Sinds vorig jaar bestaat er voor consumenten een uitstekend hulpmiddel om betrouwbare keukenzaken te kunnen herkennen: het CW Consumenten Label. Een keuken is nu eenmaal geen auto die je kant-en-klaar koopt, maar een in onderling overleg uit veel componenten samengesteld product. Alle producten moeten op elkaar zijn afgestemd en alle betrokken leveranciers op elkaar ingespeeld. Het vraagt dus heel wat vakwerk om uiteindelijk precies datgene te krijgen wat u voor ogen stond. Een keukenzaak die het Comfortabel Wonen Consumenten Label mag voeren, heeft bewezen dat vakwerk onder de knie te hebben en zijn klanten naar volle tevredenheid van dienst te zijn. Inmiddels is er een landelijk netwerk van meer dan 100 keukenzaken die aan de strenge eisen voor dit keurmerk hebben voldaan en dat aantal neemt nog elke dag toe. Dat betekent dat er altijd een keukenzaak met het Consumenten Label bij u in de buurt is.
De Vereniging Comfortabel Wonen heeft het CW Consumenten Label in het leven geroepen om voor de consument een betrouwbaar keurmerk te hebben waarop blindelings kan worden vertrouwd bij het kopen van een nieuwe keuken. Het grote aantal keukenzaken en het nog grotere aantal aanbiedingen waarmee de consument dagelijks wordt overspoeld, maakt de keuze van een goede en betrouwbare keukenzaak vaak moeilijk. Met als gevolg de horrorverhalen die soms op verjaardagen de ronde doen over de aankoop en het installeren van een nieuwe keuken. Te late en incomplete aflevering, slordige installaties en niet nagekomen service lijken dan eerder regel dan uitzondering. Een mens zou haast geen nieuwe keuken meer durven aan te schaffen. Jammer, want aan een goed ingedeelde, mooie keuken valt dagelijks veel plezier te beleven. Daarom heeft de Vereniging Comfortabel Wonen vorig jaar besloten tot het instellen van een objectief keurmerk voor winkels waar u zonder zorgen een keuken kunt kopen.
Klanten beoordelen
Het CW Consumenten Label is een uniek label. De vereniging beoordeelt namelijk niet zelf of de betreffende detaillist aan de normen voldoet, maar laat daarvoor de klanten aan het woord. Een speciaal daarvoor opgerichte stichting treedt op als certificerend instituut. Op die manier is de objectiviteit van het label gegarandeerd. De vraagstelling aan de klanten is heel breed. Hoe zijn uw ervaringen met de verkopers? Was de offerte duidelijk en volledig? Is er op tijd geleverd? Was de keuken compleet, onbeschadigd en volgens de bestelde specificaties? Hoe is de installatie verlopen? Hoe zijn eventuele garanties nagekomen? En, zeker niet in de laatste plaats, hoe bent u als klant behandeld. En dat is nog maar een greep uit de vragen die worden voorgelegd. Of men zelf weer bij die winkel wil kopen, of men de winkel bij anderen wil aanbevelen en welk rapportcijfer men de keukenzaak geeft, vormen het slot van de lange vragenlijst.
Jaarlijks onderzoek
Om het CW Consumenten Label te verdienen moet maar liefst negentig procent van alle ondervraagde klanten een hoge score geven. Is dat niet het geval, dan wordt het label niet verstrekt en wordt de betreffende keukenzaak geadviseerd om eerst op fouten of meer onderdelen orde op zaken te stellen. Daarna kan een nieuwe screening plaatsvinden. Het hele proces wordt begeleid door een registeraccountant. Deze geeft ook bij elk label een accountantsverklaring af. Eens gegeven, blijft gegeven gaat in het geval van het CW Consumenten Label niet op. De gecertificeerde keukenzaken worden ieder jaar opnieuw door nieuwe klanten beoordeeld. Het leveren van constante kwaliteit is dus pure noodzaak.
Meer informatie
Meer informatie over het CW Consumenten Label en een recente lijst van keukenzaken die dit label mogen voeren, vindt u onder meer op www.consumentenlabel.nl