Ideal Standard, een toonaangevend merk op het gebied van innovatieve en door design gedreven badkameroplossingen, publiceerde onlangs de resultaten van de Europese consumentenenquete waaruit blijkt dat badkamers een sleutelrol spelen in het dagelijks leven en hierin volledig geïntegreerd zijn. Nederlanders vallen op door hun praktische kijk op de badkamer. In tegenstelling tot veel andere Europeanen gebruiken de meeste Nederlandse respondenten de badkamer uitsluitend voor de gebruikelijke hygiëne-activiteiten. Van alle Europeanen nemen Nederlanders tevens het minst "me-time" in de badkamer.Het vooraanstaande onderzoeksbureau Synovate voerde voor Ideal Standard een online survey uit, op basis van een groep van 4.000 respondenten verdeeld over elf Europese landen. Uit de resultaten komt het volgende naar voren:

< De funruimte: klaar voor een avondje uit!

Nederlanders besteden over het algemeen slechts tien tot vijftien minuten om zich klaar te maken voor een avondje uit of een date. Hiermee zijn ze van alle Europeanen de snelste.

Jongeren (15-30 jaar) gebruiken de badkamer het meest om zich klaar te maken voor een avondje uit of een date. 54% van deze groep zegt dat de badkamer hun eerste keuze is om zich voor te bereiden op een date. Dit cijfer neemt af tot 34% voor de dertigers. Van alle respondenten die zich in de badkamer op een date voorbereiden, doet 65% dit omdat daar de benodigde voorzieningen aanwezig zijn.

De romantische kamer: tijd voor elkaar in de badkamer.

Een ander opvallend resultaat van het onderzoek is dat Nederlanders, van alle Europeanen, de minste tijd besteden aan romantische momenten in de badkamer. Eén op de vijf geniet van een romantisch moment van gemiddeld 24 minuten in hun badkamer. Het gemiddelde voor de rest van Europa is dertig minuten, waarbij de Duitsers met 36 minuten aan kop lopen. De meeste Nederlanders hebben zes van deze romantische badkamermomenten per maand.

Over het algemeen hebben mensen tussen de 21 en 30 jaar de meeste van dit soort ontmoetingen (27%). Van alle Europese respondenten zegt 36% dat de door de badkamer geboden privacy hen naar deze plek leidt wanneer zij op zoek zijn naar romantiek.

Reflectie: Uiterlijk en innerlijke gevoelens

Gemiddeld kiezen Europeanen de badkamer als de populairste plek om hun look te checken. Van alle Europeanen houden Nederlanders hun look het minst in de gaten, met 53 keer per maand. Dit komt neer op minder dan twee keer per dag. De Russen bekijken zichzelf het vaakst in de badkamer: meer dan zeventig keer per maand.

Ook besteedt de Nederlander de minste tijd aan schoonheidsrituelen in de badkamer, met een gemiddelde van zeven minuten. Nederlandse mannen houden hun schoonheidsrituelen niet verborgen en 24% van de mannelijke respondenten geeft aan de badkamer te gebruiken voor uiterlijke verzorging, het gebruik van cremes, etc. Dit is nog steeds een stuk minder dan het aantal vrouwen (36%), maar de mannen lijken bezig te zijn met een inhaalslag.

De speelkamer: de tijd nemen om met de kinderen te spelen, te zingen, te lezen of te bellen

Het bad wordt het meest gebruikt om met de kinderen te spelen. Kinderen worden niet alleen gewassen in de badkamer, maar 40% van de ouders wast ook hun huisdieren in het bad of de douche. Eén van de respondenten noemde een voorbeeld van een bijzondere badkameractiviteit: "De huisdieren, konijnen, vrij rond laten rennen, omdat er geen draden zijn waar ze op kunnen knabbelen".

Andere ontspannen activiteiten in de badkamer zijn bellen, smsen, lezen, zingen en muziek luisteren. Vooral muziek luisteren komt regelmatig voor in de badkamer; één op de zeven mensen geniet bijna een half uur lang van muziek. Nederlanders plegen gemiddeld elf telefoontjes per maand in de badkamer, waarvan 50% terwijl zij op het toilet zitten. Jongeren tussen de vijftien en twintig jaar besteden meer tijd aan deze activiteiten dan andere leeftijdsgroepen.

Bijkomen: vermoeidheid afspoelen
Een ander interessant gegeven is dat 13% van de Europese mannen de badkamer gebruikt om van een kater af te komen, tegenover maar 8% van de vrouwen. Nederlanders nemen evenveel tijd om te herstellen van een kater als het klaarmaken voor een avondje uit: vijftien minuten. Zelfs als het geen zware avond is, hebben Nederlanders toch tijd nodig om wakker te worden. Dertig procent van de mensen heeft minstens zeven minuten nodig om te ontwaken. Het grootste deel van deze tijd speelt zich af onder de douche. Aan het eind van de dag gaan vooral de Nederlandse vrouwen de badkamer in om de dag van zich af te spoelen.

"Dit onderzoek laat niet alleen het groeiende belang zien van me-time in de badkamer, maar toont ook aan dat veel mensen de badkamer zien als een dynamische, leuke en flexibele omgeving waar zich verschillende activiteiten afspelen. Een aantal van de gekste dingen die mensen in de badkamer doen, zijn gitaarspelen, dansen, huisdieren wassen of zelfs auto-onderdelen schoonmaken. De badkamer wordt gezien als één van de meest veelzijdige kamers in het huis, waar mensen ontspannen, denken over de avond die voor hen ligt, geheimen delen met de spiegel en weer mens worden. De lijst is eindeloos. Dit helpt ons onze visie sterker naar voren te brengen en badkameroplossingen te ontwerpen die geïnspireerd zijn op het echte leven en de verschillende behoeften en wensen die horen bij alle aspecten van het leven," vertelt David Hamill, voorzitter Ideal Standard International.

Interessante voorbeeld van badkamergebruik uit heel Europa:
In de zoektocht naar intimiteit bieden de doucheruimtes van Ideal Standard dat extra stukje privacy en meer veiligheid. Ook kan de veiligheid gemakkelijk verbeterd worden door Ideal Standard douches en badkuipen te voorzien van Ideal Grip, een op water gebaseerde coating die het risico op uitglijden drastisch verminderd. Persoonlijke verzorging vraagt om een goed georganiseerde badkamer met goed ingedeelde opslagruimte, in het bijzonder voor mensen met weinig ruimte. Ideal Standard Connect helpt hierbij en is specifiek ontworpen om meer ruimte in de badkamer te creëren. Ten slotte is de Ideal Standard Idealrain een goede optie om weer op te laden. Deze oplossing heeft de Red Dot design award in de wacht gesleept en bevat een gladde, ultradunne douchekop die gebruikers een relaxte douche-ervaring geeft.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Synovate, een leidend wereldwijd onderzoeksbureau, door middel van een online poll. Vierduizend mensen tussen de vijftien en 75 jaar oud beantwoordden vragen over wat zij doen in hun badkamer, waarom ze daar hun tijd besteden en geven daarmee inzicht in hoe leeftijd en geografie van invloed kunnen zijn op behoeften in bepaalde levensfasen.

De survey is uitgevoerd in elf Europese landen: Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland, België, Nederland, Rusland, Bulgarije, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek laat zien hoe de wensen en verlangens van consumenten in de badkamer veranderen onder invloed van leeftijd, geslacht, cultuur, familie en persoonlijke situaties. Het toont niet alleen hoe badkamers worden gebruikt voor de routinematige wasactiviteiten, maar ook de meer ongebruikelijke gewoontes. De resultaten versterken Ideal Standards merkethos "Inspired by Real Life" die een sterk begrip laat zien van de intieme en persoonlijke rol die de badkamer speelt in het dagelijks leven. Ideal Standard complete badkameroplossingen vertalen deze inzichten in slimme, functionele, toekomstbewuste en innovatieve designs.

In een badkamer op een paar vierkante meters is het prettig dat je elkaar niet in de weg loopt. Vooral niet wanneer een heel gezin zich s morgens tegelijk klaar moet maken. Duravit levert met de Openspace een bijdrage aan de oplossing voor ruimtegebrek. De Openspace is een verplaatsbare douchewand. Een frame tegen de wand vormt de rondomlopende lijst in hoogglans chroom. In dit frame zijn twee royale zelfsluitende deuren van glas verzonken, doorschijnend of eenzijdig spiegeld.

Deze kunnen na het douchen eenvoudig tegen de wand worden geklapt. Zo bevat de ruimte geen storende rail meer. Armaturen en doucheslang zijn afgedekt en de badkamer maakt een ruimere indruk. Als je ook nog een in de grond verzonken douchebak neemt, heb je effectief meer ruimte in de badkamer wanneer je niet douchet.

Bron: Uw badkamer. Vraag hier gratis badkamerbrochures aan.

Badkamerontwerpers dromen erover: Het creëren van veel interieurstijlen uit één mal met slechts een paar basisvormen. Deze droom wordt werkelijkheid met het keramiek van living by LAUFEN, gecreëerd door de ontwerpgroep, Phoenix Design. Het motief van dit uitgebreide badkamer ensemble is eigentijds wonen en welzijn. Immers, de badkamer heeft zich lang geleden ontwikkeld van natte ruimte tot een geïntegreerd onderdeel van het moderne leven. De keramische elementen vormen een geïntegreerde reeks met bijpassende closets, bidets, baden, douchebakken en meubels.

Wie beschikt over een kleine badkamer, maar wel grootste badkamerdromen heeft hoeft niet te wanhopen. Ook de kleine badkamer kan omgetoverd worden tot een actuele ruimte, waarin genieten centraal staat. Sanitairfabrikant Keramag biedt series die rekening houden met de veelal beperkte ruimte in de Nederlandse badkamer.

Compact design met Italiaanse flair
De badkamerserie 500 by Antonio Citterio is een echte designserie van de beroemde Italiaanse architect en designer Antonio Citterio. De designer hield niet alleen rekening met esthetische, maar ook met praktische aspecten. Zo is voor elk product consequent een maatvoering van 500 mm aangehouden. Daarmee is deze serie ideaal voor het inrichten van de kleine badkamer. De compacte maatvoering gaat overigens niet ten koste van comfort. Zo zijn de wastafels extra diep, waardoor ze royaal comfort bieden en uitnodigend ogen. Met een keuze uit maar liefst 13 wastafelvarianten is er altijd een wastafelopstelling te realiseren die past. De serie biedt daarnaast closets en bidets, een wastafelzuil, wastafelmeubels in licht eiken, verchroomde onderstellen en handdoekhouders.

De vormgeving van de 500 by Antonio Citterio is actueel geometrisch en puur, zonder overbodige opsmuk. De strakke vormgeving met rechte en ronde lijnen geeft de badkamer een echte designuitstraling met een warme sfeer.

Bewegingsvrijheid
Een andere optie voor de inrichting van de kleine badkamer is de serie Renova Nr. 1 Comprimo. Deze serie biedt een grote keuze aan wastafels, meubels, closets, en spiegelkasten. Alle elementen uit deze serie zijn ontwikkeld met het oog op een efficiente indeling van de badkamer, waarin bewegingsvrijheid centraal staat.

Ruimtewinners
Een echte ruimtewinner is de hoekwastafel, met een zijlengte van 40 of 55 cm. De grootste hoekwastafel is te combineren met een bijpassende wastafelonderkast. Voor extra opbergruimte kan deze aan beide zijden worden uitgebreid met een extra opbergelement. Deze opbergelementen kunnen ook los van de wastafelonderkast worden gebruikt. De hoekwastafel kan gecombineerd worden met een hoekspiegelkast. Ook de 70 cm brede wastafel met een royale aflegruimte links of rechts kan desgewenst in een hoek geplaatst worden. Deze wastafel is eveneens te combineren met een wastafelonderkast. Een asymmetrische spiegelkast rondt het geheel af. De meubels zijn leverbaar met fronts in wit, licht berken of in metal look. Een stijlvol detail is de elegante roestvrijstalen sifonkap tussen de kast en de wastafel. Deze onttrekt de sifon aan het oog. Voor wie liever kiest voor een sifonkap in plaats van een meubel, is de sifonkap met aflegruimte een handige optie. Ook het Renova Nr.1 Comprimo wandcloset, met een voorsprong van slechts 48 cm, draagt bij tot de gewenste ruimtebesparing.

Vuilwerend keramiek
De keramische producten van Keramag desgewenst te leveren in het keramiekglazuur KeraTect, met een duurzaam vuilwerende werking. Hierop geldt een garantie van 30 jaar.

De badkamer is een van de belangrijkste vertrekken in een woning: een toevluchtsoord aan het einde van de dag, een plaats voor de dagelijkse persoonlijke verzorging en een praktische ruimte voor het hele gezin. Philips heeft de nieuwe myBathroom-reeks ontwikkeld met de nieuwste LED-technologie, die zorgt voor een veilige, verstelbare lichtverdeling en een aangename sfeer in de badkamer.

Philips myBathroom zorgt ervoor dat u het beste uit uw badkamer haalt. U kunt het licht bundelen en eenvoudig verdelen naar de plekken waar u het nodig heeft. In een veilige en comfortabele omgeving kunt u zich s ochtends voorbereiden op de dag en s avonds heerlijk ontspannen MyBathroom is ook volledig verstelbaar, zodat u het licht kunt dimmen voor extra sfeer of juist kunt verhelderen voor beter zicht.

Of u nu uw ochtend wilt beginnen met uw dagelijkse scheerbeurt of de juiste lichtsfeer wil scheppen voor in bad, de myBathroom-reeks van Philips levert u warmwit licht van hoge kwaliteit en flexibiliteit De reeks omvat een spiegelarmatuur die uw dagelijkse schoonheidsrituelen vergemakkelijkt, een plafondarmatuur die uw badkamer in licht laat baden en speciaal ontworpen doucheverlichting die verzekert dat u en uw familie veilig van hun douche kunnen genieten. Philips myBathroom is ontworpen om effectief te functioneren in natte omgevingen, en verzekert dat u altijd licht van de hoogste kwaliteit krijgt; precies waar en wanneer u het nodig hebt.

Zoals bij alle Philips-verlichting het geval is, zijn de kwaliteit van de functionaliteit en de vormgeving aan elkaar gewaagd. Elk product in de myBathroom-reeks is elegant en gemakkelijk te installeren en is een perfecte aanvulling op elke badkamer. De myBathroom-reeks is vervaardigd van hoogwaardige, stijlvolle materialen, zoals spuitgietaluminium, en is tevens voorzien van discreet geïntegreerde schakelaars. Deze verzekeren dat de strakke lijnen in uw badkamer gehandhaafd en gemakkelijk te onderhouden blijven.

Het scheppen van een perfecte sfeer in uw badkamer was nooit eenvoudiger of effectiever dan nu met de myBathroom-reeks van Philips.

Op zoek naar een nieuwe badkamer? Dan is het zaak goed voorbereid op pad te gaan. Het even uitzoeken van een badkamer is geen goed idee. Neem er uitgebreid de tijd voor en zorg ervoor dat alle afspraken en kosten van te voren op papier staan.

Tip 1. Inspiratie & Oriëntatie

Doe inspiratie op in meerdere showrooms zodat je richting kunt geven aan de badkamerontwerper die een tekening maakt van de nieuwe indeling. Inspiratie krijg je nog beter als je vooraf al in tijdschriften hebt gekeken en knipsels hebt verzameld van badkamers in echte huizen die jou aanspreken.

< Tip 2. CBW-erkend
Kies een badkamer uit bij een CBW-erkende badkamerspeciaalzaak zodat je zeker bent van goede garantie.

Tip 3. Ruimte
Neem een exacte plattegrond mee van de ruimte waarin de badkamer moet komen. De badkamerspecialist kan dan beter meedenken in mogelijkheden en beperkingen, en inschatten welk bad, kraan, stoominstallatie, tegel, douche, wasbak, kastje, spiegel en lamp het beste kunnen worden toegepast in jouw nieuwe badkamer.

Tip 4. Details
Let op alle details en technische aandachtpunten zoals wel of geen profielen op de hoek van de tegelwand, de kleur van de voegen, vloer en/of wandverwarming, de exacte plek waar de kraan uit de muur komt, hoe de lichtknop eruit ziet etc.

Tip 5. Installatie
Het zorgvuldig en professioneel installeren van de badkamer is essentieel. Ons advies: laat installatie via de badkamerspeciaalzaak lopen, dan is alles in één hand. Check wel elke dag zelf de voortgang ter plekke.>

Tip 6. Testen
Voor de definitieve oplevering moet je de badkamer zelf hebben uitgeprobeerd zodat je zeker weet of alles werkt.

Bron: Perscentrum Wonen

Met een badmeubel, uitgevoerd in echt hout, krijgt de badkamer een warme woonsfeer. De Deense badmeubelfabrikant Dansani maakt gebruik van eerlijke materialen en is open over het materiaalgebruik: wanneer gesproken wordt over hout, dan wordt ook daadwerkelijk hout bedoeld en geen folie met houtdecor. De meubelen uit de veelzijdige serie Calidris zijn voorzien van 16mm houtfineer in eiken, teak en donker, gerookt eiken en van massief houten randlijsten. Door een grote keuze in formaat, uitvoering en bijpassende wastafels krijgt het meubel een sfeer en functionaliteit naar individuele voorkeur. Dansani biedt nu aantrekkelijke Calidris actiesets, in verschillende uitvoeringen en formaten.

Voor nog meer harmonie en schoonheid in de badkamer. De serie BETTEONE werd vormgegeven door het designbureau Tesseraux & Partner uit Potsdam en onderscheidt zich door een rechtlijnige vormentaal, passend bij alle stijlrichtingen. BETTEONE is de eerste badkamerserie van de Oost-Westfaalse fabrikant uit nobel staal/email in uniform design voor badkuip, douchebak en wastafel. Bette maakt op die manier een coherente badkamerarchitectuur mogelijk.

Italiaans interieurdesign kent wereldwijd vele liefhebbers. De typisch Italiaanse stijl, met flair en klasse, komt ook in de badkamer uitstekend tot zijn recht. Sanitairfabrikant Keramag werkte nauw samen met de beroemde Italiaanse architect en designer Antonio Citterio. Het resultaat: twee badkamerconcepten met een onderscheidende uitstraling en een slimme vormgeving.