Thijs Smeets is door Gispen Today gevraagd om hun collectie opnieuw uit te vinden. Net als W.H. Gispen combineert Smeets geavanceerde productietechnieken met een verfijnde en eenvoudige vormgeving. Toch heeft hij een radicaal andere benadering gekozen voor het merk dat bekend staat om haar chromen buisframes.

Zijn collectie is enthousiast ontvangen tijdens de lancering in Milaan en de Dutch Design Week in Eindhoven, waar zijn GT 901 TS stoel een erkenning kreeg voor Goed Industrieel Ontwerp. Het frame voor de stoel is gemaakt op een computergestuurde freesmachine en heeft een spuitgegoten kuip die horizontaal doormidden gesneden lijkt. Hij gebruikt frames van gebogen staal en afgeschuind multiplex als leidmotief in zijn collectie meubels en interieuraccessoires.

De Folding Chair staat al sinds zijn introductie in 1932 symbool voor het sublieme ontwerp van flexibele meubelen. Toch duurde het dertig jaar tot de stoel zo geliefd werd als hij nu is en in productie genomen werd.

Mogens Kochs Folding Chair kwam in 1932 op de markt. De stoel was bedoeld als een eerbetoon aan het ontwerp van de klassieke regisseursstoel, maar verwijst ook duidelijk naar Mogens Kochs voorliefde voor functioneel design. Koch ontwierp de stoel voor een wedstrijd voor binnenhuisontwerp vanuit de kerk, waar hij niet bijzonder enthousiast ontvangen werd: velen vonden de stoel in die tijd te radicaal ontworpen.

Het was pas in 1960 dat designliefhebbers interesse in de Folding Chair begonnen te krijgen. Langzamerhand begon de stoel steeds meer mensen op te vallen en uiteindelijk werd dit designpareltje toch in massaproductie genomen. Rud. Rasmussen nam in de jaren 80 de productie over, waarbij nauw werd samengewerkt met Mogens Koch en teruggegaan werd naar het oorspronkelijke design.

Tegen de stroom in groeide Piet Boon de afgelopen jaren uit van Dutch designer tot internationaal merk. Zijn ontwerpvisie blijkt van New York tot Korea aan te slaan. Blijkbaar zit er iets universeels in, dat misschien het best te typeren is als het gouden midden tussen Zaans en zen.

“Eigenlijk zijn de werkruimtes hier belachelijk groot.” Piet Boon zegt het bijna verontschuldigend als hij zijn Global Headquarters in Oostzaan laat zien. Twee jaar geleden vestigde hij zich met zijn hele team en de Piet Boon Store in dit gloednieuwe, zelf ontworpen pand. “Maar als het zo ruim kán, is het natuurlijk wel heel prettig,” voegt de geboren en getogen Zaankanter toe. “Ik vind het belangrijk dat de mensen die hier werken, intussen zo'n veertig, een prettige plek hebben, met veel licht en rust. Dat ze geen hinder van elkaar hebben, maar elkaar wel inspireren.” Wat op de bezoeker vooral indruk maakt, is niet eens zozeer het volume van de ruimtes – inderdaad riant te noemen – maar vooral de serene en toch persoonlijk sfeer. Boon zit in zijn helder witte kantoor achter een joekel van een eikenhouten werktafel, die eerder uitnodigend is dan imponerend. Het kwartje valt als Boon vertelt: “Dit was de eettafel die bij mij thuis stond. Nu staat er een van Piet Hein Eek, een designer die ik enorm bewonder.” Al met al is het kantoor, net als de rest van het pand, een perfecte illustratie van de design-visie van Boon: robuust en toch behaaglijk, eenvoudig en toch comfortabel, minimalistisch en toch karaktervol, ongepolijst en toch verfijnd. Altijd is er die harmonieuze eenheid van tegenstellingen. De yin en de yang, die al het werk van Boon zo kenmerkt, of het nu gaat om een zitbank, een boot, een woonhuis of een hotel in de Cariben.

Houdt u van modern én fris? Dan is deze bijzettafel van Leitmotiv perfect voor uw interieur. Deze moderne bijzettafel van Leitmotiv past binnen ieder interieur. De bijzettafel is gemaakt van hout en de poten van de tafel zijn geïntegreerd in het model.

Dit maakt het een speels en open geheel, de " Open Minded" bijzettafel. Dit tafeltje in de frisse kleur mint groen is ook heel leuk te gebruiken als nachtkastje!

Natuurlijk is de Open Minded bijzettafel ook in andere kleuren en uitvoeringen te bestellen.

Bent u op zoek naar een krukje in de woon-, slaap-. of kinderkamer, dat tegelijkertijd een leuke accessoire vormt? Dan zit u met dit leuke krukje van Seletti helemaal goed. Dit design krukje ziet eruit als een boomstam en is ontworpen door Miga de Pan.

Het krukje is afgewerkt met een gehaakte katoenenhoes. Dit maakt de kruk niet alleen heel comfortabel, maar het geeft de kruk ook die unieke look. Het krukje geeft u extra warmte en gezelligheid in huis.

Klik hier om het Seletti Bosque Boomstam Krukje te bestellen

De bijzettafel, accessoire of kleine kruk Splash van B-line is ontworpen door Kristian Aus. De Splash is te gebruiken als lage barkruk, design bijzettafel, vaas, container of leuke accessoire.

De Splash is gemaakt van polyethyleen. De Splash is geschikt voor binnen en buiten gebruik. Kies uit een reeks van fantastische kleuren, en als je niet kunt kiezen... dan neem je er toch van elke kleur een!

Bestel de Splash hier

Een uniek dressoir van Seletti! Het Sending Animals Varken is een bijzonder designmeubel, ontworpen door Marcantonio Raimondi Malerba. Het varkentje heeft drie kastdeurtjes met daarachter opbergruimte. De vormgeving is opvallend en bijzonder.

Is de houten krat klaar om verscheept te worden? Het gaat hier niet om een pakket, maar om een meubelstuk van sloophout. Het wonderlijke design maakt dit Sending Animals Varken een uniek designmeubel. Gewldig als dressoir of zelfs als televisiemeubel.

Het ontwerp alleen maakt dit dressoir al een geweldig item voor het interieur, maar dit Seletti Sending Animals Varken is ook nog praktisch! Het lijf heeft drie deurtjes, met daarachter meer dan genoeg ruimte voor allerlei accessoires of papierwerk.

Klik hier om het Seletti dressoir varken te bestellen

De nieuwe collectie Harvink meubelen herken je ook in het voorjaar van 2013 weer aan de (metalen) frameconstructie en de afritsbare bekleding. Nieuw dit voorjaar is de bank ARMSLAG en fauteuil TIPI

ARMSLAG

Geen slag om de arm, maar een nieuwe Harvink topper. De armen van deze bank kunnen omhoog gezet worden voor een zit- of lig plek extra.

TIPI

Een stoere fauteuil die er mag zijn, met verrassend goed zitcomfort en fraaie vormgeving.

Bekijk hier een sfeerimpressie van de Harvink Collectie

Wat heeft een Benedictijner monnik met architectuur en meubels te maken? Het antwoord is te vinden in de meubelcollectie van Dom Hans van der Laan. Sinds kort worden deze exclusieve designmeubels, die ontworpen zijn in de vorige eeuw, weer volgens de oorspronkelijke tekeningen gemaakt. De meubels laten alle gangbare stijlbegrippen achter zich en worden gekenmerkt door allesomvattende eenvoud. De houten meubels, ontworpen door de geroemde architect en Benedictijner Monnik Dom Hans van der Laan, worden gekenmerkt door de balans tussen Rust & Chaos. Binnen & Buiten. Natuur & Cultuur. Soberheid & Weelde. Design & Functionaliteit.

DOM VAN DER LAAN: A REAL DUTCH DESIGNER
Dom Hans van der Laan heeft een belangrijke rol vervuld in de geschiedenis van de Nederlandse architectuur. Hij bleek niet ontvankelijk voor de architectonische tijdsgeest van Rietveld en Berlage. Hij zocht zelf naar de essentie van de architectuur en vond daarop een antwoord. Dom van der Laan behoort tot de grootmeesters als Vitrivius, die erin geslaagd zijn om een eigen theorie te ontwikkelen. Het gedachtegoed van Van der Laan is samengevat in de Bossche School. Zijn opvattingen over de ‘architectonische ruimte’ zijn van universele waarde gebleken. Ze gaan nog steeds letterlijk de wereld rond en worden gedoceerd aan de universiteiten van Kaapstad tot Yale. In 1977 publiceerde hij zijn levenswerk "De architectonische ruimte". Dom van der Laan heeft gezocht naar een systeem van maten met algemene geldigheid. In zijn theorie over verhoudingen speelt het plastisch getal, een driedimensionale uitwerking van de gulden snede, een centrale rol.