In de ultieme trendkleur voor 2014 komen de harmonieuze, kalme eigenschappen van groen en blauw samen. Een kleur die het centrale thema van ‘ontsluiten’ mooi weerspiegelt, een milde tint die het in de ontwerpwereld goed doet. Een diepe, gedempte kleur bovendien, die wat subtieler is dan helder turquoise en vaak wordt gebruikt om het schitterende blauwgroen van tropische oceanen mee te beschrijven. Teal is een tertiaire kleur, een combinatie van primair blauw en secundair groen. Er zijn veel kleuren die onder die noemer vallen, stuk voor stuk om iets tussen blauw en groen aan te duiden dat symbool staat voor evenwicht. Het is een kleur die zich goed met natureltinten en hout laat combineren, zeker als je wilt voorkomen dat hij een ruimte overheerst.

Voor een kleur met zoveel impact is Teal eigenlijk een veelzijdige tint, die het goed doet in verschillende soorten kleurencombinaties. Op de kleurencirkel staat deze tint tegenover koraalroze, waardoor die automatisch goed samengaan. Dat geldt ook voor kleuren die daarop aansluiten, alles van rozetinten tot okergeel. Een nieuwer resultaat ontstaat als Teal ton-sur-ton wordt gecombineerd met andere tinten turquoise, groen of blauw. In een gelaagde combinatie met indigo, denim of marineblauw krijg je het diepzee-effect: fris, beweeglijk, uitnodigend. Samen met groenvarianten als mint, blauwgroen of smaragd krijgt Teal juist een fris buitengevoel; voor een neutraal effect is een combinatie met hout mooi.

Bron: Flexa

Ieder jaar presenteert ColourFutures een centrale gedachte, aan de hand waarvan de vijf kleurtrends worden vastgesteld. Dit concept beïnvloedt iedere trend op een andere manier, vormt tegelijk de verbindende factor. Daarnaast staat het voor de Kleur van het Jaar.

We leven in een tijd van grote veranderingen. Willen we het beste halen uit de kansen die zich aandienen, dan is het belangrijk dat we begrijpen wie we zijn en hoe we zelf in het grote geheel passen. Om mogelijkheden te kunnen benutten, moeten we eigenlijk alles door een nieuwe bril bekijken. Dat geldt over de gehele linie, of je nu een land, een bedrijf of een individu bent. In ieder huis, kantoor, schoolgebouw en bedrijfspand schuilt namelijk een enorm potentieel. Het zijn ruimtes vol ideeën die alleen maar “ontsloten” hoeven te worden.

De tijdgeest heeft veel invloed op de kleuren die mensen mooi vinden. Voor 2014 zien we een wereld op zoek naar antwoorden, wat een breed, spannend palet oplevert van kleuren die vernieuwing symboliseren.

De 5 kleurentrends voor 2014 zijn

Silent Revolution

Margin of Proof

Urban Folk

Secret Garden

Do it Now

Jarenlang lieten we ons oor hangen naar wie het hardst schreeuwde; bewonderden we degenen die de hoogste gebouwen en de snelste auto’s konden maken. Al sinds er industrie bestaat, ligt de macht om de wereld vorm te geven in handen van de extroverte persoonlijkheid, het welbespraakte haantjede-voorste dat zijn ideeën bij elke gelegenheid als eerste over tafel weet te brengen. En hoewel nooit bewezen is dat de beste spreker het bij het rechte eind heeft, is de mens toch geneigd charismatische types die weten hoe ze de massa moeten bespelen, klakkeloos te volgen. Maar die tijden lijken voorbij.

We communiceren namelijk niet langer uitsluitend met de fysieke wereld, waarin zien en gezien worden het belangrijkste is. Wie wil laten zien wat hij kan, heeft daar tegenwoordig geen rijke geldschieter meer voor nodig. Iedereen kan alles online delen en zijn werk laten beoordelen en aanbevelen door mensen die er net zo veel verstand van hebben. De macht komt langzaam maar zeker in handen van de introverte persoonlijkheid. Het gevolg daarvan is dat de designwereld ook minder zelfgenoegzaam wordt, waardoor design iets bedachtzaams en ingetogens krijgt. In haar bestseller ‘Quiet‘ maakt schrijfster Susan Cain zich sterk voor afzondering, volgens haar een voedingsbodem voor creativiteit. Ze vindt dat het afgelopen moet zijn met ‘die groepsprocessen-terreur’ en dat we op school en op het werk juist de ruimte moeten krijgen om op eigen houtje de diepte in te gaan, aangezien juist daar de beste ideeën te vinden zijn.

Ook de neiging alsmaar meer te willen hebben, lijkt af te kalven. Menigeen heeft moeten ervaren dat geld en ruimte niet langer voor het oprapen liggen en vraagt zich veel bewuster af wat hij nodig heeft en hoe dat ingezet kan worden. Introvert design wil op basis van principes als eenvoud en innovatie vormen en ruimtes creëren die niet alleen maar mooi zijn, maar die een doordacht antwoord vormen op onze veranderde behoeftes.

Het palet dat bij Silent Revolution hoort, is heel subtiel. Door kleine nuanceverschillen naast elkaar te leggen, ontstaan combinaties van wittonen en natureltinten. Die zorgen voor een kalmerend, verstild effect, waardoor het gebruik van natuurlijke materialen en textuur nog meer zeggingskracht krijgt. Niets is zo modern en ruimtelijk als wit. Deze (wit) tinten hebben echter een voelbare warmte. Daarmee zorgen ze voor een menselijk, vriendelijk effect in plaats van een klinische, afstandelijke sfeer. Het zijn kleuren met iets aaibaars, het wit van een schapenwolkje, het wit van een poolvos. Zelfs de diepere kleuren zijn verfijnd; die doen denken aan zongebleekte kiezels en schelpen.

Bron Flexa

Net als je denkt dat het leven echt niet sneller kan, schakelt het nog een tandje bij. De druk om de best presterende, allergezondste versie van jezelf te zijn blijft maar toenemen, en dan is daar ook nog de balans tussen gezin en werk die moet blijven kloppen. De enige manier om bovenop de feiten te blijven, is door alles bij te houden, want meten is weten. Cijfers vormen een houvast. Als we weten wat onze Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden zijn op voedingsgebied en hoe onze bloeddruk en cholesterol ervoor staan, kunnen we onze leefwijze evalueren en eventueel onze gewoontes aanpassen om welvaartsziektes te vermijden.

In het bedrijfsleven is het de gewoonste zaak van de wereld om resultaten te analyseren en op basis daarvan nieuwe doelen te stellen. Maar steeds meer mensen passen die benadering toe op hun eigen leven. Daarvoor hanteren ze methodes die je eerder in een dokterspraktijk zou verwachten. Een groep guerillakunstenaars uit New York, genaamd The Wooster Collective, gebruikte die obsessie als inspiratiebron voor een stuk street art genaamd Neem de trap, waarin het mannetje dat op verkeersborden voorkomt aan de hand van zijn buikomvang illustreerde wat er gebeurt, zo suggeren ze, als je dat advies in de wind slaat.

In een onduidelijke wereld vol grijze gebieden wordt het heel verleidelijk om je te verlaten op het exacte van wiskunde en wetenschap. Er is iets directs en beslists aan een wiskundige vergelijking, een pictogram, een gegeven of zelfs maar een getal op zich. Talen veranderen tenslotte, maar cijfers blijven hetzelfde en staan overal ter wereld voor hetzelfde.

Het Margin of Proof palet bestaat uit ‘mannelijke’ natureltinten met een architectonische uitstraling. Daaruit wordt het merendeel bepaald door nuances die aan stopverf, pleisterwerk en baksteen doen denken en die kracht bijgezet kunnen krijgen door kleuren als smaragdgroen en ossenbloedrood. Sterke kleuren als diep turquoise, scharlaken en okergeel geven een grafisch tintje en vormen een volwassen alternatief voor primaire accenten. Het geheel levert een volwassen, zorgvuldig afgemeten palet op dat goed samengaat met donker hout, marmer en kurk, maar ook met beton.

Bron: Flexa

In onzekere tijden richten we ons op wat we kennen en begrijpen. Dessins en tradities in volkskunst lopen wereldwijd sterk uiteen. Maar het verhaal erachter mag dan overal anders zijn, het draait altijd om warmte en gemeenschapsgevoel, vertaald in eenvoudige ontwerpen en rijke tinten. Ooit was die traditionele benadering van folkloristische vormgeving oma’s domein; nu buigt een nieuwe generatie zich erover. Folklore raakt een snaar en is daarmee een perfect instrument om een verhaal over te brengen.

In landen die sterke economische en industriële groei ervaren, bestaat er een vlucht naar stadsgebieden, omdat daar de banen en de goede salarissen te vinden zijn. Maar de nieuwe stadsbewoner heeft ook moeten ervaren welke prijs daarvoor moet worden betaald: afgesneden zijn van kinderen, familie en dierbaren.

Inmiddels wordt duidelijk dat steeds meer mensen daarvan terugkomen. Bijvoorbeeld in China, waar mensen weer uit de stad wegtrekken en naar kleinere steden en dorpen verhuizen, op zoek naar een beter evenwicht en een andere kwaliteit van leven. Alleen keren ze natuurlijk niet letterlijk op hun schreden terug, want ze hebben technologische kennis opgedaan die ze meenemen naar hun nieuwe leven. Een Chinese fabrikant van huishoudelijke artikelen, Jia, onderzoekt welke voordelen deze fusie van oud en nieuw heeft. Het bedrijf vroeg een groep ontwerpers met diverse culterele achtergronden om Chinese gebruiken als theedrinken in een nieuwe designcontext te plaatsen. Op die manier ervaren bedrijven hoe ze het heden kunnen verrijken via het verleden.

Iedereen wil deel uitmaken van iets groters. Zoeken naar onze wortels herinnert ons eraan waar we vandaan komen. Al generaties lang gebruiken we het verhaal om de lessen die we leren aan elkaar over te dragen. Door de komst van de tablet is voor het eerste het gedrukte woord minder algemeen verbreid. Het resultaat is een tegenstroom: ineens is het boek weer een inspirerend symbool voor communicatie en vertegenwoordigen literaire teksten, kalligrafie en met de hand geschreven brieven begrippen als elegantie en waarde.

Het Urban Folk palet is levendig, met vriendelijke, robuuste tinten die vertrouwd aandoen, maar toch nieuw ogen.Tinten uit dezelfde familie, zoals aubergine, bessenrood en bordeaux, vormen een harmonieus geheel. Daar is dan een verrassend contrast aan toe te voegen zoals oker of een lichte turquoisetint, voor een persoonlijk effect. Hoewel natuurlijke landschappen wereldwijd enorm verschillend kunnen zijn, herkent iedereen zich in de authentieke kleuren van zijdes en zachte garens die al sinds mensenheugenis worden toegepast om verhalen te vertellen via folkloreontwerpen. Deze kleuren zijn gebaseerd op kruissteekborduursels, de felgekleurde decoraties van Russische poppen, de lichtvoetige, vrolijke decoratieve stijl uit Scandinavië en de oogstrelende stoffen uit India, Zuid-Amerika en China.

Een trend waarin al het goede uit vroegere tijden is vervat, vertaald op een actuele, relevante manier.

Bron: Flexa

Als het eerste breekbare ochtendlicht door de bomen schijnt, of als de schemering zich zachtjes over een tuin vlijt, heerst daar tijdelijk iets van magie en mysterie.

Deze fascinerende trend onderzoekt het idee dat je het vluchtige, nauwelijks aanwezige en kortstondige op een of andere manier kunt vastleggen. De Finse kunstenaar Sanna Kannisto doet dat bijvoorbeeld door bloemen en dieren in regenwouden te fotograferen vanuit een mobiele studio verborgen tussen de takken. Het resultaat: beelden die het onderwerp haarscherp vastleggen en tegelijkertijd onwerkelijk zijn. Ook andere kunstenaars hebben die ongrijpbare kwaliteit van geprojecteerde natuurbeelden gebruikt om stadse ruimtes iets teers en ragfijns mee te geven. Dankzij zo’n vleugje magie, dat zelfs de donkerste plekken van de stad anders weet te belichten, ga je je omgeving met andere ogen bekijken.

Bloemendessins liggen ten grondslag aan deze trend, maar dan niet grote uitbundige bloeiers, maar eerder de ragfijne, vage dessins die veel aan de verbeelding overlaten. ‘Hauntologie’ is een begrip geïntroduceerd door filosoof Derrida, die stelde dat het verleden altijd als een soort geest aanwezig is in het heden. De esthetiek die daaruit voortvloeit, heeft alles te maken met het omvatten van zaken die maar ternauwernood bestaan. Een idee dat zowel invloed heeftop de muziekwereld als die van kunst en design. Musicus William Basinski nam zijn ‘The Disintegration Tapes’ tien jaar geleden op, een werk waarin hij eerdere opnames van zijn muziek afspeelde, die langzaam aan het vergaan zijn. Pas nu lijken de mysterieuze geluidsvlagen begrepen te worden door een breder publiek.

De look die hier bij hoort is romantisch, maar ook poëtisch en geheimzinnig, met mistige tinten die versluieren en onthullen tegelijk. Daardoor is het resultaat vrouwelijk en mysterieus. Oude spiegels en verweerde stoffen dragen bij aan het gevoel van tijdelijkheid, het idee dat voorwerpen ons maar voor beperkte tijd te leen zijn, om uiteindelijk weer op te gaan in de natuur.

Het Secret Garden palet bestaat uit zacht, rokerige tinten. Denk aan rijpe pruimen, lilavarianten die bijna naturel zijn en het perfecte duifgrijs. Een serie groentinten, uiteenlopend van donker dennengroen tot teer mint, maken het makkelijk om ton-surton combinaties te creëren. Natureltinten spelen een belangrijke rol, maar suggereren altijd iets van roze of mauve. Subtiele, halftransparante materialen als voile, kant en matglas maken het af en voegen een zekere gelaagdheid toe.

Bron: Flexa

Eerst denken, dan doen? Soms moet je eerst doen en dan denken. Een mens is er weleens klaar mee dat het zolang duurt voordat projecten eindelijk gestalte krijgen. Soms wil je nu iets veranderen. Deze uitbundige kleurtrend is gestoeld op het idee dat je ook zomaar iets kunt aanpakken, gewoon omdat je er zin in hebt. Op eigen houtje, of in een groep. Dan laten designers even alle stijlregels los en gaan ze met goedkope wegwerpmaterialen aan de slag om woeste dessins te bedenken, of items die niet per se perfect hoeven te zijn. Bouwen voor de eeuwigheid is het doel niet: verwondering wekken, een glimlach ontlokken, daar gaat het om. Dat erover gepraat wordt.

Ooit waren designhacking en graffiti het domein van de straatkunstenaar, maar beide beginnen mainstream te worden. Zogenaamd hacktivisme gaat aan de haal met een bestaand voorwerp en geeft het opnieuw vorm, zodat het een andere lading krijgt of een nieuwe functie. Critici die kunstvormen als deze plat en eendimensionaal vonden, zijn inmiddels wel de mond gesnoerd door grote namen als Banksy. Hotel Au Vieux Panier in Marseille laat jaarlijks vijf kamers inrichten door kunstenaars en ontwerpers, die de vrije teugels krijgen. Onlangs creëerde graffitikunstenaar Tilt er een panic room die half met graffiti bedekt was en half leeg was gelaten. Het contrast tussen chaos en verstilling, levendigheid en vlakheid zorgde voor een groots effect en bewees dat zelfs een ongebreidelde kunstvorm als graffiti sociaal geaccepteerd kan raken. Waardoor je je afvraagt wat de volgende kunstvorm wordt die mensen schokt en uitdaagt.

Het palet dat hierbij hoort, zegt: ga ervoor. Een kleurenmix vol energie die alles kan en waarmee alles kan, van vloeken en contrasteren of tot combineren en mengen. Creëer een wirwar van kleur, of maak sterke keuzes. Bruisend citroengeel en diep turquoise komen samen met hardgroen, lime, paars en knaloranje. En blauwtinten zijn er in alle soorten en maten, van marine tot ultramarijn, van hemelsblauw tot licht cyaan, voor elk wat wils.

Bron: Flexa