We willen een steentje bijdragen aan een betere wereld: hoe vinden we een nieuw evenwicht? De natuur laat zich niet langer negeren, groen telt mee en duurzaam is hip. Bedrijven, en zo ook de groenbranche, kunnen zich onderscheiden door een positieve bijdrage aan het klimaat te leveren. Deze moraal staat centraal in de stijltrend ‘Balanced Biotope’.

De voortschrijdende technologie en de klimaatproblematiek maken ons angstig, we hebben behoefte aan vriendelijkheid, vertrouwen en herkenbaarheid. Menselijkheid is nu belangrijker dan ooit, ook voor producten en brands. Deze tendensen liggen ten grondslag aan de stijltrend ‘Human Touch’.

Plezier, vrijheid en ruimte, dat zijn de kernwaarden van de ‘Crazy Illusions’ stijltrend. Wanneer traditie plaats maakt voor nieuwe technologische mogelijkheden zoals de multi-layered society, geeft dit een nieuwe kijk op de realiteit. Al die innovatie maakt dat de veeleisende consument traditionele producten en merken snel saai vindt. Mensen, met name jongeren, gaan hierdoor op zoek naar hyperpersoonlijke alternatieven, die direct beschikbaar moeten zijn.

In een paar minuten te weten komen wat de belangrijkste woontrends van 2021 zijn? Lees snel verder! We hebben vier belangrijke invloeden voor je op een rij gezet. Benieuwd naar het uitgebreidere verhaal achter de trends? Klik dan door naar de artikelen!

De wereld is volop in beweging. Op het gebied van economie, ecologie en globalisering vinden grote veranderingen plaats. We slikken die veranderingen niet voor zoete koek. Sluiten die ontwikkelingen niet aan bij onze persoonlijke denkbeelden en zijn tradities in het geding, dan komen we in het geweer.

Traditionele systemen hebben door onder meer de multi-layered society en digitale transformatie hun langste tijd gehad. Ook de corona crisis heeft de mogelijkheden van online communicatie vleugels gegeven. De introductie van het 5G netwerk biedt nieuwe mogelijkheden. Onze veranderende samenleving vraagt om een nieuwe blik, om snel keuzes, om flexibiliteit, meebewegen en loslaten.

De klimaatcrisis, afvalcrisis, stikstofcrisis en CO2-crisis: de problemen in onze maatschappij stapelen zich op. Om nog maar te zwijgen over de sociale problemen zoals sociaal-maatschappelijke ongelijkheid en de groeiende mentaliteitskloof tussen verschillende generaties. We zijn ons bewust van het goede en het kwade op allerlei terreinen, een ontwikkeling die wordt aangeduid met de term ‘woke’. We willen allemaal ons steentje bijdragen, maar dan wel op onze eigen voorwaarden.

We beseffen ons meer dan ooit hoe kwetsbaar we zijn als mens. Eén virus kan de maatschappij en ons dagelijks leven totaal ontwrichten. Maar ook de voortschrijdende technologie maakt angstig. Niet alleen onze privacy is in het geding. De opmars van kunst­matige intelligentie kan ons het gevoel geven de controle kwijt te raken.