Steden groeien en hun bevolking en sociale verhoudingen veranderen doorlopend. Alles is in beweging, niets lijkt permanent. Daardoor wordt het gevoel ergens bij te horen en deel uit te maken van een groep weer belangrijker.

De grenzen tussen privé en werk vervagen en het is niet altijd eenvoudig om het evenwicht tussen die twee te bewaken. Veel huizen zijn een soort werkplek geworden en werkplekken lijken steeds meer op huizen, zeker nu we allemaal, bewust of onbewust, deel uitmaken van de 24-uurseconomie. We willen ons thuis voelen op de plek waar we werken en staan open voor nieuwe inspiratie om die ruimte in te vullen.

Flexa heeft een kleurenpalet ontwikkeld waarmee je verschillende zones in huis afbakent, maar waarmee je ook een ruimte kunt creëren die beide functies in elkaar laat overvloeien. Of je nu het liefst in de keuken zit met laptop en koffie onder handbereik of juist een aparte studeerkamer nodig hebt, het moet er wel comfortabel zijn. Het doel is immers dat je kunt relaxen en focussen tegelijk. Bron: Flexa 

Deze trend omvat een heel nieuwe manier van leven; een nieuwe vorm van consumentisme waarbij meer waarde wordt gehecht aan ervaringen dan aan bezittingen. Het draait om het verzamelen van onbetaalbare herinneringen. Dat verandert je visie op de wereld, want het gaat niet langer om het hebben, maar om het ervaren. Het gevolg is een nieuwe manier van consumeren: minder kopen, beter kiezen en er langer plezier van hebben. Per saldo blijft er minder over, maar voel je je wel rijker.

Extra aandacht voor het zintuiglijke optimaliseert die ervaringen; denk aan zachte stoffen, tactiele muren, prettige geuren en mooie muziek. Het resultaat is een subtiele luxe, waarbij een bescheiden verrassing meer waard is dan een kast vol spullen. Het bijpassende palet van wit- en natureltinten sluit daar mooi op aan. Bron: Flexa 

Het succes van de collecties ‘Grey’ en ‘Blue’ vervolgt Little Greene in de herfst van 2016 met de lancering van een betoverende capsulecollectie roze kleuren. De ‘Pink’ collectie, die acht verwante tinten roze omvat, biedt een aangename keuze van zachte, subtiele tinten, die vrouwelijkheid en gevoeligheid uitstralen, tot krachtige, verleidelijke tinten. Deze veelzijdige, roze kleuren zijn in harmonie met de andere Little Greene kleuren en bestaan uit zeven nieuwe tinten roze en een tint van de bestaande kleurenkaart.

De ambachtelijke verf- en behangfabrikant Farrow & Ball bestaat dit jaar zeventig jaar en viert dit met de launch van negen verleidelijke nieuwe kleuren. Van zachte neutralen en bescheiden pasteltinten tot opvallende heldere kleuren en diepe, donkere nuances. Deze nieuwe aanwinsten sluiten naadloos aan op de bestaande kleurgroepen en voegen enkele nieuwe accenten toe aan het iconische kleurenpalet.

Een klein team van Farrow & Ball ambachtslieden heeft zich de afgelopen drie jaar toegelegd op de ontwikkeling van deze nieuwe tinten. De nieuwe, met zorg gekozen kleuren geven de Farrow & Ball kleurenkaart een karakteristieke, tijdloze uitstraling en vervangen negen bestaande tinten zodat het 132 kleuren tellende assortiment behouden blijft.

De nieuwe kleuren ontlenen hun oorsprong aan de oude archieven en zijn een ode aan de karakteristieke Farrow & Ball look, met name de nieuwe getinte witnuances en de gedempte groenbruine tinten. Van de luchtige tint Peignoir tot de traditioneel Britse kleur Cromarty, iedere kleur draagt een intrigerende naam waarachter een uniek verhaal schuilgaat, een traditie die Farrow & Ball door de jaren heen in ere heeft gehouden.

De negen nieuwe kleuren, een passende ode aan de diepgewortelde geschiedenis van het bedrijf, zijn op dezelfde wijze vervaardigd als alle Farrow & Ball verfproducten, met uitsluitend de beste ingrediënten en volgens eeuwenoude methoden. De nieuwe aanvullingen zijn, net als alle andere Farrow & Ball kleuren, verkrijgbaar in een volledig assortiment met zowel moderne als traditionele finishes voor binnen- en buitenshuis.

Verffabrikant Histor introduceert Kleurbedenktijd: consumenten kunnen nu een Histor kleur 30 dagen op proef nemen. Uit onderzoek onder consumenten blijkt dat mensen vaak last hebben van kleuronzekerheid. Ze zijn bang om de verkeerde kleur te kiezen, omdat ze het moeilijk vinden zich voor te stellen hoe een kleur er thuis ‘in het echt’ uitziet. Met kleurbedenktijd kunnen mensen de verfkleur thuis uitproberen. Als zij dan toch niet blij zijn met het resultaat, mogen zij –gratis- een nieuwe verfkleur uitkiezen. Deze vorm van garantie is uniek in Nederland. Bouwmarkten Gamma en Karwei krijgen de primeur.

Floor Zandee, Brand Manager van Histor: “Kleur is ontzettend belangrijk in een ruimte, maar het is moeilijk voor te stellen hoe een kleur staat in jouw interieur. Wij willen het kiezen van een kleur verf makkelijker en leuker maken, door mensen de geruststelling te geven dat er niets mis kan gaan. Consumenten kunnen zo ook makkelijker experimenteren met kleur in huis. Histor biedt hiermee de helpende hand voor, tijdens en ook ná de verfklus. Op onze website hebben we al de Histor Kleurkiezer waarmee mensen vooraf een indruk kunnen krijgen van het effect van een kleur in hun woning. Ook hebben we Histor kleurstylistes voor advies bij je thuis. Met Histor Kleurbedenktijd willen we dat consumenten zich nu nog zekerder voelen bij het kiezen van een kleur.”

Hoe werkt Histor Kleurbedenktijd?
Stel je hebt bedacht om je slaapkamer groen te verven – maar als de verf eenmaal goed en wel op de muren zit zie je pas echt het effect. Had je nu maar blauw gekozen! Dan koop je een nieuwe Histor kleur. Schilder met de nieuwe kleur de helft over van je groene muur en maak een foto waarop duidelijk beide kleuren te zien zijn. Op Histor.nl/kleurbedenktijd vul je het kleurbedenktijd-formulier in. Dit formulier kun je online verzenden of per gewone post, samen met de foto van het schilderwerk en foto’s van de twee aankoopbonnen. Je krijgt dan het geld van de nieuwe verfkleur terug. Kleurbedenktijd geldt op alle lakken en muurverven van Histor, zowel kant-en-klaar als mengverf. Histor Kleurbedenktijd wordt 26 oktober 2015 als eerste geïntroduceerd voor aankopen van Histor verf bij Gamma en geldt van 7 december t/m 27 december 2015 exclusief bij Karwei. Daarna geldt Histor Kleurbedenktijd voor aankopen bij alle verfwinkels in Nederland.

Kijk voor meer informatie en de actievoorwaarden op Histor.nl/kleurbedenktijd.

Vrijheid binnen een kader. Om jezelf terug te vinden, moet je je soms losmaken uit het systeem, ook al is het maar tijdelijk. Het is een idee dat breed aanslaat. Neem het kantoorpersoneel dat ‘s ochtends voor het werk uit dansen gaat, of de computerbedrijven die breiclubjes oprichten omdat het zo leuk is om iets fysieks en tastbaars te maken. Als het iets bewijst, is het dat zelfs de grootste rebel een groter kader nodig heeft. Vrijheid is namelijk alleen te begrijpen binnen de context van beperkingen. Of in andere woorden: je kunt niet losbreken als er niks is om uit los te breken. Niets illustreert dat beter dan de populariteit van The Folk Circus in Brooklyn, New York, dat overal en nergens optreedt en acts balanceert op de grens van circus, burlesque show en performance art. Het bewijs dat de moderne stadsmens verlangt naar gecontroleerde chaos. Productontwerp met organische vormen onderstreept datzelfde concept van ongebondenheid binnen bepaalde beperkingen. Daarop zijn de kleuren in dit palet gebaseerd. Levendig en speels, maar in toom gehouden door zwart en wit. Bron: Flexa

Lang leve de nacht. Een grote trend voor 2016 is het belang van duisternis. Sinds de invoering van Earth Hour – waarbij miljoenen mensen wereldwijd hun lampen een uur lang uit laten – is maar weer eens duidelijk geworden hoezeer lichtvervuiling ons leven beïnvloedt. Onderzoek wijst uit dat het belang van een ongestoorde nachtrust niet moet worden onderschat en dat we eigenlijk alleen nieuwe energie opdoen in een lichtdichte omgeving. Het treft niet alleen de mens: ook de nachtelijke activiteiten en processen bij planten en wilde dieren worden verstoord door lichtvervuiling. De balans tussen licht en donker telt, met andere woorden. Zoals we de sterren alleen kunnen zien in een donkere nacht, zo toonden de Hollandse meesters uit de 17de eeuw hun kunstenaarschap door glans en lichtval af te wisselen met donkere tinten. Veel van de tinten in dit palet lijken naadloos in elkaar over te lopen, waarmee ze het karakter van het ‘gouden uur’ vangen: de tijd rond het ochtendgloren en de schemering.

AkzoNobel, moederbedrijf van Flexa, onthult de kleurtrends voor 2016 met het wereldwijde trendboek ColourFutures. ColourFutures, het resultaat van het jaarlijkse wereldwijde onderzoek naar kleurtrends van de grootste fabrikant van verven en coatings, AkzoNobel, heeft ‘Okergoud’ aangewezen als dé wereldwijde kleur van 2016. Goud en goudtinten zijn alom vertegenwoordigd binnen de designwereld. Op designbeurzen, in grafisch ontwerp, maar ook in de architectuur, mode, beauty en het interieur is er geen ontkomen aan. ‘Okergoud’ is precies het juiste geel dat de invloed van goud op deze kleurtrends het best vertegenwoordigt. Een goudachtig okergeel; een kleur die fel genoeg is om de aandacht te trekken en goed te combineren is met andere tinten. ‘Okergoud’ is in Nederland te verkrijgen via het merk Flexa.

Looking both ways
Okergoud belichaamt alle grote trends voor 2016. Net als bij de dertien eerdere edities van het trendboek ColourFutures, is de kleur van het jaar geïnspireerd door een groter idee. Voor 2016 is dat: ‘Looking both ways’. “We staan op het kruispunt van twee tijdperken. Een interessant punt, vanwaar je twee kanten op een mooi uitzicht hebt: het belang van tradities aan de ene kant en de zin van moderne innovaties aan de andere. Nooit eerder was het zo belangrijk om verschillende visies en benaderingen een plek te gunnen.”, aldus Heleen van Gent, Manager van het Global Aesthetic Center van AkzoNobel. Dualiteit, wat ook terug te vinden is in de kleur ‘Okergoud’, is dan ook het onderliggende thema voor de trends van 2016. De tegenstellingen spelen een rol in alle onderliggende trends: ‘Heritage & Futures’, ‘Dark & Light’, ‘The Grid & Letting Go’ en ‘Words & Pictures’. De veertiende editie
AkzoNobel’s ColourFutures onderzoek wordt uitgevoerd door het Global Aesthetic Center van AkzoNobel. Zij nodigt jaarlijks een team van internationaal vooraanstaande en onafhankelijke designers en kleurexperts uit om opkomende wereldwijde trends te bespreken. Na diepgaand onderzoek in het lab en in het veld bepalen de experts gezamenlijk wat de trends en thema’s van het jaar moeten worden, en in welke tinten dit vertaald wordt. Van het onderzoek wordt een trendboek gemaakt vol ideeën, thema’s en kleurinspiratie als inspiratiebron voor architecten, designers en interieurprofessionals.

Bronvermelding: Flexa ColourFutures 2016