Slaapt je kind niet goed? Dan is dit erg vervelend. Niet alleen voor je zoon of dochter, maar ook voor jou en eventueel je partner. Wil je de nachtrust van je kind verbeteren? Dan geven wij je graag enkel tips. Raadpleeg je de tips in dit artikel, dan krijgt ook jouw zoon of dochter een optimale nachtrust.

 

Lekker bewegen

Het is erg belangrijk dat je kind gedurende de dag lekker beweegt. Beweegt je kind onvoldoende, dan heeft hij of zij veel energie aan het einde van de dag. Hierdoor is inslapen een stuk moeilijker. Laat je zoon of dochter daarom lekker buiten rennen, klimmen, klauteren en ravotten. Ook kun je hem of haar inschrijven bij een sportvereniging in de buurt.

Rust en ontspanning

Het is erg belangrijk dat je kind ’s avonds ontspannen is. Zorg daarom voor een ontspannen en rustige sfeer in huis. Laat je zoon of dochter lekker in bad gaan, lees een verhaaltje voor en knuffel nog even fijn samen. De televisie, computer en iPad kun je beter links laten liggen voor je kind naar bed moet.

Een fijn bed

Het is erg belangrijk dat je kind een fijn bed heeft. In een te klein bed kan je zoon of dochter niet lekker slapen, simpelweg omdat hij of zij niet voldoende ruimte heeft om lekker te liggen. Ook het matras is erg belangrijk. Een te hard matras ligt niet lekker, maar een te zacht matras ook niet.

Een hoogslaper of een halfhoogslaper zijn ideaal voor als je kindje slaapt in een kleine kamer. Wist-je-dat er ook hoogslapers en halfhoogslapers met bureaus bestaan? Een super handige oplossing om de ruimte van een slaapkamer effectief in te delen.

Een donkere slaapkamer

Koop verduisterende gordijnen voor de slaapkamer van je kind. Als het lekker donker is op de slaapkamer, kan je kind namelijk beter slapen. En vindt je kind het eng om in het pikkedonker te liggen? Dan zet je gewoon een nachtlampje aan.

Tot slot: niet te laat naar bed

Regelmaat is erg belangrijk voor kinderen. Daarom is het belangrijk om je kind zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed te laten gaan, met uitzondering van het weekend.

 Heb je geen idee wat de juiste bedtijd is voor jouw kind? Raadpleeg dan deze richtlijnen:

  • 4 tot 6 jaar oud: tussen 18:30 uur en 19:15 uur.
  • 7 of 8 jaar oud: tussen de 19:30 uur en 20:00 uur.
  • 9 of 10 jaar oud: tussen de 20:00 uur en 20:30 uur.
  • 10 tot 12 jaar oud: vanaf 21:00 uur.

Kinderen van 4 en 5 jaar oud hebben 12 uur slaap per nacht nodig. Kinderen van 6 tot en met 9 jaar oud moeten iedere dag ongeveer 11 uur slapen. Kinderen van 10 en 11 jaar oud hebben voldoende aan 10 uur slaap per nacht. En is je kind 12 jaar of ouder? Houd dan de richtlijn van 9 uur per nacht aan. Let op: dit zijn richtlijnen en zeker niet een ‘must’.In dit artikel van Ouders van Nu vind je nog meer tips om ervoor te zorgen dat je kindje geniet van een optimale nachtrust.

Ook leuk om te lezen