Of je nu altijd thuiswerkt of juist tijdelijk in de huidige periode waarin we leven: het is belangrijk om een goede, veilige en gezonde thuiswerkplek in te richten. Zo kun je je beter concentreren én voorkom je mogelijk klachten. Hoe pak je de inrichting van je thuiskantoor aan? We geven verschillende tips.

 

Mogelijkheden bij overbelasting of klachten: de trippelstoel

Allereerst is het relevant om te weten dat er verschillende meubels en accessoires te vinden zijn voor bepaalde klachten, bijvoorbeeld bij overbelasting of ziektes. Zo kun je bij Vegro terecht voor allerlei hulpmiddelen, welke je kunt lenen, huren of kopen. Heb je last van je spieren of gewrichten, of heb je vermoeidheidsklachten? Of kun je niet lang staan of lopen? Dan biedt een trippelstoel mogelijk een uitkomst.

Deze stoel is bedoeld voor gebruik in huis en lijkt op een bureaustoel – dat maakt ‘m dan ook passend in het thuiskantoor. Je verplaatst jezelf eenvoudig door de ruimte terwijl je zit op deze stoel, met korte stepbewegingen met je voeten. Zo hoef je niet op te staan. Je hebt ondersteuning tijdens het bewegen en tegelijkertijd houd je de handen vrij. Met de remhendel kun je de stoel vastzetten. Ook is de stoel in hoogte verstelbaar.

Het juiste bureau

Niet alleen de juiste stoel, maar ook het juiste bureau is belangrijk in je thuiskantoor. Let bijvoorbeeld op de ideale hoogte, die verschilt per persoon. Dit hangt ook samen met je lichaamslengte én met de hoogte van de stoel waar je op zit. Het is een idee om dit door een expert te laten meten en instellen, zodat je zeker weet dat je goed zit.

Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende ruimte hebt aan je bureau. Want waar we op kantoren vaak grote bureaus hebben, hebben we thuis in veel gevallen maar een klein tafeltje waar we aan werken. En dat is niet bevorderlijk voor de houding. Zorg voor een tafel waaraan je niet te dicht op het scherm zit en waarop je voldoende ruimte hebt om je armen te laten rusten. 

Voldoende licht in je thuiskantoor

Licht is belangrijk als we aan het werk zijn. Nu kun je wel denken: er komt toch licht van mijn computerscherm af? Dat is natuurlijk het geval, maar niet voldoende. Zorg bijvoorbeeld ook dat je in een ruimte werkt waar voldoende daglicht naar binnen schijnt. Dat is bevorderlijk voor de concentratie.

Werk je toch in een donkere ruimte? Dan is het slim om over de juiste verlichting na te denken. In de vorm van een bureaulamp bijvoorbeeld, maar ook aan het plafond. Dit licht mag best fel zijn – je zit immers niet te relaxen in de woonkamer.

Neem voldoende pauze en zorg voor rust

Rust is belangrijk tijdens je werkdag. Ook als je het druk hebt of deadlines moet halen. Probeer dan ook verschillende rustmomentjes in te lassen. Denk maar zo: als je op een kantoor zou werken, zou je ook een paar koffiemomentjes tussendoor hebben met je collega’s. Of dan zou je even gewoon een babbeltje maken, tevens ter ontspanning.

Een kleine pauze bij je koffieautomaat kan soms al flink helpen bij het verloop van je werkdag. Maar neem soms ook wat langer de tijd en ga bijvoorbeeld even naar buiten. Frisse lucht kan echt nieuwe energie geven! Ook zorgt een regelmatige pauze van je toetsenbord en muis ervoor dat je de kans op RSI, spier- en gewrichtsklachten aan handen, polsen, schouders of nek, verkleint. Probeer dit daarom in ieder geval iedere twee uur te doen.

Ook leuk om te lezen