraf het gevoel hebben dat het allemaal bij jou vandaan is gekomen, wat in feite ook zo is. Als dat lukt, is de missie geslaagd.” Tekst: Chris Muyres

lookbook2025.png



Wonenonline


GRATIS woonstijlen STYLEGUIDE

styleguide-cover3.png

Ben je gepassioneerd over wonen en interieur? Ontdek met onze gratis Styleguide met de woonstijlen van 2025! Dit E-book, gevuld met de laatste trends, tips en shop must-haves, is de sleutel tot het creëren van een uniek en trendy thuis.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en start direct met het realiseren van jouw stijlvolle droomhuis!

Ja, stuur mij de styleguide