Geef je interieur eenvoudig een nieuwe uitstraling met de twee nieuwe limited edition textielcollecties van IKEA: MYRLILJA en NATVIDE. Beide collecties staan in het teken van reizen, een onuitputtelijke bron van inspiratie. Zo is de MYRLILJA collectie geïnspireerd op reisherinneringen en fantasieën. Met de kussens, beddengoed, vloerkleden, badhanddoeken en tassen droom je weg naar jouw favoriete bestemmingen. Bij de NATVIDE collectie staan verschillende culturen en mensen centraal. Het kleurrijke textiel bevat rijke patronen met etnische invloeden. De MYRLILJA collectie is vanaf 1 juni a.s. te koop en de NATVIDE collectie is vanaf begin augustus verkrijgbaar. Beide collecties zijn te koop bij alle IKEA vestigingen en verkrijgbaar zolang de voorraad strekt.

Eindelijk ben je in je nieuwe huisje getrokken. Je bent klaar met opknappen, al je hagelnieuwe meubels zijn gearriveerd, en dus is het tijd voor een housewarming party! Iedereen is er, het is stik gezellig, en dan gebeurt het... er gaat een glas rode wijn over je nieuwe bank. Damn! Daar zit je dan, met een enorme vlek. Hier tips om de meest voorkomende vlekken na een feestje uit je meubilair (en kleding) te verwijderen.

Rode wijn

Rode wijn vlekken kun je op een aantal manieren bestrijden. De meest simpele oplossing is om de vlek met heel veel zout te bestrooien. Het zout absorbeert de wijn. Wanneer het volledig is opgedroogd, dan nabehandelen met een reinigingsmiddel dat geschikt is voor de stof van je meubels of het materiaal van je tapijt. Ook de vlek gelijk begieten met witte wijn of bier helpt. Dit geeft ook wel een vlek, maar die is makkelijker te verwijderen dan de restanten van rode wijn. Zit er een rode wijn vlek op een meubelstuk van onbehandeld hout? Dan de vlek insmeren met groene zeep en afnemen met water.

Witte wijn

Deze is makkelijker te verwijderen dan haar rode zusje. Direct schoonmaken met veel water en een scheutje ammonia.

Bier

Als je net gemorst bier gewoon dept met een schone (niet kleur afgevende) doek, dan ontstaat er zelden een vlek. Is er toch een vlek ontstaan deze is nog vers, dan ook reinigen met lauw water en schone doek. Vlekken van donker bier kun je makkelijk verwijderen door dit eerst een poosje in water te weken (als het mogelijk is) en dan uit te spoelen. De donkere kleur wordt veroorzaakt door suikers en deze lossen op in het water. Is weken niet mogelijk, dan de vlekken eerst met een beetje (vloeibaar) fijnwasmiddel inwrijven of deppen en dan nadeppen met een schone doek en schoon water.

Kaarsvet

Kaarsvet is lang niet zo lastig te verwijderen als je denkt. Laat het kaarsvet eerst hard worden. Daarna peuter je met je nagels of een lepel zoveel mogelijk weg. Vervolgens leg je er een paar laagjes absorberend (keuken- of vloeipapier) op. Zet hierop een strijkbout (niet te heet). Door de warmte worden de kaarsvetrestanten zacht en geabsorbeerd door het papier, de vlek zou dan weg moeten zijn. Is er toch nog iets van een vlek te zien? Dan nawrijven met een schoon doekje met een beetje wasbenzine of spiritus. Kaarsvet op gladde oppervlakken even verwarmen met een föhn en opdeppen met keukenpapier.

Chocolade

Meng wat zuivere alcohol of glycerine met eigeel en laat dit kort op de chocoladevlek inwerken. Vervolgens afnemen met een warm sopje. Ook deppen met melk, bij voorkeur volle melk, kan helpen. Ook daarna nareinigen met een mild sopje.

Tabak

Vermeng eigeel met een beetje spiritus en smeer de vlek hiermee in. In plaats van spiritus kun je ook glycerine gebruiken. Een uurtje laten intrekken en vervolgens met pure alcohol nabehandelen. Oudere tabakvlekken eerst besprenkelen met een mengsel van gelijke delen (bijvoorbeeld 100 ml om 100 ml) water en puur citroensap. Daarna behandelen op de bovenstaande manier.

Ei

Bestrooi de vlek met zout en laat dit opdrogen. De opgedroogde vlek kun je vervolgens afborstelen en deppen met koud water. Is de vlek dan nog niet helemaal verdwenen, gebruik dan verdunde ammonia. Gebruik voor vlekken van eiwit nooit heet of kokend water! Vlekken van eigeel krijg je in het algemeen ook makkelijk weg met een lauw sopje van een neutraal wasmiddel.

Tomaat

Of het nou sap, puree, saus of ketchup is, het is allemaal op dezelfde manier te verwijderen. Tomaatvlekken spoel je zo snel mogelijk uit met een handwarm biologisch (Biotex) sopje of in handwarm water met een scheutje ammonia. Blijft er toch nog een vlek over, dep deze dan in met zeep (Dove werkt erg goed) of wat fijnwasmiddel en reinig de stof daarna volgens de voorschriften.

Vruchtensap

Vruchtensapvlekken zijn gemakkelijk te verwijderen door er direct koolzuurhoudend bronwater over te gieten en het vervolgens na te behandelen volgens de reinigingsvoorschriften. Hardnekkige vlekken kun je het beste eerst met wat gewone zeep (Dove) of vloeibaar fijnwasmiddel deppen.

Cola

Cola direct afnemen met een schone doek en handwarm sopje. Tegen oude vlekken helpt allereerst wat fijnwasmiddel op de vlek en dan een tijdje onderdompelen (of overgieten met) in koolzuurhoudend mineraalwater.

Mayonaise

Veel salades voor op toastjes zijn gemaakt met mayonaise. Daarom is het ook een veel voorkomende vlek. Schraap eerst met een lepel de overtollige mayonaise weg. Niet te hard op de stof drukken. Vervolgens deppen met wasbenzine of glycerine om de vetten in de mayo af te breken. Gebruik bij fluweel en zijde liever spiritus. Laat de behandelde plek goed drogen en reinig de stof tot slot met handwarm water met ammonia. Is de vlek dan nog niet verdwenen, dep deze dan met zeep (wederom: Dove) of ossengalzeep en reinig verder volgens de voorschriften.

Koffie

Bij koffie moet je eigenlijk direct ingrijpen, ook op een glad oppervlak. Neem de vlek weg met een vochtige doek. Laat je de koffie opdrogen, dan wordt het verwijderen al snel lastig, zeker omdat veel oppervlakken toch niet zo glad zijn als ze in eerste instantie lijken. Vlekken van koffie met melk spoel je met koud water uit. Daarna eventueel deppen met huishoudzeep en vervolgens reinigen volgens de voorschriften. Vlekken van koffie zonder melk behandel je met een sopje van handwarm water. Voor oudere koffievlekken gebruikt je een sopje van handwarm water met een snufje zout. Vervolgens doe je wat eigeel en glycerine op de vlek en laat je dit een half uur intrekken. Spoel dit tot slot eerst met koud en daarna met handwarm water af. Koffievlekken op tapijt wrijf je in met zuivere glycerine. Dit breekt de bruine kleurstoffen af. Direct daarna veeg je de vlek na met water en ammonia. Probeer zo weinig mogelijk water te gebruiken.

Bron: www.toostylish.com

The Romo Group kondigt vol trots de lancering van hun nieuwe luxe stoffen- en behang aan: Mark Alexander. Mark Butcher en Alex McKenzie, voorheen de eigenaars/ontwerpers van Hodsoll McKenzie, zijn door ROMO aangesteld om het merk Mark Alexander te ontwikkelen als een nieuw zelfstandig merk onder The ROMO Group. Het nieuwe Mark Alexander merk bevat onderscheidende stoffen en behang, die gekenmerkt worden door het gebruik van natuurlijke kwaliteiten, zachte kleurstellingen en subtiele dessins, synoniem voor ingetogen luxe.

De filosofie van Mark Alexander is gebaseerd op een zelfverzekerde, progressieve ontwikkeling van klassieke dessins, voorzien van een scherp, modern randje en versmolten tot elegante essentiëlen. De dessins zijn ontstaan door middel van een nauwe samenwerking met traditionele weverijen, die nog gebruik maken van gespecialiseerde technieken om zo de subtiele luxe van natuurlijke garens te accentueren. Mark Alexander is een couture merk voor interieurs met een discrete elegante stijl, geïnspireerd door de pure schoonheid van natuurlijke vezels en de integriteit van onze samenwerkende weverijen.

Mark Alexander voegt een prikkelende nieuwe merkbeleving toe aan The Romo Group. De exquise kwaliteiten en subtiele kleurenwaaier van het merk bieden een compleet nieuwe stijloplossing voor nieuwe en bestaande klanten verklaart Jonathan Mould, CEO van

The Romo Group.
De lancering bestaat uit 9 elegante collecties bestaande uit borduursels, drukstoffen, behang en decoratieve weefstoffen. De stoffen zijn geweven uit een innovatieve mix van linnen, wol, zijde, alpaca en mohair en zijn gekleurd in een zacht palet dat in alle stoffen van de hele serie terugkomt. De eerste collectie wordt in januari 2010 geïntroduceerd en zal internationaal gedistribueerd worden via zorgvuldig geselecteerde detaillisten en professionals op het gebied van interieurarchitectuur.

Onze collectie respecteert de waardering en behoefte die de bewuste consument heeft aan kwaliteit en stijl met behoud van uitstraling. Mark Butcher, ontwerper, Mark Alexander. Mark Butcher en Alex McKenzie brengen 20 jaar werkervaring met zich mee als textiel- en interieurontwerpers in het hoge segment. Hun opgebouwde reputatie is meermaals bevestigd door het winnen van awards op het gebied van innovatieve ontwerpen in Engeland en de Verenigde Staten

The Romo Group is verheugd de lancering van Zinc te kunnen aankondigen, een sensationeel nieuw stoffenmerk; sterk, tastbaar, en stedelijk met speelse, spitsvondige elementen. De nieuwe Zinc collectie wordt gepresenteerd in een verleidelijk monochromatisch palet met hinten van kleuren, heeft een luxe finish, weelderige texturen en moderne grafische dessins die het gevoel oproepen van de glamour jetset-lifestyle uit de jaren 70. Zinc richt zich op het hoog segment van de interieurarchitectenmarkt en zal wereldwijd gedistribueerd worden via geselecteerde detaillisten en professionele interieurarchitecten.



Zinc wordt gelanceerd met zeven onweerstaanbare collecties waaronder geplooide velours vol glamour die perfect zit met speelse asymmetrische dessins, intrigerende getextureerde weefsels, luxueuze zijdes, jacquards velours en prachtig zacht imitatiebont. De collecties zijn een sprankelend samenspel, waarbij de gecombineerde stoffen elkaar versterken en een look van glamour en originaliteit wordt gegeven aan gestoffeerde meubels, gordijnen en accessoires.



De Zinc lancering bevat twee feature collecties, Penthouse, een mix van luxe garens, waaronder een zijden- en linnenmix boordevol moderne dessins en Zorin, een uitgesproken mannelijke collectie van kledingwol, sexy imitatieleer en geestig gesneden velours. De 5 bijpassende collecties bieden toepasbare getextureerde geweven unis en semi-unis, een duurzame maar heel soepel vallende viscose velours en weelderig imitatiebont, die tezamen enerverende en originele stijloplossingen bieden voor particuliere en projectmatige interieurs. De collecties worden gepresenteerd in een beknopte serie van veelzijdige non-kleuren-groepen, waaronder innovatieve variaties op grijze en neutrale tinten en bevatten een eclectische stoffenserie ontwikkeld en geweven bij een brede variëteit aan weverijen.

De kleur zit in de textuur verklaart Justin Marr, ontwerper van Zinc, non-kleuren zoals carbon, platina, leisteen, manestraal en sterrenstof werken uitstekend om de focus te leggen op de kwaliteit en de textuur van stoffen. Justin Marr is aangetrokken door The ROMO Group als ontwerper van het nieuwe merk Zinc. Hij brengt 10 jaar ontwerpervaring met zich mee en heeft voorheen collecties ontworpen voor Andrew Martin.

De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de nieuwe voorjaarscollectie die, net als in voorgaande jaren, ook in 2010 tijdens de woninginrichter Intirio in Gent is gepresenteerd. ADO heeft er veel vertrouwen in dat de woninginrichtingbranche zich in 2010 zal herstellen en dat het succes van Intirio hiervoor een goede indicatie zal zijn.

De voorjaarsaanvulling van ADO kan in dit herstel zeker een rol vervullen en zodoende een ondersteunende factor zijn voor de woninginrichter. Deze uitbreiding betekent dat het aanbod opnieuw flink groeit en zorgt tegelijkertijd voor een kwalitatieve verbreding van het ADO assortiment op het verkooppunt.

Dit voorjaar zijn er 19 nieuwe kwaliteiten geïntroduceerd en deze collectie bestaat onder meer uit 9 transparanten en 8 nieuwe overgordijnen. De verscheidenheid binnen de aanvulling is groot, zo zijn er kwaliteiten met warme natuurlijke tinten, maar zien we ook dessins met kleurige en jeugdig aandoende eigenschappen terug.

Verder worden er 2 populaire uni-stoffen uit de overgordijnen collectie voorzien van nieuwe kleurenladders. Het aantal beschikbare kleuren van beide dessins is flink toegenomen, want er zijn in totaal maar liefst 34 nieuwe kleuren toegevoegd.

Ondanks de moeizame tijd die de woninginrichting doormaakt, blijkt toch dat vele relaties van ADO bereidt zijn om in de toekomst te blijven investeren. Deze positieve geluiden waren het afgelopen najaar al te horen en op Intirio bleek dat dit gevoel bij vele bezoekers nog steeds bestaat.

Tenslotte kan er worden gemeld dat de directie van ADO in Duitsland gelooft in een verdere verbetering van de economie in 2010. Om dit vertrouwen kracht bij te zetten wordt er opnieuw een fors bedrag van ettelijke miljoenen geïnvesteerd ten behoeve van uitbreiding en modernisering van het huidige machinepark.

De Harlequin Studio introduceert Amilie, een ontspannen en toch verfijnde collectie bedrukte stoffen, weefstoffen, borduursels en behang, die in maart 2010 zal worden gelanceerd. De ontwerpers van Amilie werden geïnspireerd door het harmonieuze samengaan van een Engelse country tuin en een Franse klassieke stijl. Deze tijdloze themas worden perfect tot uiting gebracht door de schitterende designs en de vrolijke kleuren.

Juniper werd geïnspireerd door textiel-, behang- en keramiekontwerpen uit de jaren 30 en 50 en vormt een zeer trendy collectie, die voor een fris accent zorgt. De gestileerde motieven en het slimme gebruik van textuur en kleur zorgen voor een natuurlijk en ontspannen ontwerp wat zich in elk interieur prima thuis voelt.

Tijdens Maison&Object, het jaarlijkse evenement in Parijs, presenteert de volledige interieurbranche zijn nieuwste collecties. De beurs vond dit jaar plaats van 22 tot en met 26 januari. Het bruiste er van de energie. Meubelen, accessoires, stoffen en behang vonden gretig aftrek. Voor de exclusieve stoffenhuizen moest men dit jaar de stad in. Ten zuiden en ten noorden van de Seine waren complete routes uitgestippeld, waarbij alle vooraanstaande merken bezocht konden worden in hun mooiste showrooms en pilot stores.

Opvallend in de nieuwste collecties is de herwaardering van traditionele patronen en dessins. De ruit en de streep krijgen hernieuwde aandacht maar wel op eigentijdse wijze. Klassieke motieven worden uit het archief gehaald en opnieuw, of in sommige gevallen zelfs voor de eerste keer, in productie genomen. Veel aandacht is er voor kleur - van fel tot pastel - in tropische patronen, etnische bewerkingen en in op de jaren vijftig-geïnspireerde dessins. Flora en fauna blijven populaire themas. Echt opvallend is daarbij de aandacht voor de onderwaterwereld. Letterlijk, in de toepassing van vissen- en kwallenfiguren en patronen, en figuurlijk, door de toepassing van de kleuren turkoois en aqua. De redactie van het Perscentrum Wonen koos de meest opvallende noviteiten uit de stoffen- en behangcollecties, gepresenteerd in Parijs.

Bron: Perscentrum Wonen

Een bezoek aan de internationale vakbeurs Intirio te Gent is een must voor elke interieurspecialist. Ruim 200 exposanten presenteren daar hun nieuwste collecties op het gebied van interieur, decoratie en huislinnen. Dit jaar was het gebruik van verantwoorde materialen en productietechnieken opvallend. Daarnaast was, zoals op de beurzen in Keulen en Parijs, de toepassing van tropische kleuren, verschillende dessins en Afrikaanse en Oriëntaalse invloeden ook in Gent zichtbaar. Zoals in Parijs worden traditionele patronen en dessins gecombineerd met veel kleur, wat zorgt voor een vertrouwd maar eigentijds beeld. Naast verantwoorde materialen en kleurrijke collecties, lag het zwaartepunt ook op het creëren van een persoonlijk interieur. De gepresenteerde nieuwe collecties bieden hiervoor uiteraard de juiste handvatten: de slaapkamer wordt qua inrichting persoonlijker en uitbundiger en zelfs tafelzijl creëert een persoonlijke touch, op andere plekken dan de tafel alleen. 

Bron: Perscentrum Wonen