De grondslag van je identiteit. De kern van de brainstorm voor CF16 was: ‘Je moet je geschiedenis kennen om voor de toekomst te kunnen ontwerpen.’ Grote merken doen er tegenwoordig alles aan om hun achtergrond te onderzoeken en hun erfgoed met de wereld te delen. Zo hadden veel exposanten op de designbeurs in Milaan een tijdlijn afgebeeld naast hun splinternieuwe producten. Waarom? Omdat die geschiedenis ze een bepaalde authenticiteit en geloofwaardigheid verleent die je niet zomaar uit de grond kunt stampen. Het zuivere feit dat ze een verleden hebben, onderstreept hun bestaansrecht en geeft richting aan de toekomst. Want alleen door aandachtig voor- en achteruit te kijken, wordt duidelijk waar je vandaan komt en waar je heen wilt. Het gebruik van vintage of antieke referenties om hedendaagse ontwerpen kracht bij te zetten, maakte dat extra duidelijk. Of het nu om een bedrijf of een persoon gaat: wie zijn verleden omarmt, wordt completer, kan de toekomst sterker tegemoet treden en die dus ook beter vormgeven. In het bijbehorende kleurenpalet spelen roodtinten een grote rol. Ze verbeelden een rijk erfgoed en hebben tegelijkertijd een toekomstgerichte frisheid.

Bron: Flexa

Het leven, vastgelegd. Tegenwoordig worden we visueel overvoerd. Alles wat we doen, moet direct worden vastgelegd en op social media gedeeld. Het gevolg is dat kwantiteit belangrijker wordt dan kwaliteit en dat beelden hun zeggingskracht dreigen te verliezen. Het gezegde ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’ kan ondertussen beter worden omgedraaid, aangezien woorden – gesproken, danwel geschreven – het tegen beeld lijken te moeten afleggen in ons snelle bestaan. Op social media worden ze ingeperkt en afgekort; vaak communiceren we maar gewoon helemaal in beelden. (Die dan weer kunnen worden gephotoshopt, zodat ze niet altijd even betrouwbaar zijn.) Maar het woord wint weer aan kracht, zeker wanneer het in de juiste context wordt gebruikt. In China is de kunst van het verhalen vertellen, de gesproken geschiedenis, helemaal terug en ook in de Westerse wereld komen er steeds meer groepen die gewijd zijn aan woorden, grappig genoeg juist ook op social media (boekenblogs!). Dat verlangen naar woorden is daarnaast terug te vinden in het gebruik van cijfers en letters als interieurdecoratie of architectonisch element. Alleen zijn woorden en beelden elkaars tegenstanders natuurlijk niet, ze vullen elkaar aan. Het kleurenpalet dat hierop is gebaseerd, maakt ruim gebruik van inktblauw en grafietgrijs, met daarbij als contrast, kleuren uit de smartphone- en socialmediawereld.

Bron: Flexa

Warme sfeer, on-trend en in-style Warme sfeer, on-trend en in-style Kwantum brengt een nieuwe najaarscollectie die ontworpen is voor iedereen die deze winter met betaalbare items een compleet nieuwe look aan zijn huis wil geven. De warme combinatie van hout en koper gecombineerd met natuur-en blauwtinten geven een eigentijdse, oriëntaalse of soms zelfs exotische sfeer aan ieders huis. 

Wereldwijd lanceert Cosentino zeven nieuwe Dekton® kleuren. Hiermee wordt het Dekton® kleurenprogramma uitgebreid tot een totaal van 22 verschillende referenties verdeeld over vier collecties: Solid Collection, Natural Collection, Tech Collection en de nieuwe Wild Collection. Keon is de nieuwe kleur in de Tech Collection van Dekton®, een collectie met een industriële uitstraling. De kleur Keon doet denken aan de natuurlijke uitstraling van beton. Cosentino kiest voor nobele materialen die inspiratie aan architectuur geven. Deze collectie bestaat verder uit de kleuren Keranium, Kadum en Strato.

Ben je op zoek naar een nieuwe look voor je eigen woning of juist voor een nieuw huis? De industriële stijl is er zeker een die het overwegen waard is. Je kunt namelijk met betaalbare en praktische materialen erg mooie creaties maken die zich kenmerken door een stoer en degelijk ontwerp. Combineer de verschillende elementen en materialen en wordt een heuse industrieel ontwerper van je eigen woning.

De comeback van kleur en thuis je eigen groenten en kruiden kweken. IKEA brengt woontrends in kaart in het Trend Report Herfst 2014. In het rapport zoomt IKEA in op maatschappelijke trends, de gevolgen voor het leven thuis en hoe deze veranderingen terugkomen in het assortiment van de winkels. Hoe beïnvloeden bijvoorbeeld de toenemende urbanisatie en de digitalisering van de samenleving ons leven thuis? “Het leven thuis is onze passie. Met al onze producten willen we het leven thuis beter maken. Maar het leven, op macro- en micro niveau, is constant in beweging. Hier spelen wij continue op in met nieuwe producten en collecties. Het assortiment van IKEA is een weerspiegeling van hoe het leven op dit moment geleefd wordt”, aldus Richard la Graauw, Communication & Interior Design Manager IKEA Nederland.

Als er één materiaal was waar we tijdens de design week in Milaan niet omheen konden dan was het natuursteen. Van marmer uit Carrara en uitgehouwen met een laser tot kleine ‘goedkope’ restjes van de keukenbranche waar jonge ontwerpers prachtige producten van maken. Steen was er in al zijn verschijningsvormen, en ook zagen we de bergen als vorm vaak terug. Deze ontwerpen vielen ons op.

Verleidelijke en vrolijke kleuren, eenvoudige vormen met aandacht voor functie en comfort, natuurlijke materialen en nieuwe must haves zoals de mini-fauteuil, glaswerk en schommelstoelen. Het zijn de signalementen voor het interieur van nu. We zagen het tijdens de Designweek in Milaan, met als grootste evenement de internationale meubelbeurs Il Salone del Mobile die jaarlijks circa 350.000 bezoekers trekt. We selecteerden een aantal hoogtepunten: nieuw design om verliefd op te worden!

Door: Monique van der Reijden & Priscilla de Putter, Perscentrum Wonen

Moooi presentatie in Milaan

In love with…

Niet alleen op de beurs, maar ook in de stad vonden we steeds weer een andere schat. De nieuwste meubelen, verlichtingsobjecten, stoffen en accessoires van vooraanstaande merken, wereldberoemde ontwerpers en jonge designers brachten ons het hoofd op hol. Zo ook in Ventura Lambrate, een design district dat in drie jaar tijd is uitgegroeid tot hotspot in Milaan met dank aan de Nederlandse studio Organisation in Design. Spectaculaire sfeerpresentaties van onder andere het Nederlandse designmerk Moooi maakten indruk. Ook kleinere presentaties zoals de samenwerking 010 – 020, met Rotterdamse en Amsterdamse ontwerpers, en Nomadism van Li Edelkoort spraken tot de verbeelding. Roze wolk Naast de bekende wit, zwart, beige en grijstinten hangt er een grote roze wolk in de lucht, met erachter een felgele zon! We zien neon roze en geel voor bijvoorbeeld het moderne en trendy interieur. In lieve pasteltinten geven de kleuren een romantisch gevoel en retro kleuren als oudroze, oker en mosterd zorgen voor een klassieke twist.

Was milieuvriendelijk, natuurlijk of ‘cradle to cradle’ ontwerpen eerst een uitgangspunt op zich, tegenwoordig is dit meer geïntegreerd in het ontwerp. Een meubelstuk is dus functioneel, mooi en/of comfortabel… én gemaakt met bijvoorbeeld recyclebare materialen. Het gebruik van natuurlijke materialen zoals hout, vlas, rotan, bamboe, riet, wol, touw, steen en leer geeft bovendien een andere, nieuwe look. Sober, natuurlijk, warm en vriendelijk.

Bron: Perscentrum Wonen

Woonmodetrend Garden Party is als een friszoete cocktail. Fris door de groen- en blauwtinten, een tikkeltje zoet door accenten in lichtgeel en fuchsia en tropisch door de prachtige prints van bloemen en planten. Luxe accessoires, weelderige stoffen en een vleugje retro en vintage maken Garden Party tot een frisse, eigenzinnige maar verfijnde woontrend. De sfeer doet denken aan een tuinfeest tijdens een mooie lente-avond. Iedereen is feestelijk en kleurrijk gekleed, zoals het interieur. Laten we de cocktails heffen en proosten: op een prachtige party!

Fris & fleurig

Het voorjaar is begonnen en met de eerste zonnestralen ontluikt het groen. Het is de hoogste tijd om de tuin en het park te herontdekken! Het verlangen naar de natuur en frisse buitenlucht is zo groot dat alleen naar buiten gaan niet genoeg is. Weet je wat? We halen buiten gewoon naar binnen! Woonmodetrend Garden Party zorgt binnen voor dat frisse en fleurige voorjaarsgevoel van buiten. Met groentinten, aqua en turquoise in de basis en accenten in vanille, pistache en poederige pastels. Florale dessins, transparante voiles, zachte stoffen en accessoires in porselein en glas maken woonmodetrend Garden Party tot een romantische ode aan de lente!

Haal het beste van buiten naar binnen!

Plantenpracht

Zoals het modebeeld is ook het interieur dit seizoen verfrissend, kleurrijk en positief. Creëer een fleurig feestje binnenshuis, met opvallende prints op meubelstoffen, gordijnen, kussens en behang. Bloem- en plantmotieven spelen de hoofdrol, van romantisch tot tropisch. Het romantische gevoel wordt versterkt met pasteltinten. Een tropische sfeer roep je op met tinten als warm fuchsia en geel. Ook tropische meubelen in rotan of bamboe en accessoires als palmtakken en een lampenvoet in de vorm van een ananas doen het goed. De schil van de ananas toont een prachtig grafisch spel dat we subtiel terugzien in grafische retro dessins op behang en stoffen. Deze patronen bieden, met hun krachtige lijnenspel, wat tegenwicht aan de zwierige en grillige vormen van de plant- en bloemmotieven. Natuurlijk mogen echte bloemen en planten niet ontbreken: van veldboeketten tot olijf- en palmboompjes.

Bloemen, planten én botanische patronen zorgen voor een vleugje buitenleven in huis

Cocktails & Vintage

Samen met vrienden zit je in de serre, nippend aan een cocktail. Met zicht op de bloemen en planten buiten en het geluid van kwetterende vogels op de achtergrond. De grens tussen binnen en buiten vervaagt. Het is een ideale combinatie: de warmte en het comfort van binnen, de frisse sfeer van buiten.

Naast fris en fleurig is woonmodetrend Garden Party een tikkeltje retro. Vintage vaasjes en lampen sieren de bijzet- of sidetables. Ook retro ontwerpen die opnieuw in productie zijn genomen sieren dit interieur, zoals het elegante tweezitsbankje dat Florence Knoll in 1954 ontwierp. De vintage tafel met mozaïekblad geeft het interieur een Mediterraans tintje. Zittend in je hergestoffeerde vintage fauteuil met bloemmotief, waan je je even op vakantie.

Dit voorjaar kiezen we voor puur natuur en frisse kleuren!

Garden Party in 5 stappen

1. Kleuren:

Bij woonmodetrend Garden Party worden lichte pasteltinten zoals vanille, pistache en lichtroze afgewisseld met verschillende tinten groen (van gras tot mos en olijf) en blauw (van babyblauw tot turquoise en aqua).

2. Vormen:

De grillige en zwierige vormen van bloemen en planten zijn een belangrijk gegeven: niet alleen in prints maar ook in accessoires en het meubilair. Hier en daar een accent met grafische patronen ( vaak geïnspireerd op de jaren zestig en zeventig ) biedt wat tegenwicht.

3. Meubilair:

Lage bankjes, bijzettafels en sidetables staan verspreid door het interieur en creëren overal een eigen plekje. Meubilair in rotan of bamboe draagt bij aan een tropische buitensfeer, net als metalen draadstoeltjes en buitenmeubilair. Stoelen voor buiten zijn tegenwoordig zo mooi; die mogen ook naar binnen!

4. Accessoires :

Ragfijn porselein, servies met bloemmotieven of pasteltinten, gekleurd glaswerk en vintage accessoires stal je uit op de sidetables en bijzettafels die dit interieur sieren. Haal zoveel mogelijk bloemen, planten en fruit in huis: het versterkt gegarandeerd het voorjaarsgevoel!

5. Textiel:

Kussens, weelderige gordijnen, behang en vloerkleden mogen niet ontbreken. Het liefst met bloem- en plantmotieven en in een groen- of blauwtinten. Transparante voiles geven een licht en luchtig effect en zorgen voor een maximale lichtinval.

Woonmodetrend Garden Party kwam tot stand i.s.m. magazine More Than Classic.

Styling: Ingrid van Kuringen, Hugo Kosters

Fotografie: Dennis Brandsma

Tekst: Priscilla de Putter, Perscentrum Wonen

Locatie: Menno Kroon

Deze productie werd mogelijk gemaakt door: Perscentrum Wonen

Met dank aan: Dutch Style Company en Dobbe Flowers