In onzekere tijden richten we ons op wat we kennen en begrijpen. Dessins en tradities in volkskunst lopen wereldwijd sterk uiteen. Maar het verhaal erachter mag dan overal anders zijn, het draait altijd om warmte en gemeenschapsgevoel, vertaald in eenvoudige ontwerpen en rijke tinten. Ooit was die traditionele benadering van folkloristische vormgeving oma’s domein; nu buigt een nieuwe generatie zich erover. Folklore raakt een snaar en is daarmee een perfect instrument om een verhaal over te brengen.

In landen die sterke economische en industriële groei ervaren, bestaat er een vlucht naar stadsgebieden, omdat daar de banen en de goede salarissen te vinden zijn. Maar de nieuwe stadsbewoner heeft ook moeten ervaren welke prijs daarvoor moet worden betaald: afgesneden zijn van kinderen, familie en dierbaren.

Inmiddels wordt duidelijk dat steeds meer mensen daarvan terugkomen. Bijvoorbeeld in China, waar mensen weer uit de stad wegtrekken en naar kleinere steden en dorpen verhuizen, op zoek naar een beter evenwicht en een andere kwaliteit van leven. Alleen keren ze natuurlijk niet letterlijk op hun schreden terug, want ze hebben technologische kennis opgedaan die ze meenemen naar hun nieuwe leven. Een Chinese fabrikant van huishoudelijke artikelen, Jia, onderzoekt welke voordelen deze fusie van oud en nieuw heeft. Het bedrijf vroeg een groep ontwerpers met diverse culterele achtergronden om Chinese gebruiken als theedrinken in een nieuwe designcontext te plaatsen. Op die manier ervaren bedrijven hoe ze het heden kunnen verrijken via het verleden.

Iedereen wil deel uitmaken van iets groters. Zoeken naar onze wortels herinnert ons eraan waar we vandaan komen. Al generaties lang gebruiken we het verhaal om de lessen die we leren aan elkaar over te dragen. Door de komst van de tablet is voor het eerste het gedrukte woord minder algemeen verbreid. Het resultaat is een tegenstroom: ineens is het boek weer een inspirerend symbool voor communicatie en vertegenwoordigen literaire teksten, kalligrafie en met de hand geschreven brieven begrippen als elegantie en waarde.

Het Urban Folk palet is levendig, met vriendelijke, robuuste tinten die vertrouwd aandoen, maar toch nieuw ogen.Tinten uit dezelfde familie, zoals aubergine, bessenrood en bordeaux, vormen een harmonieus geheel. Daar is dan een verrassend contrast aan toe te voegen zoals oker of een lichte turquoisetint, voor een persoonlijk effect. Hoewel natuurlijke landschappen wereldwijd enorm verschillend kunnen zijn, herkent iedereen zich in de authentieke kleuren van zijdes en zachte garens die al sinds mensenheugenis worden toegepast om verhalen te vertellen via folkloreontwerpen. Deze kleuren zijn gebaseerd op kruissteekborduursels, de felgekleurde decoraties van Russische poppen, de lichtvoetige, vrolijke decoratieve stijl uit Scandinavië en de oogstrelende stoffen uit India, Zuid-Amerika en China.

Een trend waarin al het goede uit vroegere tijden is vervat, vertaald op een actuele, relevante manier.

Bron: Flexa

Als het eerste breekbare ochtendlicht door de bomen schijnt, of als de schemering zich zachtjes over een tuin vlijt, heerst daar tijdelijk iets van magie en mysterie.

Deze fascinerende trend onderzoekt het idee dat je het vluchtige, nauwelijks aanwezige en kortstondige op een of andere manier kunt vastleggen. De Finse kunstenaar Sanna Kannisto doet dat bijvoorbeeld door bloemen en dieren in regenwouden te fotograferen vanuit een mobiele studio verborgen tussen de takken. Het resultaat: beelden die het onderwerp haarscherp vastleggen en tegelijkertijd onwerkelijk zijn. Ook andere kunstenaars hebben die ongrijpbare kwaliteit van geprojecteerde natuurbeelden gebruikt om stadse ruimtes iets teers en ragfijns mee te geven. Dankzij zo’n vleugje magie, dat zelfs de donkerste plekken van de stad anders weet te belichten, ga je je omgeving met andere ogen bekijken.

Bloemendessins liggen ten grondslag aan deze trend, maar dan niet grote uitbundige bloeiers, maar eerder de ragfijne, vage dessins die veel aan de verbeelding overlaten. ‘Hauntologie’ is een begrip geïntroduceerd door filosoof Derrida, die stelde dat het verleden altijd als een soort geest aanwezig is in het heden. De esthetiek die daaruit voortvloeit, heeft alles te maken met het omvatten van zaken die maar ternauwernood bestaan. Een idee dat zowel invloed heeftop de muziekwereld als die van kunst en design. Musicus William Basinski nam zijn ‘The Disintegration Tapes’ tien jaar geleden op, een werk waarin hij eerdere opnames van zijn muziek afspeelde, die langzaam aan het vergaan zijn. Pas nu lijken de mysterieuze geluidsvlagen begrepen te worden door een breder publiek.

De look die hier bij hoort is romantisch, maar ook poëtisch en geheimzinnig, met mistige tinten die versluieren en onthullen tegelijk. Daardoor is het resultaat vrouwelijk en mysterieus. Oude spiegels en verweerde stoffen dragen bij aan het gevoel van tijdelijkheid, het idee dat voorwerpen ons maar voor beperkte tijd te leen zijn, om uiteindelijk weer op te gaan in de natuur.

Het Secret Garden palet bestaat uit zacht, rokerige tinten. Denk aan rijpe pruimen, lilavarianten die bijna naturel zijn en het perfecte duifgrijs. Een serie groentinten, uiteenlopend van donker dennengroen tot teer mint, maken het makkelijk om ton-surton combinaties te creëren. Natureltinten spelen een belangrijke rol, maar suggereren altijd iets van roze of mauve. Subtiele, halftransparante materialen als voile, kant en matglas maken het af en voegen een zekere gelaagdheid toe.

Bron: Flexa

Eerst denken, dan doen? Soms moet je eerst doen en dan denken. Een mens is er weleens klaar mee dat het zolang duurt voordat projecten eindelijk gestalte krijgen. Soms wil je nu iets veranderen. Deze uitbundige kleurtrend is gestoeld op het idee dat je ook zomaar iets kunt aanpakken, gewoon omdat je er zin in hebt. Op eigen houtje, of in een groep. Dan laten designers even alle stijlregels los en gaan ze met goedkope wegwerpmaterialen aan de slag om woeste dessins te bedenken, of items die niet per se perfect hoeven te zijn. Bouwen voor de eeuwigheid is het doel niet: verwondering wekken, een glimlach ontlokken, daar gaat het om. Dat erover gepraat wordt.

Ooit waren designhacking en graffiti het domein van de straatkunstenaar, maar beide beginnen mainstream te worden. Zogenaamd hacktivisme gaat aan de haal met een bestaand voorwerp en geeft het opnieuw vorm, zodat het een andere lading krijgt of een nieuwe functie. Critici die kunstvormen als deze plat en eendimensionaal vonden, zijn inmiddels wel de mond gesnoerd door grote namen als Banksy. Hotel Au Vieux Panier in Marseille laat jaarlijks vijf kamers inrichten door kunstenaars en ontwerpers, die de vrije teugels krijgen. Onlangs creëerde graffitikunstenaar Tilt er een panic room die half met graffiti bedekt was en half leeg was gelaten. Het contrast tussen chaos en verstilling, levendigheid en vlakheid zorgde voor een groots effect en bewees dat zelfs een ongebreidelde kunstvorm als graffiti sociaal geaccepteerd kan raken. Waardoor je je afvraagt wat de volgende kunstvorm wordt die mensen schokt en uitdaagt.

Het palet dat hierbij hoort, zegt: ga ervoor. Een kleurenmix vol energie die alles kan en waarmee alles kan, van vloeken en contrasteren of tot combineren en mengen. Creëer een wirwar van kleur, of maak sterke keuzes. Bruisend citroengeel en diep turquoise komen samen met hardgroen, lime, paars en knaloranje. En blauwtinten zijn er in alle soorten en maten, van marine tot ultramarijn, van hemelsblauw tot licht cyaan, voor elk wat wils.

Bron: Flexa