Bij goed gebruik is een saunabad ontspannend en gezond. Maar dan moet wel een aantal spelregels in acht genomen worden. Een saunabad is namelijk niet alleen een kwestie van gaan liggen en zweten. Het is een ritueel van opwarmen, afkoelen en rusten. Pas dan worden de effecten van een saunabad goed ervaren.

Voorbereiding: schoon en voorverwarmd
Voordat u in aan het saunabad begint, is een goede voorbereiding gewenst. Zorg dat u ontspannen en zonder onderbreking van uw saunabad kunt genieten. Een bezoek aan toilet, voorkomt dat u halverwege de saunacyclus de warme ruimte moet verlaten om te beantwoorden aan de roep van de natuur. Neem ook een warme douche, zodat u helemaal schoon aan uw saunabad kunt beginnen en alvast wat opwarmt. Droog u na de douche helemaal af. Een droge huid gaat in de saunacabine namelijk sneller transpireren. Het nat maken van de haren voorkomt dat u haar tijdens het saunabad teveel uitdroogt. Het nemen van een warm voetenbad hoort ook bij een goede voorbereiding. Door het voetenbad wordt uw lichaam verwarmd. Bovendien werkt een voetenbad heerlijk ontspannend, zodat u relaxed aan uw saunaritueel kunt beginnen.

Schoon aan de haak
Zorg er tenslotte voor dat u al uw sierraden afdoet en dat warme, schone badlakens en badjassen binnen handbereik liggen. Vanzelfsprekend stapt u naakt in de sauna. Wanneer u (bad)kleding draagt kan de huid niet optimaal verwarmen, wordt zweet opgenomen door de stof van de kleding en kan de huid niet goed afkoelen. Schoon aan de haak is dus het devies!

Schoon, droog, voorverwarmd en ontspannen stap u uw thuissauna in. De temperatuur in de sauna ligt tussen de 50 (onderin) en 100 (bovenin) graden Celsius. Dat klinkt wellicht onaangenaam heet. Maar omdat vochtdeeltjes in de lucht verdampen, voelt deze temperatuur weldadig warm aan. Experimenteer op welke hoogte van de sauna u zich het prettigst voelt. Onderin is de temperatuur minder warm dan bovenin. Probeer als het even kan te gaan liggen, zodat uw lichaam gelijkmatig verwarmt. Een schone handdoek om op te zitten of te liggen is geen overbodige accessoire. Deze voorkomt dat zweet in de banken trekt. Bovendien draagt de handdoek bij aan zit- en ligcomfort, want de banken kunnen behoorlijk warm worden. De saunagang duurt acht tot vijftien minuten. De laatste twee minuten gaat u rechtop zitten, om het lichaam alvast wat af te koelen.

Geleidelijk afkoelen
Tijdens het saunabad heeft uw lichaam behoorlijk wat warmte opgeslagen. Die warmte moet uw geleidelijk weer kwijt. Doe dat niet gehaast, maar neem er de tijd voor.

Een flinke teug frisse lucht, het liefst in de buitenlucht is zowel in de zomer als in de winter aan te bevelen. Dit koelt de longen af. Vervolgens koelt u uzelf met koud water. Dat kan met een slang, een koude douche of met een koud (dompel)bad. Enkele tellen zijn genoeg, om de lichaamstemperatuur omlaag te brengen. Zon koude fase is wellicht even schrikken, maar uw huid gaat er heerlijk van tintelen en uw bloedsomloop wordt gestimuleerd.

Weer een voetenbad
Na het afkoelen neemt u opnieuw een warm voetenbad. Daardoor wordt uw lichaam weer op aangename temperatuur gebracht en wordt de doorstroming van het bloed bevorderd.

Rusten
Tijd voor rust. Uw lichaam heeft een gezonde inspanning geleverd en verdient een rustpauze. Neem een kwartier de tijd om te rusten. Ga ontspannen liggen en houdt uw lichaam warm met een badjas. Tijdens het rusten kunt u genieten van een (alcoholvrij) drankje. Uw lichaam heeft door het transpireren nogal wat vocht verloren en dat moet aangevuld worden.

De tweede ronde
Na de rustpauze volgt (desgewenst) een tweede saunagang. U volgt alle bovenstaande handelingen opnieuw. Alleen de voorbereidende warme douche kunt u achterwege laten. Uw huid is tenslotte brandschoon. Ervaren saunaliefhebbers doen zelfs drie saunarondes. Hoeveel rondes u ook doet, belangrijk is dat u altijd eindigt met afkoelen, gevolgd door rust. Zo voorkomt u natranspireren.

Tip! Wanneer u het s zomers erg warm is, kunt u de saunacyclus omdraaien: eerst afkoelen en daarna opwarmen.

Steeds meer mensen kiezen voor een privé-sauna in eigen huis, of in de tuin. Met de komst van de compacte infrarood warmtecabines is een eigen sauna in de bad- of slaapkamer steeds vaker een reële optie. De nieuwste trend is de sauna met kleurentherapie.

Geïntegreerd of los
Sommige nieuwe saunas bieden kleurentherapie als geïntegreerde functie. Maar ook in een bestaande sauna kan kleurentherapie eenvoudig worden toegevoegd. Met een speciale extra lichtbak met een besturing bijvoorbeeld. Daarmee kunt u naar wens een gekozen kleur voor een bepaalde tijd laten inwerken. Wat kunt u verwachten van de verschillende kleuren?

Effect op lichaam en geest
Sommigen vinden het onzin, anderen zweren erbij. Feit is dat het steeds duidelijker wordt dat kleuren een bepaalde werking hebben op lichaam en geest.

Rood - opwekkend
Rood licht werkt stimulerend. De ademhaling en polsslag versnellen zich. Rood is dan ook een opwekkend en activerend. Ideaal dus om uzelf op te peppen na een werkdag, als voorbereiding op een avondje uit of een late vergadering. Rood werkt bovendien waterafdrijvend en versterkt de afweer.

Geel - vrolijk
Geel maakt vrolijk en opgewekt. Een wat neerslachtige bui verdwijnt als sneeuw voor de zon. Geel werkt ook heilzaam bij klierziekten, ziekten van het lymfesysteem en verzwakking van het zenuwstelsel. Geel houdt alert, stimuleert en zorgt voor een goed humeur.

Groen - evenwicht
Groen is de kleur van de natuur. Deze kleur werkt kalmerend en zorgt voor rust, ontspanning en emotioneel evenwicht. De kleur groen werkt heilzaam bij bronchitis, ontsteking van gewrichten en zwellingen. Het ontspant de organen en stimuleert de afvoer van afvalstoffen in het lichaam.

Blauw - kalmerend
Blauw licht werkt verkoelend, kalmerend en ontspannend. Een sauna in blauw licht is de ideale voorbereiding op een goede nachtrust. Ideaal om bij weg te dromen en innerlijk tot rust te komen. De kleur blauw werkt heilzaam bij klachten als hoofdpijn, maagpijn en spierkrampen. Sommige saunas en kleurtherapielampen bieden nog meer kleurmogelijkheden met weer andere effecten. Zo kunt u een therapie op maat samenstellen. Afgezien van de positieve effecten, geeft kleur in de sauna ook een betoverende sfeer. Een trendy sauna is een sauna in kleur. Weldaad met een extra dimensie.

Een avondje sauna in een saunacentrum is bij vele een favoriete bezigheid. Toch kiezen steeds meer mensen voor een eigen sauna thuis. Sommigen plaatsen de thuissauna in de tuin, andere kiezen voor een sauna binnenshuis. Daarmee is de sauna een privé relaxcentrum voor lekker ontspannen genieten; alleen, met zn tweeën of met het hele gezin.

Een sauna in de badkamer, of zelfs in een aparte wellnessruimte is sterk in opkomst. En dat is niet verwonderlijk. Een saunabad werkt ontspannend en is uitstekend voor de gezondheid. Wel is het zaak een aantal regels in acht te nemen.

Waar komt de sauna vandaan?
Reiniging door zweten geen nieuwe vinding. Al lang voor onze jaartelling werden zweethutten of zweetbaden gebruikt om het lichaam te reinigen. De Moslims kennen hun Hammam en de Indianen in Noord Amerika hadden hun zweettent van dierenhuiden. De sauna zoals wij die kennen, vindt zn oorsprong in Finland.

Dit Scandinavische land is ook tegenwoordig nog koploper op saunagebied. Bijna ieder Fins gezin heeft een eigen saunacabine.

De eerste Finse saunas waren zeker geen luxe wellnessproducten zoals wij die kennen. De oude Finnen vonden de sauna oorspronkelijk uit vanuit een basisbehoefte: warm te blijven in de koude wintermaanden.

Holsauna
De eerste saunas waren niet meer dan uitgegraven kuilen of hollen in de helling van een heuvel. De Finnen gebruikte deze kuilen als onderdak tijdens de koude wintermaanden. Voor extra warme werden stenen gloeiend heet opgewarmd. Daarna werd er water over de stenen gegooid om stoom te creëren, waardoor meer warmte vrij kwam. De temperatuur in deze kuilen liep zo hoog op dat mensen hun kleren konden uittrekken. In Finland zijn nog een aantal van deze oude holsaunas te vinden.

De eerste saunas waren dus zowel behuizing als badruimte. Later (al in de 12de eeuw) werden de saunas gescheiden van de woonruimte gebouwd. Dit type sauna had een dak, ondersteund door boomstammen en een deur. Dit soort saunas wordt in Finland nog steeds gebruikt.

Rooksauna
Het traditionele type sauna is een rechthoekige ruimte, gemaakt van boomstammen. In deze ruimte staat een open kachel met stenen op een verhoging. De stenen in de kachel worden verwarmd en de rook van het brandende hout verspreidt zich door de ruimte. Uiteindelijk verdwijnt de rook door een gat in het dak, of via een deur die op een kier staat. De rook heeft overigens een aangename geur. Veel Finnen zweren nog steeds bij zon originele rook- of savusauna.

Schoorsteensauna
In het begin van de 20ste eeuw deed de schoorsteen op de sauna zijn intrede. Er werd namelijk een ander type kachel ontwikkeld die de rooksauna begon te overtreffen.

De stenen van de saunakachel werden bedekt met een metalen constructie in de vorm van een kegel. Deze werd vast gemaakt aan een schoorsteen waarlangs de rook werd afgevoerd. Een luik boven de schoorsteen kon open of dicht. Op die manier werd de temperatuur van de sauna beheerst. Via het luik werd water op de stenen gegooid. In de jaren vijftig was de helft van alle saunas in Finland van dit nieuwe, moderne type.

Indirecte verwarming
In de jaren dertig werd weer een ander type sauna uitgevonden. Ook met een schoorsteen, maar met een kachel waarvan het vuur de stenen indirect verwarmde. De stenen lagen in een metalen bak die werd opgewarmd via ijzeren elementen. Het vuur onder de bak moest wel continu blijven branden, maar de sauna was snel klaar voor gebruik. Ook al vonden veel Finnen de rook- en schoorsteensauna nog steeds ongeëvenaard, deze nieuwe kachel werd toch al snel populair.

Elektrisch
Eén van de meest recente saunavindingen van de Finnen is de elektrische kachel. Een doodzonde volgens sommige, traditionele saunafans. Maar toch was het deze vinding die zorgde voor een enorme stijging van de populariteit van de sauna. De elektrische kachel werkt in principe op dezelfde manier als houtkachel. Maar in plaats van brandend vuur worden elektrische resistors gebruikt om de stenen op te warmen. De veiligheid en het gebruiksgemak maakten deze saunakachel enorm populair.

Europa maakt kennis met de Sauna
Europa maakte kennis met de Finse sauna in 1936. De Finnen namen in dat jaar deel aan de Olympische Spelen en brachten hun eigen sauna mee. De Finse atleten presteerden opmerkelijk goed en daarmee was die nieuwsgierigheid van andere landen gewekt. Na de Tweede Wereldoorlog vond de sauna eerst zn weg in Duitsland en daarna in de rest van Europa en de wereld.

Wellness
Anno 2005 is de thuissauna een volwaardig onderdeel van de wellnesslevensstijl van vele Nederlanders. De ontwikkelingen staan niet stil. Met nieuwe technieken (zoals infrarood en chromotherapie) en nieuwe designs verovert de sauna de Nederlandse badkamer. Wellicht is een thuissauna bij ons over een aantal jaren net zo vanzelfsprekend als voor de Finse gezinnen..?

Niets is fijner dan na een drukke dag een relaxmomentje voor jezelf. Lekker onderuit met een boek op de bank, of je terugtrekken in de badkamer. Genieten van een warme douche of bad om even helemaal te ontsnappen aan de waan van de dag. Grohe laat je dit moment optimaal ervaren met de introductie van GROHE SPA . Luxe producten in drie verschillende design-stijlen die iedere badkamer in een thuis-spa kunnen veranderen. De GROHE SPA collectie bestaat uit de meest exclusieve en innovatieve badkamerkranen, douches en toilet-bedieningsplaten van Grohe waarin design, comfort en functionaliteit samenkomen. Ook zijn er binnen GROHE SPA passende accessoires en producten voor huidverzorging en home fragrance beschikbaar.

Het was nog niet voor iedereen weggelegd; de luxe van een zonnebank onder de douche. Vanaf nu verandert dat, want Sentavi heeft de Sunshower Comfort ontwikkeld. In tegenstelling tot de Sunshower Deluxe, die in de muur wordt ingebouwd, kan de nieuwe variant in de hoek van iedere douche geplaatst worden. Dat zorgt ervoor dat vanaf dit najaar iedereen kan profiteren van alle voordelen van de Sunshower.

De Delftse vinding van de Sunshower is inmiddels binnen en buiten Nederland een groot succes. Vele mensen genieten van de luxe van een ingebouwde zonnebank in de douche. Met de komst van de Comfort, die middels een beugel in de hoek van de douche kan worden gemonteerd, kunnen mensen ook zonder bouwkundige ingrepen op een gezonde manier zonnen tijdens de dagelijkse douchebeurt. De Sunshower Comfort wordt geïntroduceerd bij 9 vestigingen van de Bijenkorf tijdens de Drie Dwaze Dagen op 4, 5 en 6 oktober aanstaande. Tijdens deze introductiedagen biedt Sentavi een gratis installatie aan.

Gezond
Wetenschappers zijn het erover eens dat het voor de aanmaak van vitamine D ideaal zou zijn om iedere dag 5 tot 10 minuten zonlicht te ontvangen. Met behulp van de Sunshower Comfort kun je dit op een verantwoorde, gemakkelijke manier realiseren. Regelmatig gebruik van de Sunshower Comfort geeft bovendien een gezonde teint.

Uitvoering
De Sunshower Comfort is verkrijgbaar in zowel witte als zwarte glasuitvoering. De glasplaat functioneert als een touch screen paneel, waarmee de tijd kan worden ingesteld. De Sunshower Comfort is uitgerust met 4 Philips HPA 250 watt lampen. Het enige dat nodig is, is 1000 Watt stroomtoevoer. Vanzelfsprekend voldoet het apparaat aan alle Europese normen en regelgeving en is het KEMA gekeurd. De prijs bedraagt € 3.495,-. De Sunshower Comfort wordt verkocht bij de betere badkamerwinkels, kijk voor de adressen op www.sentavi.nl.

Over Sentavi
Sentavi is in 2001 opgericht door Merijn Wegdam en Oscar Meijer in Delft. Het bedrijf is bekend om de Sunshower, een zonnebank voor onder de douche, en de Aquavision, een waterdichte televisie. De producten van Sentavi zijn te verkrijgen bij 250 sanitairspeciaalzaken in 10 Europese landen (waaronder bij Cees Pronk Bad in Amsterdam, Au Four in Maastricht en verschillende Bad en Bodyzaken in Nederland, maar ook bij Harrods in Londen) en sinds kort eveneens in de VS.

De inrichting van een huis weerspiegelt de persoonlijkheid van de bewoners. Mensen geven een woon- of slaapkamer het liefst precies die sfeer waarin ze zich aangenaam voelen. Zo willen we ook graag dat de badruimte een oase is waar je helemaal tot jezelf kunt komen. De nieuwe Wellspring inbouwcabine van Cleopatra/Pharo biedt alle ruimte voor het aanbrengen van een persoonlijke touch.

Met zorg uitgekozen keramische tegels geven een badkamer karakter. Het totaalbeeld is nog completer als ook de stoom/douchecabine in dezelfde stijl worden uitgevoerd. De nieuwe Wellspring inbouwcabine maakt dat mogelijk. Hij is leverbaar met wanden die speciaal geschikt zijn om tegelwerk op aan te brengen. Zo ontstaat in de badruimte een perfect eenheid van stijl.

De Wellspring is geheel uitgevoerd in acryl en leverbaar met tegelbare panelen. Voordeel van dit materiaal is dat de comfortabele zitplaatsen de warmte aannemen van de huid. Bovendien is het gladde, egale oppervlak eenvoudig te reinigen en dus hygiënisch. De Wellspring is uitgerust met een stoom- en douchekolom van hoogwaardige designkwaliteit.

Daarin zijn vele functies geïntegreerd die zorgen voor optimaal badcomfort. De Wellspring kent twee formaten: 1-persoons (115 x 90 cm) en 2-persoons (130 x 130 cm). De Wellspring is ook leverbaar in volledige acryluitvoering.

Warm welkom in nieuwe showroom en testruimte
Aan den lijve ondervinden hoe het is om in een hottub of whirlpool te liggen? Zelf proberen hoe verkwikkend een stoombad is? Het is allemaal mogelijk in de vernieuwde testruimte en showroom van Cleopatra in Westknollendam.

Heeft u thuis een sauna? Lees dan onze tips over hoe u optimaal geniet van uw saunagang.

Tip 1: Verwarm uw sauna goed
Zorg ervoor dat er voldoende saunastenen in de oven aanwezig zijn. Zoveel mogelijk stenen "losjes" op en rond de verwarmingselementen stapelen. De saunacabine dient te zijn voorverwarmd. Met de thermostaat regelt u de hoogte van de temperatuur. De opgietmiddelen dienen altijd te worden verdund met water. Gebruik de opgietmiddelen nooit onverdund i.v.m. brandgevaar. Het gebruik van geurstoffen is aangenaam voor de luchtwegen.

Tip 2: Haast u niet
Ga nooit te gehaast in de sauna. Neem er rustig de tijd voor, 8 a 12 minuten per saunagang. Herhaal deze saunagang 2 of 3 keer met een tussenpauze van 10-15 minuten. Luister naar uw lichaam om uw saunatijd te bepalen.

Tip 3: Neem de tijd om af te koelen
Realiseer dat uw huid goed isoleert, zorg dus voor voldoende afkoeling (10-15 minuten) na het gebruik van de sauna. Dit is zeker zo belangrijk als het opwarmen. Pas na afkoeling ontstaat het verkwikkende saunagevoel.

Tip 4: Hou u aan de volgorde
Ga in de sauna altijd op een handdoek zitten of liggen. Begin een saunagang op de bovenste zit/ligbank. Bovenaan is de warmte het meest intens. U kunt het beste gaan liggen of met opgetrokken knieen zitten, zodat uw hele lichaam gelijkmatig verhit wordt. Voordat u de sauna verlaat gaat u nog even op het laagste niveau zitten.

Tip 5: Ga nooit hongerig in de sauna
Zorg ervoor dat u voldoende gegeten en gedronken heeft, alcohol is af te raden. Wacht na een lichamelijke inspanning 15 tot 30 minuten voordat u de sauna gebruikt.

Tip 6: Onderhoud uw sauna
Het onderhoud van de sauna is erg eenvoudig en vraagt weinig tijd. Zo af en toe kunt u de banken en wanden alsmede het plafond afdoen met speciale saunareiniger.

De sauna is gezond voor uw lichaam en geest. Maar waarom eigenlijk? Voor welke klachten is de sauna bij uitstek een gezond middel? En bij welke juist niet? Een saunagang levert rust en ontspanning op. Er zijn veel verschillende soorten saunas, zoals de Finse sauna, de infraroodcabine met korte golf en de infrarood sauna met lange golf

Vijf redenen waarom een sauna goed is voor uw gezondheid:

1.Verlicht spier- en gewrichtspijn:
De infraroodsauna met korte golf is zeer geschikt omdat uw spieren en gewrichten direct verwarmd worden wat een erg fijn en weldadig gevoel geeft.

2.Voorkom verkoudheden en griep:
De gewone Finse sauna werkt hier erg goed voor. U traint als het ware uw lichaam en afweermechanisme door regelmatig uw sauna te gebruiken. Bent u al verkouden, dan helpt het naar de sauna gaan u helaas niet om daar vanaf te komen.

3.Weerstand verhogend:
U bouwt meer weerstand op in zowel de Finse als de Infraroodsauna, doordat u uw lichaam traint. Lees ook over de werking van uw lichaam.

4.Helpt tegen astma of bronchitis:
Er is al veel medisch onderzoek gedaan naar het effect van de sauna op astma. Daaruit is gebleken dat bij regelmatige saunabezoekers met astma het aantal aanvallen minder werd en de ademhalingsmoeilijkheden afnamen. Dat komt ook doordat het zenuwgestel gunstig wordt beïnvloed. Vooral de Finse sauna is geschikt voor mensen met astma of bronchitis.

5.Bij hoge bloeddruk:
Sauna is gezond voor uw bloeddruk. In de sauna zal uw bloeddruk dalen, doordat de bloedvaten verruimen en het bloed wordt dunnen. Tijdens het afkoelen, vernauwen de vaten zich juist, waardoor de bloeddruk weer toeneemt. Heeft u last van een hoge bloeddruk, zorg dan vooral dat u genoeg tijd voor uw saunagang neemt. Neem rust en koel goed af na uw saunagang. Er zijn ook gezondheidsklachten waar de sauna u niet bij helpt. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om van uw sauna gebruik te maken als u veel last heeft van spataderen. Het steeds verwijden en vernauwen van uw bloedvaten in de sauna heeft geen positief effect op spataderen. De sauna zorgt voor een verbeterde bloedsomloop. Daardoor kan een vastzittende bloedpropje in een spatader zelfs losschieten, wat levensgevaarlijk kan zijn. In het beginstadium van spataderen kunt u gerust nog de sauna in gaan. Bent u wat verder, dan is het verstandig om geen sauna meer te bezoeken.

Heeft u last van hartklachten, wees dan in elk geval voorzichtig met de sauna. Uw bloedsomloop wordt versterkt, wat ervoor zorgt dat uw hart meer werk moet doen. Dat kan gevaarlijk zijn. Voor sommige hartpatiënten is een saunagang juist wel gezond. Overleg het altijd met uw arts! Bij koorts is het niet verstandig om uw sauna te gebruiken. Uw lichaam vecht al waardoor u zelf al een hogere lichaamstemperatuur heeft. Wacht tot uw koorts weer over is.

Tot slot helpen we een fabel de wereld uit: de sauna helpt niet om af te vallen. Helaas! U verliest wel vocht, maar dat is tijdelijk. Wel voert u veel afvalstoffen af dankzij de sauna.

Een regelmatig saunabad is gezond voor lijf en leden. Opwarmen, zweten, afkoelen en rusten zijn de verschillende fasen van het saunabad. Maar welk effect heeft het saunabad eigenlijk op uw lichaam? En is de sauna voor iedereen gezond? Lees hier het antwoord op deze vragen.

Weerstand
Een saunabad is een intensieve training voor uw lichaam. Door het afwisselend opwarmen en afkoelen moet uw lichaam zich aanpassen aan de verschillende omstandigheden. Daarmee wordt uw weerstand getraind, u bent minder gevoelig voor verkoudheid en griep.

Dieptereiniging
In de droge warmte van de sauna openen de poriën van de huid zich en gaat u zweten. Door het zweten worden huid en lichaam als het ware schoongespoeld. U kunt een saunabad dus zien als een dieptereiniging. Omdat u door het zweten veel vocht verliest, is het belangrijk om het vochttekort weer aan te vullen door goed te drinken. Ook sporters ervaren de sauna als een weldadig middel om stijfheid en spierpijn te verlichten.

Doorbloeding
De opwarming van het lichaam zorgt er overigens ook voor dat de aderen in uw lichaam zich verwijden. Bij het afkoelen (onder douche of in het dompelbad) trekken de aderen zich weer samen. Deze training houdt uw aderen gezond en bevordert een goede doorbloeding van alle organen.

Ontspanning
Een saunabad werkt ontspannend op lichaam en geest. Het ritueel van voetenbaden, opwarmen, afkoelen en rusten werkt rustgevend en geeft u hernieuwde energie. En juist in de huidige, drukke maatschappij met volle agendas is zon rustpunt een belangrijke tegenhanger.

Regelmaat
Wie optimaal wil profiteren van de gezondheidsbevorderende werking van de sauna moet er wel regelmatig gebruik van maken. Een maal per week is het minimum. Vaker mag natuurlijk.

Voor iedereen?
Voor gezonde mensen van alle leeftijden is er geen enkel bezwaar de sauna regelmatig te gebruiken. Mensen met hart- en vaatziekten, reumatische of andere klachten moeten eerst hun huisarts raadplegen. Koorts, ontstekingen en antibioticagebruik zijn eveneens contra-indicaties voor de sauna. Mensen met griep kunnen de sauna beter mijden tot de verschijnselen voorbij zijn. Babys horen nooit in de sauna thuis omdat zij nog niet in staat zijn hun lichaamstemperatuur te regelen.

Wie gezond is kan tot op hoge leeftijd regelmatig gebruik maken van de sauna en profiteren van de ontspannende, weldadige werking. Om het saunagebruik nog leuker te maken, zijn er allerlei accessoires.