Ieder jaar presenteert ColourFutures vijf kleurtrends, die voortvloeien uit een basisgedachte: de belangrijke invloed die al die trends verbindt en ook ten grondslag ligt aan de kleur van het jaar.

De kleurentrends voor 2015 zijn

- Big Nature Small Me

- Layer + Layer 

- Unseen Spaces

- Him + Her 

- Friendly Barter

Precies dat beetje extra is, dat het grote verschil maakt in ons leven. Stonden in de afgelopen jaren trends rond het vinden, herkennen en ontsleutelen van onbenut potentieel centraal, dit jaar gaat het om de kleine details, om hoe je de + aan het leven van alledag toevoegt. Om te ontdekken waar ‘m dat in zit, is het belangrijk onze relaties met zowel elkaar als onze directe omgeving op een andere manier te bekijken. Daardoor zie je ineens hoe je met een kleine gebaar, een simpele ingreep, meer kleur kunt geven aan het bestaan en de wereld mooier en eerlijk kunt maken. Om het belang van duurzaamheid kan en wil niemand meer heen. Het is een reactie op de overconsumptie die ons ook een kans biedt om diversiteit te omarmen; de wijsheid die besloten ligt in ieders persoonlijke verhaal. Want in het alledaagse valt iets bijzonders te ontdekken: de magie van het gewone.

Op de werkvloer en thuis worden de geslachten dan steeds gelijkwaardiger, daarbuiten komt de nadruk juist te liggen op wat ons uniek maakt. Want als we ons allemaal lekkerder in ons natuurlijke vel voelen, wordt het een stuk makkelijker de unieke eigenschappen van onze sekse te omarmen. Dat komt zowel die verschillen als de gelijkwaardigheid ten goede.

Zowel mannen als vrouwen lijken blij met die nieuwe zoektocht naar hun specifieke geslachtseigenschappen, overigens natuurlijk in het besef dat het vrouwelijke en het mannelijke elkaar aanvullen. Speelde androgynie een tijd lang een grote rol in modetrends, nu worden mannen en vrouwen steeds vaker aangemoedigd om traditionele opvattingen opnieuw in te vullen.

Dan krijg je dus dat mannen ineens hun baard laten staan, dat houthakkershemden, buitenkleding en werkschoenen opeens weer hip zijn en traditioneel handwerk weer in trek. Een rol vervullen binnen het huishouden heeft daardoor meteen minder het stempel ‘onmannelijk’, aangezien mannen hun innerlijke jager de vrije teugel kunnen geven in de vorm van vis vangen, vlees roken en bier brouwen.

Vrouwen op hun beurt keren terug naar zowel de vrouwelijkheid als het feminisme, en lijken er geen enkele moeite mee te hebben die twee te combineren. Er is natuurlijk ook minder druk om zich op het werk op een mannelijke manier te manifesteren, doordat de wereld minder patriarchaal is geworden. Je invloed op een zachte, subtiele, ‘vrouwelijke’ manier laten gelden, kan net zo effectief zijn, en soms misschien wel effectiever.

Aan deze trend is een kleurenpalet verbonden door vrouwelijke tinten als mauve, poederroze en room samen te brengen met mannelijk kaki, leigrijs en teal. Onderling gecombineerd doen die het trouwens ook goed. Het geheel heeft een klassieke, zelfverzekerde uitstraling. Glanzend donker hout en compromisloze meubels en accessoires maken daarbij een sterk statement. Het zijn kleuren voor mensen die blij zijn met wie en wat ze zijn en dat in hun leefomgeving willen uitdrukken. Daarbij passen eenvoudige en ton-sur-ton kleurcombinaties. Maar een enkele kleur alle ruimte geven, dat werkt ook goed.

Bron Flexa

Als woonruimte en bouwgrond onbetaalbaar worden, leer je vanzelf om verwaarloosde, ondergewaardeerde en vergeten ruimtes opnieuw te waarderen. Het is precies het omgekeerde van het citaat dat William Morris onsterfelijk maakte – ‘have nothing in your home that you do not know to be useful or believe to be beautiful.’ Het onbruikbare en onooglijke verdient het juist om vanuit een nieuw gezichtspunt bekeken te worden. Negatieve ruimte blijkt ook ruimte te zijn, en ook waar niets moois te ontdekken was, is schoonheid te creëren.

Het idee van ‘overgebleven’ ruimte werd briljant uitgewerkt door Non-Fiction, een bureau voor culturele vernieuwing dat steegjes en pleintjes tussen en achter Amsterdamse grachtenpanden nieuw leven inblies als onderdeel van het project between-space. Daardoor kun je je letterlijk op nieuw terrein begeven.

Interieurarchitectuur leert ons hoe onbenutte ruimte kan worden uitgebuit. Bijvoorbeeld door een mezzanine in te vullen, een hal beter in te richten of door een hoek onder de trap een functie te geven. Ook via decoratieve technieken is het mogelijk om ruimtes of voorwerpen in beeld te brengen die eerder aan de aandacht ontsnapten. Trompe-l’oeils en andere vormen van gezichtsbedrog kunnen een ruimte een ander focuspunt geven.

Dat concept kun je kracht bijzetten met subtiele kleureffecten, bijvoorbeeld door met de afwisseling van licht en donker een perspectief te suggereren dat niet bestaat. Bij deze kleurtrend gaat het om drie kleuren met vergelijkbare intensiteit, namelijk blauwgrijs, kaki en naturel roze. Door de vier nuances van iedere kleur te combineren, al dan niet met wit, kunnen er allerlei ton-sur-ton effecten worden bereikt. En door de verschillende kleuren op dezelfde sterkte tegen elkaar af te zetten, ontstaat een gevarieerd maar harmonieus beeld.

Bron Flexa

Een van de opvallendste maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste jaren is dat we het begrip eigendom tegen het licht zijn gaan houden en het daardoor anders zijn gaan definiëren. Uit de steeds digitalere wereld waarin we leven en de veranderingen die social media tot stand hebben gebracht, is een nieuwe, vriendelijke vorm van ruilhandel voortgekomen, waarin het allemaal om samenwerking draait.

Websites als Peerby, Airbnb, Car2go en TaskRabbit geven een commerciële invulling aan het idee van connectivity. Steeds meer consumenten mijden grote merknamen en kijken daarvoor in de plaats liever naar een manier om goederen en diensten te ruilen binnen een model dat op delen en lenen is gebaseerd. En daar heb je, zo blijkt, alleen een groepje gelijkgestemden voor nodig.

Het hele systeem berust op vertrouwen, het besef dat je er zelf ook iets mee opschiet als je een ander helpt. Slim en goedkoop gebruik te maken van bestaande netwerken, waarbij vraag en aanbod op onverwachte manieren worden gecombineerd, voelt voor veel gebruikers bovendien als een stap in de goede richting. In plaats van de ‘hebzucht is goed’-mentaliteit die zo bij overconsumptie hoort, heerst het bevredigende idee samen iets opgelost te hebben.

Dat concept van nieuwe combinaties maken en problemen op eclectische wijze aanpakken, is terug te vinden in deze familie van warme kleuren voor 2015, die ook op onverwachte manieren kunnen worden toegepast. Zo geven fruitig roze en rood een zekere zachtheid aan limoengroen en oranje, maar krijgen okergeel, bruin en warmgrijs er juist een krachtiger uitstraling van.

Zowel binnenshuis als buiten kunnen grote vlakken van harmoniërende kleuren op verrassende wijze worden toegepast: door van de kleurcombinaties zelf uit te gaan, in plaats van dessins.

Bron Flexa

Onze levens spelen zich in verschillende dimensies af, en naarmate we daar dieper induiken, lijkt het wel alsof er steeds meer lagen worden blootgelegd. Ook het digitale landschap voegt een aantal van die lagen van interpretatie toe, zowel waar het ruimte als tijd betreft. Een goed voorbeeld is het project Time Melts van Shawn Clover, dat past in de online trend om beelden te creëren waarin heden en verleden samenvloeien. In zijn werk valt het huidige straatbeeld in San Francisco samen met foto’s van de aardbeving die daar in 1906 plaatsvond.

Ook in producten is het idee van gelaagdheid terug te zien. Droog Design maakte een stoel opgebouwd uit lagen bekledingsstof, terwijl de Deense ontwerpster Pernille Snedker Hansen in haar vloer- en wandinstallatie Marbelous Wood – Refraction laat zien hoe je het effect van lichtbreking kunt imiteren door hout te marmeren en zo extra diepte toe te voegen.

Deze trend is nog het best te vertalen in clusters van kleurnuances, meer dan in op zichzelf staande tinten. Daarbij gaat het dan om combinaties van voornamelijk pasteltinten (waarbij elke keer de kleur van het jaar terugkomt). Door die gestalte te geven via materialen die elkaar deels afdekken of die verlopende kleuren hebben, wordt het effect van gelaagdheid versterkt.

Bron Flexa

Als moderne mensen zijn we zo verwikkeld geraakt in de structuren die ons leven draaiende houden, dat we steeds meer verlangen naar een simpel, natuurlijk en vooral offline bestaan. De natuur vertegenwoordigt daarbij het onvoorspelbare en ontembare: ze is immers stil en vredig van aard, maar tegelijkertijd ook wild en woest. Hoe grilliger klimaat en natuur zich gedragen, hoe meer de mens daar ontzag voor voelt en zich ermee wil meten, om te ontdekken wat hij nu eigenlijk echt waard is. Een vorm van vrijheid waarbij je alleen een auto en een rugzak nodig hebt (of in het geval van Tom Dixons Adidas-collectie die in 2013 in Milaan te zien was: een enkel kledingstuk waarin je meteen ook kunt kamperen). Of het nu de voorbereiding op een Iron Man betreft of een wandeltocht over het Pacific Crest Trail – door Cheryl Strayed zo levendig beschreven in haar autobiografie Wild – het idee is dat je door afzien en je klein te voelen in de natuur aan persoonlijke kracht en inzicht wint.

Natuurlijk heeft lang niet iedereen de behoefte zichzelf in die mate te testen, maar het idee van een authentieker, bewuster bestaan spreekt wel veel mensen aan. Dat vormt de inspiratie voor een nieuw soort minimalisme, waarbij alles wat overbodig of uitsluitend decoratief is achterwege blijft. In termen van interieurs: architectonische kunststukjes met hoge plafonds en lange gangen mogen dan indrukwekkend zijn, toch voelen we ons veiliger in een kleinere ruimte op menselijke schaal – een ruimte die ons omarmt.

Bij deze trend passen natuurlijke kleuren en materialen die voor warmte zorgen. In het palet is de stilte van de zondoorstoofde woestijn in Arizona te voelen, die weids en ontzagwekkend is, maar ook schitterend. Diepe aardetinten als sepia, okergeel, roestrood en terracotta vormen een in elkaar overvloeiend geheel dat zowel natuurlijk als krachtig is, net als de omgeving waarop het is gebaseerd. Bron Flexa

Overal ter wereld, van Stockholm en Milaan tot Shanghai, valt op dat metaaltinten een toenemende rol spelen in het hedendaagse design.

Na een aantal jaar waarin koele blauw- en groentinten de trends domineerden, dient zich een warm spectrum van roze-, rood- en oranjetinten aan dat een wat positiever wereldbeeld suggereert. Vertaald naar een specifieke verfkleur wijst ons onderzoek in de richting van deze oranjeachtige kopertint. Een kleur die op zichzelf prachtig is en ook goed combineert met rozevarianten, natureltinten, wit en verschillende andere soorten oranje. Goudkleurige oppervlakken en natuurlijke houtnuances staan er al even mooi bij.

Deze kleur past bij de trend die we zien voor 2015: een sfeer van vriendelijkheid met de nadruk op delen, vertaald in een warm, natuurlijk palet van aardetinten. Dat loopt uiteen van kleikleuren tot licht zonnegeel, van huidskleuren die het intermenselijke verbeelden tot het sepia dat het verleden kleurt. Een kleur met diepte en waarde, die perfect bij het leven van alledag past.

Bron: Flexa

Na het daverende succes van de 'Grey' collectie heeft het toonaangevende Britse verfbedrijf Little Greene nagedacht over het volgende hoofdstuk in het Kleurenboek voor de avant-garde interieurontwerper.

Histor is ervan overtuigd dat kleuren gelukkig maken en helpt Nederlanders om zoveel mogelijk kleur aan het leven te geven. Het geel van de eerste zonnestralen op een mooie ochtend, de warme kleurschakeringen van de herfst en de frisse blauwtinten van de winter zorgen voor herbronning en optimisme. Zij voeren de boventoon in het kleurenpalet voor 2015, waarin kleurcombinaties die de eigen beleving stimuleren centraal staan. Dit en meer blijkt uit de Histor Trendforecast.*

“Het grondige en professionele trendonderzoek van Histor geeft ons de inspiratie om verschillende collecties en kleurcombinaties van Histor te vernieuwen. Dit doen we met kennis en aandacht voor het creëren van de juiste belevening voor elke persoon, in elke ruimte”, aldus Fabienne Bruyninckx, Histor kleurontwerper.

Net als bij mode en architectuur wordt de verfindustrie geïnspireerd door sociale en maatschappelijke ontwiHistor is ervan overtuigd dat kleuren gelukkig maken en helpt Nederlanders om zoveel mogelijk kleur aan het leven te geven. Het geel van de eerste zonnestralen op een mooie ochtend, de warme kleurschakeringen van de herfst en de frisse blauwtinten van de winter zorgen voor herbronning en optimisme. Zij voeren de boventoon in het kleurenpalet voor 2015, waarin kleurcombinaties die de eigen beleving stimuleren centraal staan. Dit en meer blijkt uit de Histor Trendforecast.*

“Het grondige en professionele trendonderzoek van Histor geeft ons de inspiratie om verschillende collecties en kleurcombinaties van Histor te vernieuwen. Dit doen we met kennis en aandacht voor het creëren van de juiste belevening voor elke persoon, in elke ruimte”, aldus Fabienne Bruyninckx, Histor kleurontwerper.

Net als bij mode en architectuur wordt de verfindustrie geïnspireerd door sociale en maatschappelijke ontwikkelingen. De Histor Trendforecast laat dan ook zien dat de huidige kleurtrends duidelijk een reactie zijn op de economische crisis en de digitalisering van de samenleving. We blijven optimistisch en zoeken naar herbronning. Dit zorgt ervoor dat we niet langer met elke kleurtrend meewaaien, maar op zoek gaan naar kleurencombinaties in huis die de eigen beleving stimuleren. Hierbij voeren geeltinten zoals ‘peer’ en ‘bladgoud’ en de blauwe kleuren ‘donderdag’ en ‘impuls’ de boventoon in de verschillende kleurenpaletten.

Herbronning
Bij herbronning draait het allemaal om rust en positiviteit. Hieraan zijn twee sterk opkomende trends te herleiden:

1. ‘Linear balance’ = lineaire balans
Gedwongen door de economische omstandigheden herzien mensen hun definitie van luxe en kwaliteit en bezinnen zich op hun situatie. Tot rust komen kan het beste in een geordende rustgevende omgeving. Dat is precies waar de trend ‘linear balance’ voor staat: een interieur met kwalitatieve materialen en veel grijstinten met een subtiel kleurverschil, zachte en donkere terrakleuren en koele blauwtinten.

2. ‘Treasured basics’ = natuurlijke basics
Bij deze trend staat het naar binnen halen van de natuur centraal. Het kenmerkt zich door een interieur met een natuurlijke uitstraling, het gebruik van ruwe materialen, patronen en organische vormen. Hierbij zien we dan ook veel meer aardetinten met onderling sterke contrasten, zachte en zeer donkere vergrijsde bruinen, mosgroen, terra en oker.

Optimisme
Waar bij herbronning rust centraal staat, draait het bij optimisme juist om levenslust en energie. Deze tendens zie je vooral terug bij de jongere generatie die risico’s durft te nemen. Optimisme uit zich in drie trends:

1. ‘Newborn energy’ = frisse energie
Dit is een duidelijke reactie op de dagelijkse overvloed aan digitale informatie en technologieën. Frisse energie en geestelijke vernieuwing worden geput uit lichte en ruime interieurs met nieuwe materialen en kleurcombinaties. Hierbij wordt gebruik gemaakt van veel zachte, heldere en vergrijsde pasteltinten en een aantal koele en warme tinten met meer kleurkracht.

2. ‘Reloaded heritage’ = authentieke sfeer
Deze trend draait om de balans tussen klassiek en modern, waarbij authentieke materialen gecombineerd worden met gedurfde kleurcombinaties. Hier komen opvallend veel meer intense roden, groenen en blauwen, maar ook mosterdgeel en een reeks zeer donkere kleuren terug.

3. ‘Optimistic blends’ = optimistische mix

Zowel in de woon- als werkomgeving is er een opmars van eigenheid, humor, gedurfdheid en creativiteit. Dit uit zich in verfrissende elementen zoals unieke kunststukken en verrassende kleurcombinaties met veel intens rode en blauwe kleuren, oranje, aqua blauw, geel en om alle accentkleuren wat te temperen, enkele warme aardetinten.