Een van de opvallendste maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste jaren is dat we het begrip eigendom tegen het licht zijn gaan houden en het daardoor anders zijn gaan definiëren. Uit de steeds digitalere wereld waarin we leven en de veranderingen die social media tot stand hebben gebracht, is een nieuwe, vriendelijke vorm van ruilhandel voortgekomen, waarin het allemaal om samenwerking draait.

Websites als Peerby, Airbnb, Car2go en TaskRabbit geven een commerciële invulling aan het idee van connectivity. Steeds meer consumenten mijden grote merknamen en kijken daarvoor in de plaats liever naar een manier om goederen en diensten te ruilen binnen een model dat op delen en lenen is gebaseerd. En daar heb je, zo blijkt, alleen een groepje gelijkgestemden voor nodig.

Het hele systeem berust op vertrouwen, het besef dat je er zelf ook iets mee opschiet als je een ander helpt. Slim en goedkoop gebruik te maken van bestaande netwerken, waarbij vraag en aanbod op onverwachte manieren worden gecombineerd, voelt voor veel gebruikers bovendien als een stap in de goede richting. In plaats van de ‘hebzucht is goed’-mentaliteit die zo bij overconsumptie hoort, heerst het bevredigende idee samen iets opgelost te hebben.

Dat concept van nieuwe combinaties maken en problemen op eclectische wijze aanpakken, is terug te vinden in deze familie van warme kleuren voor 2015, die ook op onverwachte manieren kunnen worden toegepast. Zo geven fruitig roze en rood een zekere zachtheid aan limoengroen en oranje, maar krijgen okergeel, bruin en warmgrijs er juist een krachtiger uitstraling van.

Zowel binnenshuis als buiten kunnen grote vlakken van harmoniërende kleuren op verrassende wijze worden toegepast: door van de kleurcombinaties zelf uit te gaan, in plaats van dessins.

Bron Flexa

Onze levens spelen zich in verschillende dimensies af, en naarmate we daar dieper induiken, lijkt het wel alsof er steeds meer lagen worden blootgelegd. Ook het digitale landschap voegt een aantal van die lagen van interpretatie toe, zowel waar het ruimte als tijd betreft. Een goed voorbeeld is het project Time Melts van Shawn Clover, dat past in de online trend om beelden te creëren waarin heden en verleden samenvloeien. In zijn werk valt het huidige straatbeeld in San Francisco samen met foto’s van de aardbeving die daar in 1906 plaatsvond.

Ook in producten is het idee van gelaagdheid terug te zien. Droog Design maakte een stoel opgebouwd uit lagen bekledingsstof, terwijl de Deense ontwerpster Pernille Snedker Hansen in haar vloer- en wandinstallatie Marbelous Wood – Refraction laat zien hoe je het effect van lichtbreking kunt imiteren door hout te marmeren en zo extra diepte toe te voegen.

Deze trend is nog het best te vertalen in clusters van kleurnuances, meer dan in op zichzelf staande tinten. Daarbij gaat het dan om combinaties van voornamelijk pasteltinten (waarbij elke keer de kleur van het jaar terugkomt). Door die gestalte te geven via materialen die elkaar deels afdekken of die verlopende kleuren hebben, wordt het effect van gelaagdheid versterkt.

Bron Flexa

Als moderne mensen zijn we zo verwikkeld geraakt in de structuren die ons leven draaiende houden, dat we steeds meer verlangen naar een simpel, natuurlijk en vooral offline bestaan. De natuur vertegenwoordigt daarbij het onvoorspelbare en ontembare: ze is immers stil en vredig van aard, maar tegelijkertijd ook wild en woest. Hoe grilliger klimaat en natuur zich gedragen, hoe meer de mens daar ontzag voor voelt en zich ermee wil meten, om te ontdekken wat hij nu eigenlijk echt waard is. Een vorm van vrijheid waarbij je alleen een auto en een rugzak nodig hebt (of in het geval van Tom Dixons Adidas-collectie die in 2013 in Milaan te zien was: een enkel kledingstuk waarin je meteen ook kunt kamperen). Of het nu de voorbereiding op een Iron Man betreft of een wandeltocht over het Pacific Crest Trail – door Cheryl Strayed zo levendig beschreven in haar autobiografie Wild – het idee is dat je door afzien en je klein te voelen in de natuur aan persoonlijke kracht en inzicht wint.

Natuurlijk heeft lang niet iedereen de behoefte zichzelf in die mate te testen, maar het idee van een authentieker, bewuster bestaan spreekt wel veel mensen aan. Dat vormt de inspiratie voor een nieuw soort minimalisme, waarbij alles wat overbodig of uitsluitend decoratief is achterwege blijft. In termen van interieurs: architectonische kunststukjes met hoge plafonds en lange gangen mogen dan indrukwekkend zijn, toch voelen we ons veiliger in een kleinere ruimte op menselijke schaal – een ruimte die ons omarmt.

Bij deze trend passen natuurlijke kleuren en materialen die voor warmte zorgen. In het palet is de stilte van de zondoorstoofde woestijn in Arizona te voelen, die weids en ontzagwekkend is, maar ook schitterend. Diepe aardetinten als sepia, okergeel, roestrood en terracotta vormen een in elkaar overvloeiend geheel dat zowel natuurlijk als krachtig is, net als de omgeving waarop het is gebaseerd. Bron Flexa

Overal ter wereld, van Stockholm en Milaan tot Shanghai, valt op dat metaaltinten een toenemende rol spelen in het hedendaagse design.

Na een aantal jaar waarin koele blauw- en groentinten de trends domineerden, dient zich een warm spectrum van roze-, rood- en oranjetinten aan dat een wat positiever wereldbeeld suggereert. Vertaald naar een specifieke verfkleur wijst ons onderzoek in de richting van deze oranjeachtige kopertint. Een kleur die op zichzelf prachtig is en ook goed combineert met rozevarianten, natureltinten, wit en verschillende andere soorten oranje. Goudkleurige oppervlakken en natuurlijke houtnuances staan er al even mooi bij.

Deze kleur past bij de trend die we zien voor 2015: een sfeer van vriendelijkheid met de nadruk op delen, vertaald in een warm, natuurlijk palet van aardetinten. Dat loopt uiteen van kleikleuren tot licht zonnegeel, van huidskleuren die het intermenselijke verbeelden tot het sepia dat het verleden kleurt. Een kleur met diepte en waarde, die perfect bij het leven van alledag past.

Bron: Flexa

Na het daverende succes van de 'Grey' collectie heeft het toonaangevende Britse verfbedrijf Little Greene nagedacht over het volgende hoofdstuk in het Kleurenboek voor de avant-garde interieurontwerper.

Histor is ervan overtuigd dat kleuren gelukkig maken en helpt Nederlanders om zoveel mogelijk kleur aan het leven te geven. Het geel van de eerste zonnestralen op een mooie ochtend, de warme kleurschakeringen van de herfst en de frisse blauwtinten van de winter zorgen voor herbronning en optimisme. Zij voeren de boventoon in het kleurenpalet voor 2015, waarin kleurcombinaties die de eigen beleving stimuleren centraal staan. Dit en meer blijkt uit de Histor Trendforecast.*

“Het grondige en professionele trendonderzoek van Histor geeft ons de inspiratie om verschillende collecties en kleurcombinaties van Histor te vernieuwen. Dit doen we met kennis en aandacht voor het creëren van de juiste belevening voor elke persoon, in elke ruimte”, aldus Fabienne Bruyninckx, Histor kleurontwerper.

Net als bij mode en architectuur wordt de verfindustrie geïnspireerd door sociale en maatschappelijke ontwiHistor is ervan overtuigd dat kleuren gelukkig maken en helpt Nederlanders om zoveel mogelijk kleur aan het leven te geven. Het geel van de eerste zonnestralen op een mooie ochtend, de warme kleurschakeringen van de herfst en de frisse blauwtinten van de winter zorgen voor herbronning en optimisme. Zij voeren de boventoon in het kleurenpalet voor 2015, waarin kleurcombinaties die de eigen beleving stimuleren centraal staan. Dit en meer blijkt uit de Histor Trendforecast.*

“Het grondige en professionele trendonderzoek van Histor geeft ons de inspiratie om verschillende collecties en kleurcombinaties van Histor te vernieuwen. Dit doen we met kennis en aandacht voor het creëren van de juiste belevening voor elke persoon, in elke ruimte”, aldus Fabienne Bruyninckx, Histor kleurontwerper.

Net als bij mode en architectuur wordt de verfindustrie geïnspireerd door sociale en maatschappelijke ontwikkelingen. De Histor Trendforecast laat dan ook zien dat de huidige kleurtrends duidelijk een reactie zijn op de economische crisis en de digitalisering van de samenleving. We blijven optimistisch en zoeken naar herbronning. Dit zorgt ervoor dat we niet langer met elke kleurtrend meewaaien, maar op zoek gaan naar kleurencombinaties in huis die de eigen beleving stimuleren. Hierbij voeren geeltinten zoals ‘peer’ en ‘bladgoud’ en de blauwe kleuren ‘donderdag’ en ‘impuls’ de boventoon in de verschillende kleurenpaletten.

Herbronning
Bij herbronning draait het allemaal om rust en positiviteit. Hieraan zijn twee sterk opkomende trends te herleiden:

1. ‘Linear balance’ = lineaire balans
Gedwongen door de economische omstandigheden herzien mensen hun definitie van luxe en kwaliteit en bezinnen zich op hun situatie. Tot rust komen kan het beste in een geordende rustgevende omgeving. Dat is precies waar de trend ‘linear balance’ voor staat: een interieur met kwalitatieve materialen en veel grijstinten met een subtiel kleurverschil, zachte en donkere terrakleuren en koele blauwtinten.

2. ‘Treasured basics’ = natuurlijke basics
Bij deze trend staat het naar binnen halen van de natuur centraal. Het kenmerkt zich door een interieur met een natuurlijke uitstraling, het gebruik van ruwe materialen, patronen en organische vormen. Hierbij zien we dan ook veel meer aardetinten met onderling sterke contrasten, zachte en zeer donkere vergrijsde bruinen, mosgroen, terra en oker.

Optimisme
Waar bij herbronning rust centraal staat, draait het bij optimisme juist om levenslust en energie. Deze tendens zie je vooral terug bij de jongere generatie die risico’s durft te nemen. Optimisme uit zich in drie trends:

1. ‘Newborn energy’ = frisse energie
Dit is een duidelijke reactie op de dagelijkse overvloed aan digitale informatie en technologieën. Frisse energie en geestelijke vernieuwing worden geput uit lichte en ruime interieurs met nieuwe materialen en kleurcombinaties. Hierbij wordt gebruik gemaakt van veel zachte, heldere en vergrijsde pasteltinten en een aantal koele en warme tinten met meer kleurkracht.

2. ‘Reloaded heritage’ = authentieke sfeer
Deze trend draait om de balans tussen klassiek en modern, waarbij authentieke materialen gecombineerd worden met gedurfde kleurcombinaties. Hier komen opvallend veel meer intense roden, groenen en blauwen, maar ook mosterdgeel en een reeks zeer donkere kleuren terug.

3. ‘Optimistic blends’ = optimistische mix

Zowel in de woon- als werkomgeving is er een opmars van eigenheid, humor, gedurfdheid en creativiteit. Dit uit zich in verfrissende elementen zoals unieke kunststukken en verrassende kleurcombinaties met veel intens rode en blauwe kleuren, oranje, aqua blauw, geel en om alle accentkleuren wat te temperen, enkele warme aardetinten.

In de ultieme trendkleur voor 2014 komen de harmonieuze, kalme eigenschappen van groen en blauw samen. Een kleur die het centrale thema van ‘ontsluiten’ mooi weerspiegelt, een milde tint die het in de ontwerpwereld goed doet. Een diepe, gedempte kleur bovendien, die wat subtieler is dan helder turquoise en vaak wordt gebruikt om het schitterende blauwgroen van tropische oceanen mee te beschrijven. Teal is een tertiaire kleur, een combinatie van primair blauw en secundair groen. Er zijn veel kleuren die onder die noemer vallen, stuk voor stuk om iets tussen blauw en groen aan te duiden dat symbool staat voor evenwicht. Het is een kleur die zich goed met natureltinten en hout laat combineren, zeker als je wilt voorkomen dat hij een ruimte overheerst.

Voor een kleur met zoveel impact is Teal eigenlijk een veelzijdige tint, die het goed doet in verschillende soorten kleurencombinaties. Op de kleurencirkel staat deze tint tegenover koraalroze, waardoor die automatisch goed samengaan. Dat geldt ook voor kleuren die daarop aansluiten, alles van rozetinten tot okergeel. Een nieuwer resultaat ontstaat als Teal ton-sur-ton wordt gecombineerd met andere tinten turquoise, groen of blauw. In een gelaagde combinatie met indigo, denim of marineblauw krijg je het diepzee-effect: fris, beweeglijk, uitnodigend. Samen met groenvarianten als mint, blauwgroen of smaragd krijgt Teal juist een fris buitengevoel; voor een neutraal effect is een combinatie met hout mooi.

Bron: Flexa

Ieder jaar presenteert ColourFutures een centrale gedachte, aan de hand waarvan de vijf kleurtrends worden vastgesteld. Dit concept beïnvloedt iedere trend op een andere manier, vormt tegelijk de verbindende factor. Daarnaast staat het voor de Kleur van het Jaar.

We leven in een tijd van grote veranderingen. Willen we het beste halen uit de kansen die zich aandienen, dan is het belangrijk dat we begrijpen wie we zijn en hoe we zelf in het grote geheel passen. Om mogelijkheden te kunnen benutten, moeten we eigenlijk alles door een nieuwe bril bekijken. Dat geldt over de gehele linie, of je nu een land, een bedrijf of een individu bent. In ieder huis, kantoor, schoolgebouw en bedrijfspand schuilt namelijk een enorm potentieel. Het zijn ruimtes vol ideeën die alleen maar “ontsloten” hoeven te worden.

De tijdgeest heeft veel invloed op de kleuren die mensen mooi vinden. Voor 2014 zien we een wereld op zoek naar antwoorden, wat een breed, spannend palet oplevert van kleuren die vernieuwing symboliseren.

De 5 kleurentrends voor 2014 zijn

Silent Revolution

Margin of Proof

Urban Folk

Secret Garden

Do it Now

Jarenlang lieten we ons oor hangen naar wie het hardst schreeuwde; bewonderden we degenen die de hoogste gebouwen en de snelste auto’s konden maken. Al sinds er industrie bestaat, ligt de macht om de wereld vorm te geven in handen van de extroverte persoonlijkheid, het welbespraakte haantjede-voorste dat zijn ideeën bij elke gelegenheid als eerste over tafel weet te brengen. En hoewel nooit bewezen is dat de beste spreker het bij het rechte eind heeft, is de mens toch geneigd charismatische types die weten hoe ze de massa moeten bespelen, klakkeloos te volgen. Maar die tijden lijken voorbij.

We communiceren namelijk niet langer uitsluitend met de fysieke wereld, waarin zien en gezien worden het belangrijkste is. Wie wil laten zien wat hij kan, heeft daar tegenwoordig geen rijke geldschieter meer voor nodig. Iedereen kan alles online delen en zijn werk laten beoordelen en aanbevelen door mensen die er net zo veel verstand van hebben. De macht komt langzaam maar zeker in handen van de introverte persoonlijkheid. Het gevolg daarvan is dat de designwereld ook minder zelfgenoegzaam wordt, waardoor design iets bedachtzaams en ingetogens krijgt. In haar bestseller ‘Quiet‘ maakt schrijfster Susan Cain zich sterk voor afzondering, volgens haar een voedingsbodem voor creativiteit. Ze vindt dat het afgelopen moet zijn met ‘die groepsprocessen-terreur’ en dat we op school en op het werk juist de ruimte moeten krijgen om op eigen houtje de diepte in te gaan, aangezien juist daar de beste ideeën te vinden zijn.

Ook de neiging alsmaar meer te willen hebben, lijkt af te kalven. Menigeen heeft moeten ervaren dat geld en ruimte niet langer voor het oprapen liggen en vraagt zich veel bewuster af wat hij nodig heeft en hoe dat ingezet kan worden. Introvert design wil op basis van principes als eenvoud en innovatie vormen en ruimtes creëren die niet alleen maar mooi zijn, maar die een doordacht antwoord vormen op onze veranderde behoeftes.

Het palet dat bij Silent Revolution hoort, is heel subtiel. Door kleine nuanceverschillen naast elkaar te leggen, ontstaan combinaties van wittonen en natureltinten. Die zorgen voor een kalmerend, verstild effect, waardoor het gebruik van natuurlijke materialen en textuur nog meer zeggingskracht krijgt. Niets is zo modern en ruimtelijk als wit. Deze (wit) tinten hebben echter een voelbare warmte. Daarmee zorgen ze voor een menselijk, vriendelijk effect in plaats van een klinische, afstandelijke sfeer. Het zijn kleuren met iets aaibaars, het wit van een schapenwolkje, het wit van een poolvos. Zelfs de diepere kleuren zijn verfijnd; die doen denken aan zongebleekte kiezels en schelpen.

Bron Flexa