Bij goed gebruik is een saunabad ontspannend en gezond. Maar dan moet wel een aantal spelregels in acht genomen worden. Een saunabad is namelijk niet alleen een kwestie van gaan liggen en zweten. Het is een ritueel van opwarmen, afkoelen en rusten. Pas dan worden de effecten van een saunabad goed ervaren.

Voorbereiding: schoon en voorverwarmd
Voordat u in aan het saunabad begint, is een goede voorbereiding gewenst. Zorg dat u ontspannen en zonder onderbreking van uw saunabad kunt genieten. Een bezoek aan toilet, voorkomt dat u halverwege de saunacyclus de warme ruimte moet verlaten om te beantwoorden aan de roep van de natuur. Neem ook een warme douche, zodat u helemaal schoon aan uw saunabad kunt beginnen en alvast wat opwarmt. Droog u na de douche helemaal af. Een droge huid gaat in de saunacabine namelijk sneller transpireren. Het nat maken van de haren voorkomt dat u haar tijdens het saunabad teveel uitdroogt. Het nemen van een warm voetenbad hoort ook bij een goede voorbereiding. Door het voetenbad wordt uw lichaam verwarmd. Bovendien werkt een voetenbad heerlijk ontspannend, zodat u relaxed aan uw saunaritueel kunt beginnen.

Schoon aan de haak
Zorg er tenslotte voor dat u al uw sierraden afdoet en dat warme, schone badlakens en badjassen binnen handbereik liggen. Vanzelfsprekend stapt u naakt in de sauna. Wanneer u (bad)kleding draagt kan de huid niet optimaal verwarmen, wordt zweet opgenomen door de stof van de kleding en kan de huid niet goed afkoelen. Schoon aan de haak is dus het devies!

Schoon, droog, voorverwarmd en ontspannen stap u uw thuissauna in. De temperatuur in de sauna ligt tussen de 50 (onderin) en 100 (bovenin) graden Celsius. Dat klinkt wellicht onaangenaam heet. Maar omdat vochtdeeltjes in de lucht verdampen, voelt deze temperatuur weldadig warm aan. Experimenteer op welke hoogte van de sauna u zich het prettigst voelt. Onderin is de temperatuur minder warm dan bovenin. Probeer als het even kan te gaan liggen, zodat uw lichaam gelijkmatig verwarmt. Een schone handdoek om op te zitten of te liggen is geen overbodige accessoire. Deze voorkomt dat zweet in de banken trekt. Bovendien draagt de handdoek bij aan zit- en ligcomfort, want de banken kunnen behoorlijk warm worden. De saunagang duurt acht tot vijftien minuten. De laatste twee minuten gaat u rechtop zitten, om het lichaam alvast wat af te koelen.

Geleidelijk afkoelen
Tijdens het saunabad heeft uw lichaam behoorlijk wat warmte opgeslagen. Die warmte moet uw geleidelijk weer kwijt. Doe dat niet gehaast, maar neem er de tijd voor.

Een flinke teug frisse lucht, het liefst in de buitenlucht is zowel in de zomer als in de winter aan te bevelen. Dit koelt de longen af. Vervolgens koelt u uzelf met koud water. Dat kan met een slang, een koude douche of met een koud (dompel)bad. Enkele tellen zijn genoeg, om de lichaamstemperatuur omlaag te brengen. Zon koude fase is wellicht even schrikken, maar uw huid gaat er heerlijk van tintelen en uw bloedsomloop wordt gestimuleerd.

Weer een voetenbad
Na het afkoelen neemt u opnieuw een warm voetenbad. Daardoor wordt uw lichaam weer op aangename temperatuur gebracht en wordt de doorstroming van het bloed bevorderd.

Rusten
Tijd voor rust. Uw lichaam heeft een gezonde inspanning geleverd en verdient een rustpauze. Neem een kwartier de tijd om te rusten. Ga ontspannen liggen en houdt uw lichaam warm met een badjas. Tijdens het rusten kunt u genieten van een (alcoholvrij) drankje. Uw lichaam heeft door het transpireren nogal wat vocht verloren en dat moet aangevuld worden.

De tweede ronde
Na de rustpauze volgt (desgewenst) een tweede saunagang. U volgt alle bovenstaande handelingen opnieuw. Alleen de voorbereidende warme douche kunt u achterwege laten. Uw huid is tenslotte brandschoon. Ervaren saunaliefhebbers doen zelfs drie saunarondes. Hoeveel rondes u ook doet, belangrijk is dat u altijd eindigt met afkoelen, gevolgd door rust. Zo voorkomt u natranspireren.

Tip! Wanneer u het s zomers erg warm is, kunt u de saunacyclus omdraaien: eerst afkoelen en daarna opwarmen.

Ook leuk om te lezen