Heeft u thuis een sauna? Lees dan onze tips over hoe u optimaal geniet van uw saunagang.

Tip 1: Verwarm uw sauna goed
Zorg ervoor dat er voldoende saunastenen in de oven aanwezig zijn. Zoveel mogelijk stenen "losjes" op en rond de verwarmingselementen stapelen. De saunacabine dient te zijn voorverwarmd. Met de thermostaat regelt u de hoogte van de temperatuur. De opgietmiddelen dienen altijd te worden verdund met water. Gebruik de opgietmiddelen nooit onverdund i.v.m. brandgevaar. Het gebruik van geurstoffen is aangenaam voor de luchtwegen.

Tip 2: Haast u niet
Ga nooit te gehaast in de sauna. Neem er rustig de tijd voor, 8 a 12 minuten per saunagang. Herhaal deze saunagang 2 of 3 keer met een tussenpauze van 10-15 minuten. Luister naar uw lichaam om uw saunatijd te bepalen.

Tip 3: Neem de tijd om af te koelen
Realiseer dat uw huid goed isoleert, zorg dus voor voldoende afkoeling (10-15 minuten) na het gebruik van de sauna. Dit is zeker zo belangrijk als het opwarmen. Pas na afkoeling ontstaat het verkwikkende saunagevoel.

Tip 4: Hou u aan de volgorde
Ga in de sauna altijd op een handdoek zitten of liggen. Begin een saunagang op de bovenste zit/ligbank. Bovenaan is de warmte het meest intens. U kunt het beste gaan liggen of met opgetrokken knieen zitten, zodat uw hele lichaam gelijkmatig verhit wordt. Voordat u de sauna verlaat gaat u nog even op het laagste niveau zitten.

Tip 5: Ga nooit hongerig in de sauna
Zorg ervoor dat u voldoende gegeten en gedronken heeft, alcohol is af te raden. Wacht na een lichamelijke inspanning 15 tot 30 minuten voordat u de sauna gebruikt.

Tip 6: Onderhoud uw sauna
Het onderhoud van de sauna is erg eenvoudig en vraagt weinig tijd. Zo af en toe kunt u de banken en wanden alsmede het plafond afdoen met speciale saunareiniger.

Ook leuk om te lezen