Wanneer er naar een ruimte gekeken wordt, is verlichting een belangrijke sfeermaker. De belangstelling voor bijzondere lampen neemt dan ook snel toe. De nieuwe collectie sfeerverlichting is verrassend en qua vormgeving laten ontwerpers zich vooral inspireren door het verleden; van spookachtige zwarte kroonluchter tot ouderwetse lampenkamp met franjes.

De kroonluchter maakt een comeback in het interieur. Niet alleen meer boven de eettafel maar ook op de meest onverwachte plekken in huis; van hal tot badkamer, van keuken tot kinderkamer. Er zijn nieuwe varianten gebaseerd op de traditionele vormgeving, maar we worden ook verrast door magische verschijningen in de vorm van grote bollen of landschapachtige sculpturen. Materialen variëren van glas tot staal en van kristal tot keramiek.

Een aantal jaren geleden tijdens de internationale meubelbeurs in Milaan werd door een beroemde fabrikant van kristallen, de trend gezet voor de hernieuwde aandacht voor de kroonluchter. Zowel jonge, hippe designers als gerenommeerde namen kregen de vrije hand om nieuwe en kunstzinnige lichtobjecten te maken met Swarovski kristallen van soms wel 20 cm groot! In één klap speelde de kroonluchter een belangrijke rol in het moderne design. Een belangrijke basis gedachte die hier aan ten grondslag ligt, is dat de sfeerlamp als een sieraad van het interieur gezien kan worden. Een andere belangrijke katalysator voor het hernieuwde succes van de kroonluchter is de fusion stroming waarbij klassiek en modern design elkaar ontmoeten.

Mode
Net als in de mode is er op interieurgebied ook sprake van prêt-a-porter, direct mee naar huis te nemen en haute couture, exclusief gemaakt voor de individuele klant. Exclusiviteit en vakmanschap zijn karakteristiek voor de nieuwe generatie verlichtingsobjecten. Met de hand gemaakt wordt elke lamp uniek en is een waar kunstobject in huis. De kleur waarin de lamp wordt uitgevoerd is bepalend voor de uitstraling. Fuchsia is bijvoorbeeld sprookjesachtig en wit staat symboliek verfijning en puurheid. De liefhebbers van de nieuwe trendkleur zwart kunnen op verlichtingsgebied hun hart ophalen. Ook de modetrend Gothic waar zwart een hoofdrol in speelt zien we in het interieur terug. Een ravenzwarte kroonluchter, met zwarte ijspegels die omhoog wijzen doet denken aan theatrale spookkastelen. Marcel Wanders ontwierp Zeppelin geïnspireerd op de cocoonlamp die Achille Castiglioni begin jaren zestig ontwierp. Zeppelin doet denken aan een kroonluchter die al eeuwen lang in een verlaten kasteel hangt en volledig bedekt is met spinrag. De vervlogen tijd van mysterieuze geesten herleeft.

Stapelwolkje of sneeuwbal
Steeds meer architecten verleggen hun werkterrein en gaan zich bezighouden met het ontwerpen van producten voor in huis. Toparchitect Frank O. Gehry ontwierp een lichtobject dat zowel een sculpturale lamp als een lampsculptuur en is gebaseerd op een ontwerpconcept waarbij de gebruikers medevormgevers worden. De onregelmatige, door talloze vouwen, kreuken en deuken gekenmerkte sculpturale vorm doet dan weer denken aan een luchtig stapelwolkje, dan weer aan een grote, zachte sneeuwbal. Alleen van dichtbij is zichtbaar dat de lampenkap uit meerdere aan elkaar bevestigde schaalelementen bestaat. Daardoor krijgt elke lamp, ondanks de gelijke constructie en dezelfde basisvorm, in de details een individuele noot.

Jong talent
Veel jonge ontwerpers kiezen verlichting als onderwerp om mee te experimenteren. Zo ook Marieke Rongen. Het experimenteren met materialen en technieken is voor haar een grote inspiratiebron. Daarbij kiest ze voor alledaagse materialen die ze gebruikt in een nieuwe context. Een goed voorbeeld is de lampenkap Keramiek waarbij de vorm van de traditionele lampenkap herkenbaar is maar de uitwerking in gepunnikt keramiek is in dat opzicht weer verrassend. Het gebreide patroon geeft een mooie licht- en schaduwwerking op muren en plafond. Ook geïnspireerd op de traditionele lampenkap uit grootmoedertijd is de Fringe. Het bijzondere aan deze lamp zijn de bijna twee meter lange franjes die tot op de grond reiken. De vorm van de lamp in combinatie met de witte kleur verwijst naar het verleden, maar door de franjes toch volledig nieuw en modern. Een ander bijzondere lichtobject is Creepers van ontwerper Lionel Theodore Dean. Het ontwerp vindt zijn oorsprong in het idee van organische groei. De bloemetjes doen denken aan onkruid dat zich, al hechtend aan de ondergrond (in dit geval de stroomdraden), in een snel tempo verspreid. De naam Creepers refereert niet alleen aan organische groei maar ook naar de Engelse uitdrukking van verbazing: jeepers creepers.

Al meer dan tien jaar ontwerpt en produceert de Nederlandse firma DIJKOS BV ambachtelijk vervaardigde maar modern vormgegeven verlichtingsarmaturen in RVS en staal. Vanaf seizoen 2007/2008 zal het complete programma inclusief tafels en woonaccessoires verder gaan onder het nieuwe merk ZTaHL. De introductie vindt plaats op de Meubelbeurs Brussel, afdeling Square, die van 4 tot 7 november wordt gehouden

Met de introductie van het nieuwe merk worden tevens een aantal nieuwe lampen geïntroduceerd. Het programma is breed en bevat tal van blikvangers die meer zijn dan alleen verlichtingselementen en dus mede als originele inrichtingsobjecten fungeren. Grote of kleine lampen zetten iedere ruimte in het juiste licht.

Kenmerkend voor de verlichtingsarmaturen van ZTaHL is dat zij allen in eigen beheer en in Nederland worden ontworpen en geproduceerd. Hierdoor ontstaat een oer-Hollands product met een zeer hoog kwaliteitsniveau. De degelijke achtergrond van de ambachtelijke smederij waarborgt deze kwaliteit én tevens de flexibiliteit.

AAN-UIT is het verlichtingslabel van ontwerper Marc Th.van der Voorn en onderscheidt zich door aansprekende, heldere lampontwerpen die door vorm en materiaalgebruik helemaal van deze tijd zijn. Naast de vaste collectie met daarin o.a. de Moon Light, zijn onlangs twee nieuwe modellen aan de collectie toegevoegd: de FANTASY en de HANG-iN-THERE.

Door onze columnist Wilma Korrel Een paar weken geleden ben ik gevraagd voor het programma Consumenten 24 van de VARA. In deze uitzending zal ik aandacht besteden aan "Verlichting". Natuurlijk ben ik zeer vereerd met deze uitnodiging, en tegelijkertijd vind ik het ook best eng om voor de camera te gaan staan.

Woensdag 17 november is de opnamedag en je begrijpt dat daar heel wat voorbereiding aan vooraf gaat. Regelmatig voel ik mij onzeker worden, noem het gerust cameravrees. Al dagen loop ik te denken welke informatie ga ik geven en welke voorbeelden laat ik zien, en hoe kom ik over op TV. Bedenk me dat ik veel te veel wil voor 10 minuten uitzending. Ik wil voor mijzelf alles tot in de puntjes op papier uitgeschreven hebben om niets te vergeten. Maar ja, moet ik dan de tekst uit mijn hoofd gaan leren? Komt het dan nog wel spontaan over? Misschien raak ik dan mijn tekst kwijt en ga ik struikelen over mijn woorden. Twijfel, angst en zenuwen wisselen elkaar af. Toch vind ik een goede voorbereiding het halve werk, en dus zit ik nu met diverse vellen tekst voor mijn neus.

De locatie voor het vertalen van een "Verlichtingsplan" is gekozen. Bij een onlangs verhuisd gezin ga ik informatie geven en ideeën uitwerken om tot een goed verlichtingsplan te komen. De locatie voor het geven van informatie over verschillende soorten lampen, een verlichting winkel, is ook gekozen. Allemaal enthousiaste mensen die mee willen werken om dit project te doen slagen.

Nu moet ik nog goed uit de verf komen. Oh ja, en wat ga ik voor kleding aantrekken, want op TV kom je altijd dikker over dan in werkelijkheid, en nu heb ik er dus nog een probleem bij. PPPffffff, wat kan een mens het zichzelf toch moeilijk maken ...........

Door onze columnist Wilma Korrel - Gisteren was het dan zover. De opnamedag voor het programma Consumenten 24 van de Vara. Inderdaad, een complete dag opname maken voor eigenlijk maar 10 minuten uitzending. Nooit gedacht dat dit zoveel tijd in beslag zou nemen.

Om het verhaal omtrent het geven van advies over "Verlichting" van voor naar achter te filmen ben je dus steeds op een andere plek bezig. Buiten een opname maken. Binnen op locatie, bij het gezin het verlichtingsadvies, opname maken. Interview met mij. Op locatie in een verlichtingswinkel opname maken van het uitzoeken van lampen, en informatie geven over verschillende soorten lichtbronnen. En als laatste het resultaat filmen in de woonkamer.

Dit houd ook in dat het licht voor de camera moet kloppen, het geluid van je microfoon weer aanstaat en je niet bukt naar de camera toe. Regelmatig moesten we dus hiervoor onderbreken, en als alles klopte dan klopte mijn zin weer niet of ik deed mijn handelingen te snel. Alles gaat in fasen van wachten, opnemen en overdoen.

De nacht vóór de opname kon ik slecht slapen en er schoten steeds flarden tekst door mijn hoofd. De nacht na de opname kon ik nog slechter slapen, zat nog vol adrenaline, en vraag me steeds af of het wel is geworden zoals ik voor ogen had. Wat blijft er van al die uren bezig zijn over voor 10 minuten uitzending? Twijfel, angst en zenuwen wisselen elkaar ook nu weer af. Rond de Kerstdagen is de uitzending en ik zal dus nog weken in spanning moeten zitten.

Met de donkere maanden in het vooruitzicht kunnen we wel wat extra licht gebruiken! Op het gebied van verlichting zijn er prachtige, vernieuwende en verrassende nieuwkomers gespot. Zo is led hét en doet een lamp tegenwoordig méér dan verlichten alleen. Er zijn lampen die therapeutisch werken en verlichtingsobjecten die communiceren. Verklaar bijvoorbeeld je liefde met licht! Het Perscentrum Wonen zet een aantal innovatieve, mooie en duurzame lampen in de spotlights.

Nederland krijgt er een inspiratiecentrum voor lichtoplossingen bij Goed voor 400 m ² vernieuwende lichtoplossingen en verrassende designs, maar ook advies op maat, uitgebreide lichtplanning en hoogstaande opleidingen.

In navolging van het hoofdkantoor in België, zal de showroom in Amsterdam als The House of Light fungeren. Je kunt er niet alleen terecht voor inspiratie, maar ook voor alle informatie. Onder meer over de nieuwste technologieën, lichtoplossingen op maat van je project, technische ondersteuning of een verkennende babbel.

Daarnaast zal de ruimte regelmatig gebruikt worden als platform van creativiteit, met tentoonstellingen gerelateerd aan architectuur, kunst, design, fotografie of bijzondere projectmaquettes. Delta Light® wil ook seminaries organiseren, samen met verschillende gevestigde merken. Bedoeling is om inhoudelijk een meerwaarde te creëren en vernieuwende oplossingen aan te reiken €" van trends over concrete applicaties tot technische info. Kortom, een inspiratiecentrum voor lichtoplossingen en veel meer.



Tijdens de officiële opening op 1, 2 en 3 maart kregen de bezoekers liveart van pencil paparazzi-artiest Blue Logan, bekend om zijn artistieke schetstekeningen in de internationale wereld van kunst, design en mode. Met Amsterdam als tussenstop tussen New York en Hong Kong, vereeuwigde Blue Logan de gezichten van de bezoekers op de wanden van de showroom. Zijn werk is meteen ook de eerste tentoonstelling in de Delta Light®-showroom, te bewonderen tot eind april.

Blue Logan bewerkte ook enkele nieuwe ontwerpen van Delta Light®, wat resulteerde in limited editions van de toestellen Husk en Magma. Deze zijn niet te koop, maar zullen de komende periode gebruikt worden als promotie-items.

Door onze columnist Wilma Korel - Om een lichtplan voor een bepaalde ruimte te maken is het belangrijk om goed na te denken over de functie van de ruimte. Waar wordt de ruimte voor gebruikt? Voor slapen, koken, relaxen, werken, douchen of badderen, televisie kijken, of lezen? Welke sfeer moet de ruimte uitstralen? Wie gaat van deze ruimte gebruik maken? Waar wil je wat doen? Welk licht heb je daarbij nodig?



Bedenk dat iemand van 65 jaar ruim 3,5 keer zoveel licht nodig heeft als iemand van 25 jaar. De lichthoeveelheid moet dus kunnen worden aangepast (dimmer) aan verschillende leeftijden in een gezin.

Een goed lichtplan bestaat uit contrasten. Contrastwerking is te vergelijken met een zonnige dag met verlichte- en schaduwplekken. Een goed lichtplan speelt zich ook af op verschillende hoogtes in het interieur. Met het uitlichten van interieurdetails worden accenten gemaakt en geven het interieur sfeer en karakter.

Wat is het beste moment om een lichtplan te maken?
Als je gaat verhuizen, verbouwen of opnieuw gaat inrichten is het handig om eerst een plattegrondtekening te maken met een meubelopstelling, en na te denken wat je waar wilt doen. Zo is goed te zien waar je licht nodig hebt. Als alles op de tekening is aangegeven zie je waar stopcontacten moeten zijn, en waar ze nog moeten komen. Tijdens de verbouwing kun je de elektricien een goed doordacht schema voorleggen, en zoveel mogelijk snoeren en draden laten wegwerken of camoufleren. Niets is lelijker dan overal snoeren te zien hangen.

Een verlichtingsplan wordt eenvoudiger als we de verlichting verdelen in drie groepen: ?



1. Accentverlichting.
Dit licht maakt het mogelijk een krant te lezen, een puzzel te maken of iets degelijks. Hier heb je rechtstreeks (direct) licht op je werk. Ideaal licht voor een werkplek, maar ook om je mooiste punten in je interieur als bijvoorbeeld een schilderij of kunstwerk mee uit te lichten door ze in het spotlicht te plaatsen.



2. Basis- of Sfeerverlichting.
Een subtiele verlichting die je interieur nog nodig heeft om de juist sfeer te creëren. De lichtbron zie je niet als zodanig. Wanden, vloeren, vlakken en plafonds worden als reflecterende oppervlakken gebruikt (indirect). Een gematigde, gezellige verlichting die ervoor zorgt dat de ruimte redelijk verlicht is.

3. Diffuus licht.
Egaal, saai, gelijkmatig licht zonder harde schaduwen. Bij diffuus licht is het niet, of slechts moeilijk, te bepalen uit welke richting het licht komt. Diffuus licht wordt naar alle kanten verspreid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan TL-lampen en plafondarmaturen (zoals het bolletje in een toilet). In een woonruimte moet je diffuus licht altijd gebruiken in combinatie met direct en indirect licht. Anders krijgt het een saaie fabriekssfeer.

- Op welke plekken in huis heb je welk soort lampen nodig?

Voor iedere ruimte in huis geldt dat je er direct en indirect licht nodig hebt. Door een armatuur verschillend aan te brengen ontstaat er directe of indirecte verlichting. Het effect hangt af van de vorm en de plaats van het armatuur.

Direct licht: Een hangend armatuur. Een verplaatsbare staande vloerlamp. Armatuur verzonken of weggewerkt in het plafond of muur. Lichtspots onder de bovenste keukenkastjes. Indirect licht: Koofverlichting. Uplighter. Downlighter. Wandarmatuur. Diffuus licht: Make-up spiegel. Armatuur boven een werkbank.

Hoe groot of hoe sterk een lichtbundel moet zijn is een kwestie van uittesten (functie), een kwestie van leeftijd (zicht) en een kwestie van persoonlijke smaak (kleur licht). Daarnaast is het aanwezige kleurgebruik in een ruimte ook van belang. Licht kleurgebruik in het interieur reflecteert licht, donkere kleuren absorberen licht. In een ruimte waar donkere kleuren gebruikt worden, is daarom meer (kunst)licht nodig. Glanzende oppervlakken reflecteren het licht beter. Felle kleuren worden dan nog feller en wit wordt nog witter. Rode en roze tinten lijken in kunstlicht dieper, blauw en groene tinten daarentegen kunnen vervagen. Houd daarmee rekening voor ruimtes die voornamelijk in de avond gebruikt worden.

De Oostenrijkse software specialisten van de firma easyMOBIZ zijn begonnen met een product dat het beheren van uw huis aanzienlijk vergemakkelijkt: ayControl KNX is niet alleen in staat simpele dingen, zoals in-en uitschakelen van de verlichting, het regelen van de verwarming of het aanpassen van de alarm via iPad of iPhone. Het kan nog veel meer. Een kenmerk van ayControl is de mogelijkheid van "stemmingen": U kunt de lichten in de keuken aanzetten, de gordijnen openen en de radio aanzetten en afstemmen op uw favoriete programma, gewoon door op de vooraf ingestelde "wakker" knop te drukken. En al deze functies zijn niet alleen lokaal te bedienen. Via WLAN, UMTS en GSM stelt ayControl u in staat om uw huis overal te bedienen.