756
5 oefeningen om thuis te doen en in vorm te blijven

Er zijn altijd wel excuses te vinden om dat sporten toch nog maar even uit te stellen, ook al weet iedereen dat het goed is voor lichaam en geest. Te druk op het werk, te veel heen en weer rijden met de kinderen of een te drukke sociale agenda, vaak is iedere reden goed genoeg om van alles te ondernemen behalve sporten.

De motivatie is er wel, maar de uitvoering ontbreekt. Het goede nieuws is dat het niet veel tijd kost en dat je het sporten makkelijk thuis kan doen. Een dagelijkse portie beweging en goede sportvoeding helpen een heel eind op weg naar een gezonde levensstijl en prima conditie.

Oefeningen waarvoor je niet meer de deur uit hoeft

Elke avond na een vermoeiende werkdag nog naar de gym trekken, het is niet direct een aantrekkelijk idee. In veel gevallen zal het erop neerkomen dat dat sporten dan nog maar een dagje moet wachten en van uitstel komt afstel. Door gerichte oefeningen thuis te doen, valt de tegenzin om naar de gym te gaan alvast weg. Je hoeft er ook helemaal geen dure toestellen voor aan te kopen, in tegenstelling tot wat velen denken. Motivatie, comfortabele kledij, een leuk muziekje op de achtergrond en de juiste sportvoeding zijn alles wat nodig is.

Squats

Squats zijn zowat een veelzijdige oefening omdat ze niet alleen benen en billen trainen, maar ook goed zijn voor de rug- en buikspieren. Voeten op schouderbreedte, handen gestrekt voor je uit en door je knieën buigen tot de dijen horizontaal komen te staan, meer is het niet. Ga voor steeds meer herhalingen en voeg extra gewicht toe voor de beste resultaten.

Planken

De naam van deze oefening mag vrij letterlijk genomen worden. De plankhouding bekom je door met rechte rug te steunen op de onderarmen en tenen en dit een bepaalde tijd vol te houden. Verhoog steeds het aantal seconden en de buikspieren worden optimaal geactiveerd en gestimuleerd.

Sit-ups

Wie kent ze niet, de sit-ups. Zo oud, maar zo doeltreffend als thuisoefening. Voor deze oefening ga je op je rug liggen op een goede ondergrond met je benen in een hoek van 90 graden. Met de armen voor je borst gekruist ga je nu je bovenlichaam naar je knieën brengen en terug. Extra gewicht zorgt voor extra training en meer resultaat.

Push-ups

Militairen kennen de push-ups als geen ander omdat ze vaak als soort van straf ingezet worden. Deze oefening is dan ook vrij zwaar, maar wel bijzonder efficiënt. Steunend op de tenen en met de armen op schouderbreedte ga je door je armen om je vervolgens terug op te drukken en dit met een rechte rug. Voor beginners kan het helpen om niet op de tenen, maar op de knieën te steunen.

Lunges

Een leuke oefening om de training compleet de maken zijn de lunges. Met een been zet je een stap vooruit, ga je door de knie tot 90 graden en kom je terug recht. Die mooie, gespierde en strakke benen waar iedereen van droomt zijn met deze oefening zo binnen handbereik.

Sportvoeding als extra boost

Wie goed sport, moet ook goed eten. Sportvoeding zorgt ervoor dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt die je nodig hebt, zonder een overdaad aan calorieën te veroorzaken. Goede sportvoeding bestaat uit een perfecte balans van eiwitten, vetten en koolhydraten en laten het lichaam optimaal presteren. Iedere professionele sporter, maar ook iedere recreatieve sporter, zal een enorme meerwaarde ondervinden met de juiste sportvoeding.

Onze partners