Mis jij de sportschool ook zo? Of ben je juist helemaal niet zo sportief, maar wil je daar tijdens deze lockdown graag wat verandering in brengen? Nu we allemaal veel tijd thuis doorbrengen, kan dit juist dé periode zijn om aan je fitheid te werken. Daar heb je namelijk echt niet per se een sportschool voor nodig, want thuis sporten kan net zo goed zijn als in de gym! Meer weten over hoe je dat dan aanpakt in je geliefde interieur? In dit artikel geven we 4 tips voor een coole gym@home.



1. Kies een sportieve activiteit die bij je past (en bij je huis)
Allereerst is het belangrijk dat je voor een sport kiest die je leuk vindt – én die geschikt is voor in je woning. Misschien vind je hockey wel heel gaaf, maar beschik je niet over een tuin (maar wel over een prachtig gelakte eikenhouten vloer…), of wil je steps gaan doen, maar heb je onderburen die dat een minder goed idee vinden. Kijk daarom naar de mogelijkheden van je huis of appartement. Ga je bijvoorbeeld voor fitness met gewichten? Zorg dan voor een goede mat om je vloer te beschermen, en zet je mooie woonaccessoires even aan de kant. Je wilt niet dat er ongelukken gebeuren met je interieur! Ook een goede koptelefoon of oordopjes doen wonderen, want zo hoeven je huisgenoten of buren niet mee te genieten van je sportroutine.

2. Zorg voor de juiste benodigdheden
Nu je weet welke sport je thuis wilt gaan beoefenen, is het tijd om voor de juiste benodigdheden te zorgen. Niets is vervelender dan tijdens je sportuurtje te ontdekken dat je tóch dat ene gewicht nodig hebt, of dat je zonder goede sportschoenen echt last krijgt van je knieën. Check dus eerst wat je nodig hebt voor een bepaalde workout (dat kun je makkelijk online vinden) en bestel alles voor het thuis sporten online. Gewichten, een halterstang, weerstandsbanden: het is vaak dezelfde week nog bij je thuisbezorgd! Geen zin om te bestellen? Kijk dan eens in je voorraadkast: flessen wasmiddel doen het ook goed als gewichten, of doe een plankingworkout met wc-papier (al gezien bij sportguru Arie Boomsma)…

3. Ga (online) samen sporten!

Als je het maar lastig vindt om jezelf te motiveren om thuis te sporten, is het een goed idee om eens samen aan de slag te gaan. Dat kan vandaag de dag helaas niet fysiek, maar gelukkig zijn er genoeg digitale mogelijkheden om je samen in het zweet te werken. Volg je ‘eigen’ lessen van je sportschool online, zoals bodypump, yoga of steps, of kijk op Youtube voor leuke thuis workouts. Het werkt erg motiverend om andere mensen ook te zien sporten, en dat een (digitale) sportleraar je vertelt wat je moet doen. Ook zijn er genoeg bekende Nederlanders die op sociale media hun sportroutine delen.
Heb je nog ruimte over in je woning? Richt dan (voor nu) je eigen home gym in. Hoe luxe!

4. Track je vooruitgang en beloon jezelf
Om lekker fit te blijven of te worden, is het wel zo fijn als jij je vooruitgang kunt tracken. met een speciaal sporthorloge kun je precies meten hoeveel stappen je hebt gezet en hoeveel calorieën je hebt verbrandt met je thuis-workout. Dat werkt motiverend! Beloon jezelf als jij je doelen hebt behaald, met mooie sportkleding of, misschien beter nog, iets gaafs voor in je huis.

Ook leuk om te lezen