Flexa

Jarenlang lieten we ons oor hangen naar wie het hardst schreeuwde; bewonderden we degenen die de hoogste gebouwen en de snelste auto’s konden maken. Al sinds er industrie bestaat, ligt de macht om de wereld vorm te geven in handen van de extroverte persoonlijkheid, het welbespraakte haantjede-voorste dat zijn ideeën bij elke gelegenheid als eerste over tafel weet te brengen. En hoewel nooit bewezen is dat de beste spreker het bij het rechte eind heeft, is de mens toch geneigd charismatische types die weten hoe ze de massa moeten bespelen, klakkeloos te volgen. Maar die tijden lijken voorbij.

We communiceren namelijk niet langer uitsluitend met de fysieke wereld, waarin zien en gezien worden het belangrijkste is. Wie wil laten zien wat hij kan, heeft daar tegenwoordig geen rijke geldschieter meer voor nodig. Iedereen kan alles online delen en zijn werk laten beoordelen en aanbevelen door mensen die er net zo veel verstand van hebben. De macht komt langzaam maar zeker in handen van de introverte persoonlijkheid. Het gevolg daarvan is dat de designwereld ook minder zelfgenoegzaam wordt, waardoor design iets bedachtzaams en ingetogens krijgt. In haar bestseller ‘Quiet‘ maakt schrijfster Susan Cain zich sterk voor afzondering, volgens haar een voedingsbodem voor creativiteit. Ze vindt dat het afgelopen moet zijn met ‘die groepsprocessen-terreur’ en dat we op school en op het werk juist de ruimte moeten krijgen om op eigen houtje de diepte in te gaan, aangezien juist daar de beste ideeën te vinden zijn.

Ook de neiging alsmaar meer te willen hebben, lijkt af te kalven. Menigeen heeft moeten ervaren dat geld en ruimte niet langer voor het oprapen liggen en vraagt zich veel bewuster af wat hij nodig heeft en hoe dat ingezet kan worden. Introvert design wil op basis van principes als eenvoud en innovatie vormen en ruimtes creëren die niet alleen maar mooi zijn, maar die een doordacht antwoord vormen op onze veranderde behoeftes.

Het palet dat bij Silent Revolution hoort, is heel subtiel. Door kleine nuanceverschillen naast elkaar te leggen, ontstaan combinaties van wittonen en natureltinten. Die zorgen voor een kalmerend, verstild effect, waardoor het gebruik van natuurlijke materialen en textuur nog meer zeggingskracht krijgt. Niets is zo modern en ruimtelijk als wit. Deze (wit) tinten hebben echter een voelbare warmte. Daarmee zorgen ze voor een menselijk, vriendelijk effect in plaats van een klinische, afstandelijke sfeer. Het zijn kleuren met iets aaibaars, het wit van een schapenwolkje, het wit van een poolvos. Zelfs de diepere kleuren zijn verfijnd; die doen denken aan zongebleekte kiezels en schelpen.

Bron Flexa


Ook leuk om te lezen