Voor het interieur geldt dat opvallend warm kleurgebruik wordt gecombineerd met zowel grove als verfijne dessins. Alles lijkt bewerkt te zijn en geinspireerd op het florale. Rijke materialen - combinaties geven het geheel een bijna decadente uitstraling. Bloemen en planten worden overvloedig en decoratief gebruikt. We zien opvallende, rijke kleuren combinaties, grote bloemvormen, volle boeketten. Grote planten, zowel bloeiend als groen, soms met een sterk exotische uitstraling. Arrangementen lijken op te gaan in de achtergrond en het dessin (van het behang of het gordijn) vecht met het echte groenproduct om de aandacht.

Bron: Mooiwatplantendoen

Romance-3.0.Herfst-Bloemen-1-low-s.jpg

Romance-3.0.Herfst-Bloemen-2-low-s.jpg

Romance-3.0.Herfst-Kamerplant-1-low-s.jpg

Romance-3.0.Herfst-Kamerplant-2-low-s.jpg

De diversiteit van ons leven en de maatschappij worden weerspiegeld in het interieur. We zien een explosie van creativiteit waarbij een frisse, nieuwe vormentaal ontstaat. Ongedwongen en gemakkelijk, alles kan worden gecombineerd. Door losse elementen eenvoudig te vervangen, krijgt het geheel continue een andere uitstraling, speels en eigen. Bloemen en planten spelen hierin een volwaardige rol. Voor de plaatsing van groen worden creatieve oplossingen bedacht: boeketten kun je ook ophangen. Voor arrangementen geldt dat deze luchtig zijn en duidelijk uit losse onderdelen bestaan.

Bron: Mooiwatplantendoen

Re-Assemble-Summer-2018-Flowers-1.jpg

Re-Assemble-Summer-2018-Flowers-2.jpg

Re-Assemble-Summer-2018-Indoorplants-1.jpg

Re-Assemble-Summer-2018-Indoorplants-2.jpg

 

In het interieur leidt dit tot stoere binnenruimten waarin de gevestigde regels niet lijken te gelden. Interieurs krijgen een anarchistische uitstraling. Scherpe vormen en industriele materialen voeren de boventoon. Het lijkt of producten zijn samengesteld uit onderdelen van andere producten. De nieuwe producten die zo ontstaan, krijgen hierdoor een gerecycled karakter. Soms hebben ze onverwacht een scherpe rand of een extreem ruw oppervlak. Overal lijkt een verhaal achter te zitten, alsof het om een groot protest gaat. Bloemen en planten spelen hier een ongewone rol en worden gebruikt om het verhaal kracht bij te zetten. Er wordt op onorthodoxe wijze met bloemen en planten omgegaan; bestaande regels over gebruik lijken niet meer van toepassing.

Bron: Mooiwatplantendoen

Punk-Rebooted-Summer-2018-Flowers-1.jpg

Punk-Rebooted-Summer-2018-Indoorplants-1.jpg

Punk-Rebooted-Summer-2018-Indoorplants-2.jpg

 

Beurzen bezoeken is dé manier voor mij om nieuwe interieur en woontrends te ontdekken. Hierover kan ik schrijven en ik gebruik het in mijn interieurstyling adviezen. Het speciale aan het beursbezoek van donderdag 5 oktober, lag hem in het feit dat ik deze mocht bezoeken namens Wonenonline. Normaal word ik al hartelijk ontvangen, maar nu gingen er ook speciale deuren open. Wat vooraf gepland stond als een vluchtig bezoek, werd een lange dag van heel veel nieuwe indrukken. Ik geef je hierbij mijn highlights van de dag.

Kleur van het jaar 2018
Bij binnenkomst liep ik recht op de stand van Flexa af. Met een prominente muur presenteerden zij de kleur van 2018: Heart Wood. Een mooie grijsroze kleur, die de ruimte een prachtige, warme sfeer geeft. In combinatie met andere kleuren van Flexa, werd de uitstraling van Heart Wood nog duidelijker. Om zelf thuis de kleuren te testen deelde Flexa hele handige testers uit, in de vorm van een miniroller. Deze kleurentesters zijn echt fantastisch, om vooraf te bepalen of een kleur bij jouw ruimte past.

Nieuw voor vloer en raam
Ook de vloer is aan mode onderhevig. Op de stand van Moduleo kreeg ik in vogelvlucht de nieuwste trends gepresenteerd. Ook mocht ik een primeur bekend maken. De succesvolle Impress collectie van Moduleo wordt dit najaar uitgebreid met meer dan 20 nieuwe kleuren en dessins.

Wonenonline-blog--vtwonen-&-designbeurs-van-wooninspiratie-tot-shop-Moduleo.jpg

Bij Inside Blinds werd ik overladen met nieuwtjes. Één daarvan is Squid: zelfklevende raambekleding van transparante stof. Geschikt voor elk type raam, je kan het zelf toepassen en het werkt ook nog zonwerend. Weg met de plastic raamfolies, dit is echt chique!

Ik hou van klussen
De prominente slogan: “Win een vakman voor een dag” had direct mijn aandacht. Zeker de foto’s van stoere vakmannen die jouw woondromen kunnen realiseren kon ik niet voorbijlopen. In gesprek met Quita Kooijman werd het me duidelijk dat dit geen datingssite is, maar een professioneel online platform waarop iemand een klus plaatst, die vervolgens bij een echte vakman terecht komt. Maar liefst 9000 vakmannen zijn aan Kluswebsite.nl verbonden. Ik had moeite om deze stand te verlaten, leuke actie, superleuke mensen en ansichtkaarten: zullen we k(l)ussen?

Wonenonline-blog--vtwonen-&-designbeurs-van-wooninspiratie-tot-shop-eijerkamp-stijl-studio.jpg

Stijlstudio’s
Ook op deze editie van vtwonen & design stonden de verschillende inspiratiehuizen. Afhankelijk van jouw woonstijl kon je hier fantastische ideeën opdoen. In diverse stijlstudio’s werden compleet ingerichte woonkamers, keukens en badkamers geshowd. Bijzonder leuk vond ik het Tiny House, dat ondergebracht was in het vtwonen huis.

Wonenonline-blog--vtwonen-&-designbeurs-van-wooninspiratie-tot-shop-vtwonen-huis.jpg

Shop till you drop
Hal 9 was omgetoverd in één grote pop-up shop. Alle merken die je in de online vtwonen shop vindt, stonden hier rijk gepresenteerd. Zodoende kon men de opgedane inspiratie omzetten in de aanschaf van woonaccessoires. Bij deze cash & carry store was zelfs gedacht aan een bewaarservice, waar je gedane aankopen kosteloos (voor 12:00 uur) mocht stallen. 

Wonenonline-blog--vtwonen-&-designbeurs-van-wooninspiratie-tot-shop-stijlshop.jpg

Ik kan nog uren schrijven over al mijn indrukken van de vtwonen & designbeurs. Het was voor mij een geslaagde dag. Ik kijk uit naar de volgende editie.

Nancy van der Drift | Styling ID | www.styling-id.nl

Wonenonline-blog--vtwonen-&-designbeurs-van-wooninspiratie-tot-shop-JEE-O.jpg

wonenonline-blog--vtwonen-&-designbeurs-van-wooninspiratie-tot-shop-kopie.jpg

Wonenonline-blog--vtwonen-&-designbeurs-van-wooninspiratie-tot-shop-kopie-2.jpg

Wonenonline-blog--vtwonen-&-designbeurs-van-wooninspiratie-tot-shop-Riverdale.jpg

 

 

De nieuwe collectie wonen van HEMA draait om kleur. Met felle prints en uitgesproken kleuren maak je van de inrichting van jouw huis een afspiegeling van degene die er in wonen. De nieuwe kleurenthema’s en designs van HEMA sluiten hier perfect op aan. De HEMA wooncollectie is vanaf nu verkrijgbaar in alle HEMA filialen en via hema.nl

Warmte
Een warmer interieur kun je bereiken door donkere kleuren te gebruiken. Bij deze trend zie je nog steeds veel groen terug maar nu ook gecombineerd met blauw! Haal deze trendkleuren in huis met HEMA’s nieuwe collectie vazen, kaarsen, en kussenhoezen. Maar ook een stevig, geweven vloerkleed van polyester en katoen in mintgroen met blauw kan een statement maken. Het allermooiste aan deze trend is dat je bijna niet fout kunt gaan. Welke kleurencombinaties blauw en groen je ook mixt; de eenvoud en balans van kleuren zullen voor een rustig geheel zorgen.

SZ000420---HEMA---Q3-Hardware-315.jpg

Luxe
Niet alleen de kleuren worden warmer, ook de materialen. HEMA heeft dit najaar een ruime keuze uit velours kussenhoesjes en ultra zachte mohair en sherpa plaids. Combineer dit met donkere tinten zoals paars en blauw om een luxe uitstraling te creëren. Dit effect wordt versterkt door er een touch of gold aan toe te voegen. HEMA kom nu met nog meer goudaccenten in het assortiment. Hiermee tover je het huis om tot een waar paradijs.

SZ000420---HEMA---Q3-Hardware-334.jpg

Fris
Als je tijdens de wintermaanden wel in bent voor een fris interieur, kies dan voor geel! Zelfs op de somberste en koudste winterse dag geeft geel in je interieur meteen warmte. Een voordeel van deze trendkleur is dat het met veel verschillende kleuren te combineren is. Geel is bijvoorbeeld een perfecte kleur voor de colorblocking trend waarbij opvallende kleuren gecombineerd worden om zo een gewaagd contrast te creëren. Een ander mooi voorbeeld hiervan is de kleurencombinatie met roze en rood. Erg leuk zijn de vazen met geglazuurd keramiek in deze kleuren. HEMA heeft heel veel nieuwe accessoires in de frisse trendkleuren van dit najaar. Door de kleur alleen in de accessoires toe te passen, kun je zelf bepalen hoever je mee wilt gaan in deze trend.

SZ000420---HEMA---Q3-Hardware-195.jpg

Huishoudtextiel
Het veranderen van huishoudtextiel is een simpele maar doeltreffende manier om trends toe te passen. De slaapkamer is bij uitstek een ruimte waar geëxperimenteerd kan worden met nieuwe kleuren. Denk bijvoorbeeld aan het veranderen van de dekbedovertrekken. HEMA heeft dit najaar het dekbedovertrek assortiment flink uitgebreid met veel nieuwe kleuren en prints. Verander ook de look van je badkamer. Zo zijn de badkameraccessoires en zware kwaliteit baddoeken van HEMA afgestemd op de nieuwe kleuren en structuren. Daarnaast zijn de accessoires voor in de keuken ook vernieuwd.

SZ000420---HEMA---Q3-Hardware-122.jpg

SZ000420---HEMA---Q3-Hardware-162.jpg

SZ000420---HEMA---Q3-Hardware-213.jpg

 

De hotelervaring bij je thuis -Wat betekent luxe voor jou? Is het een gouden randje … of tijd voor jezelf? Je volledig ontspannen of genieten zonder schuldgevoel? In 2018 vinden we luxe in kleine en grote dingen. Maar sowieso is de badkamer een plek waar we er ten volle van kunnen genieten. We bundelden alvast enkele opvallende nieuwkomers in badkamerland.

Wat is luxe in de badkamer?
Vandaag maakt het Scandinavische wit plaats voor warme, diepe kleuren in huis. In combinatie met een gouden randje, een glanzend accent en net iets rijkere materialen levert dat een huis op met bravoure. Een verheven gevoel om elke dag met klasse te beginnen.

Ook in de badkamer kiezen we steeds vaker voor donkere meubels, en naast chroom kunnen we ook opteren voor kraanwerk in allerlei metallics. De nieuwste technieken laten je in je douche of bad ontspannen met nieuwe straalsoorten. Schuldig hoef je je niet te voelen: de fabrikanten gaan op zoek naar duurzame oplossingen voor zowel materiaal- als waterverbruik. Met als kers op de taart … extra spiegels en andere reflecterende, glazen oppervlakken. Zo verhef je de badkamer tot de luxeplek die je absoluut verdient.

TREND 1: GA VOOR DE HOTELERVARING

Hansgrohe-KG-Metropol-AmbienceHotel02.jpg
Wastafelmengkraan hansgrohe Metropol 110 met beugelgreep.

Een hotelbadkamer bij je thuis
Waar de boxspring het hotelgevoel naar de slaapkamer bij je thuis brengt, vertaalt hansgrohe met zijn nieuwe reeks Metropol het luxegevoel van de hotelkamer ook naar jouw badkamer. Metropol is een strakke lijn die met zijn geometrische vormen een vleugje mondiale luxe geeft aan de wastafel, de douche en het bad. Een doorgetrokken design om je badkamer tot in de puntjes af te werken in eenzelfde strakke look.

AXOR-KG-Showers-350-Select-Thermostat.jpg
Hoofddouche AXOR 350 1jet met PowderRain.

Ontspanning in de regen
Op reis geniet je van nieuwe indrukken. De nieuwe AXOR 350 1jet hoofddouche is met zijn royale afmetingen en strakke ronde vorm alvast een mooie verschijning. Maar daarnaast laat de hoofddouche je ook een totaal nieuwe douche-ervaring beleven. De waterstraalontwerpers van AXOR ontwikkelden speciaal voor deze hoofddouche namelijk een gloednieuwe soort straal: de PowderRain. Die omhult je van kop tot teen met zijdezachte regendruppels die je hele lichaam omhullen zonder te spatten. Om net als op vakantie elke dag totaal te ontspannen thuis.

ORGALUX-Cubic-melamine2.jpg
Cubics van ORGALUX.

Begin opgeruimd aan de dag
Thuis is er helaas geen roomservice, maar de Cubics van ORGALUX helpen je wel om je badkamer langer op orde te houden. Gedaan met de hopeloze zoektocht naar die ene mascara of eyeliner. Als je je make-up en verzorgingsproducten in de Cubics van ORGALUX opbergt, vind je makkelijk alles wat je nodig hebt terug. Een mooi overzicht maakt dat je meteen ziet wat er in je lade ligt, met een snellere beautyroutine als resultaat. De Cubics van melamine zijn bovendien perfect afwasbaar. 

Minimalistisch gordijn
In de badkamer is een beetje privacy geen overbodige luxe. Uit de douche springen en je omkleden voor het raam of een semi-transparante deur? Niet altijd handig. Maar een gordijn hangen maakt een badkamer vaak nog kleiner of de ruimte te druk. Squid, een gloednieuwe manier om je raam eenvoudig en toch stijlvol te bekleden, vormt de perfecte oplossing. De transparante, zelfklevende stof van Belgische makelij beschermt je privacy, heeft een minimalistische look en neemt geen extra plaats in.

TREND 2: DONKER + METALLICS + GLAS = LUXE

Een gouden randje
Wie luxe zegt, zegt goud. Voor liefhebbers van de klassieke look lanceert hansgrohe Metropol Classic. Die reeks met een gouden randje straalt de grandeur uit van rijke villa’s in warme oorden. Doordat de collectie bijzonder uitgebreid is, creëer je meteen een uniforme stijl van wastafel tot douche en bad.

hansgrohe-KG-Metropol-Classic-Ambience01a.jpg
Op de vloer gemonteerde badmengkraan Metropol Classic. hansgrohe.

Luxebadkamers met klassematerialen
In de badkamer kies je voor donkere meubels en kraanwerk met extra glans. hansgrohe werkt zijn hoofddouches en bedieningspanelen dan ook af met glas, voor dat extra luxueuze accent. Het merk lanceert dit najaar trouwens zijn douchebediening ShowerSelect en hoofddouches Rainmaker Select in een nieuwe versie: niet met wit, maar met zwart glas. Extra luxueus is dat de hoofddouches je hele lichaam omhullen met heerlijk zachte regendruppels. Heb je liever een andere soort waterstraal? Met één druk op de Select-knop bedien je eenvoudig de hoofddouche.

TREND 3: EYECATCHER IN ELKE BADKAMER

Vrijgevochten wastafelkraan
Na het vrijstaande bad kiezen we ook steeds vaker voor de vrijstaande wastafel en dito kraan. Grote gezinnen hebben dubbele wastafelkranen nodig om het ochtendritueel strak getimed te laten verlopen. Maar niet iedereen heeft nood aan zoveel wastafelvreugde. Een nieuwe trend in badkamerland is de vrijstaande wastafelkraan. Een solopronkstuk waar uiteraard bewonderenswaardig kraanwerk bij hoort. hansgrohe en AXOR presenteren je meteen drie varianten in hun gloednieuwe kranencollecties. Ontdek de vrijstaande wastafelkraan in geometrische stijl bij de collectie hansgrohe Metropol en ultra vereenvoudigd bij het strakke AXOR Uno.

AXOR-KG-Uno-Zero-Handle-Freestanding-Washbasin-Tap-Gold.jpg
Op de vloer gemonteerde wastafelmengkraan Uno. AXOR.

TREND 4: INSTAGRAM-PERFECT

Gepersonaliseerd kraanwerk
De gouden regel in tijden van Pinterest en Instagram: werk je ruimtes tot in de puntjes af en probeer je toch van de massa te onderscheiden. Het kraanwerk van AXOR Finish Plus special surfaces kun je dankzij de PVD-techniek (Physical Vapor Deposition) in maar liefst 15 metallic afwerkingen verkrijgen, van glanzend chroom tot geborsteld zwart. Bovendien maakt het proces het kraanwerk beter bestand tegen bijvoorbeeld krassen. Hier toegepast bij de nieuwe collectie AXOR Uno in geborsteld goud.

AXOR-KG-Uno-Select-Gold-Highriser.jpg
Wastafelkraan AXOR Uno 110 in brushed gold.

Trend 5: zuinig met water, zonder dat je het merkt
Water is het nieuwe goud. hansgrohe blijft daarom altijd zoeken naar manieren waarop je op een zuinige manier water kunt gebruiken met behoud van comfort. Maar het oog wil ook wat. De fabrikant gaf daarom zijn aller zuinigste handdouche een designupdate. De Crometta Vario Green verbruikt amper 6 liter water t.o.v. 9 liter bij de standaard handdouches van hansgrohe. Ook beschikbaar met verschillende straalsoorten, voor extra comfort onder de douche.

Hansgrohe-Crometta-Keyvisual.jpg

Crometta Vario Green van hansgrohe. 

 

 huelsta_now_mag_018f5.jpg

Hansgrohe-KG-Raindance-E-RainSelect-Ambience.jpg 

Hansgrohe-KG-Metropol-AmbienceLiving01.jpg

Blum-KG-ORGALUX-bathroom.jpg

AXOR-KG-LampShower.jpg

Het thema van dit jaar is jouw huis als een veilige haven waar je je terugtrekt van de hectische en impulsrijke buitenwereld. Heleen van Gent, Kleurexpert van Flexa, omschrijft het als volgt: “Het leven gaat steeds sneller; het is hoog tijd om op de ‘Pauze-knop’ te drukken. Ons huis moet een plek zijn waar we de ‘ruis’ buiten kunnen sluiten. Waar we aandacht kunnen besteden aan wat écht belangrijk is en waar we ons opnieuw opladen. Kleur kan een belangrijke bijdrage leveren aan het herstellen van die balans.”

De Kleur van het Jaar 2018 is Heart Wood 
Heart Wood sluit perfect aan op de tijdsgeest en de vier bijbehorende kleurpaletten zijn overal toepasbaar: van woonkamer tot keuken, van studeer- tot kinderkamer en in elke stijl denkbaar. Van Gent: “Met deze grijsroze kleur en de bijbehorende paletten kun je het perfecte warme huis vormgeven dat je unieke persoonlijkheid weerspiegelt en een veilige en geborgen sfeer creëert. ‘A Welcome Home’ voor iedereen.”

Kleurpalet van het Jaar 2018
De Kleur van het Jaar maakt deel uit van vier paletten, gecreëerd door het designer team van Heleen van Gent naar aanleiding van het wereldwijde onderzoek. Het Heart Wood kleurpalet combineert zachte tinten grijsroze, blauwen en een zachte cacao kleur overgaand in krachtige tinten zoals inktblauw en paars. Het palet is gebaseerd op de warmte qua kleur van natuurlijk hout en aaibaarheid van zacht leer.

Drie paletten met Heart Wood als hoofdrolspeler
Juist in onvoorspelbare tijden wil je zonder twijfels beslissingen nemen over je huis. De ColourFutures™ 2018 paletten zijn speciaal daarvoor ontworpen. Elk palet telt een aantal kleuren die makkelijk te combineren zijn in elke woonstijl. Heart Wood komt terug in elk palet.

kleurentrends-2018-the-comforting-home-14.jpg

‘The Comforting Home’-palet 
Dit is een plek waar je je terugtrekt en het geluid buitensluit; je veilige haven, je schuilplek waar je de balans terugvindt. Warme aardetinten vind je overal in dit thuis terug. Klei- en lieflijk roze tinten kalmeren de geest en de zintuigen en sluiten het ‘lawaai’ buiten. Warme, zachte materialen zoals leer, zijde en fluweel vragen er om aangeraakt te worden.

kleurentrends-2018-the-inviting-home-04.jpg

‘The Inviting Home’-palet 
Kan een onderkomen zijn om samen in weg te kruipen, een warm nest om in op te groeien of een logeerplek waar je mooie herinneringen aan overhoudt. Comfort en gemak staan voorop in ‘The Inviting Home’. Het palet is ideaal voor mensen die zich willen omringen met wat belangrijk voor hen is. Koele tinten blauw zorgen voor een heldere kijk op het leven en vriendelijke natureltinten en zeegroen ondersteunen de behoefte aan verbinding. 

kleurentrends-2018-the-playful-home-13.jpg

‘The Playful Home’-palet 
Hier laad je je op, bedenk je nieuwe dingen en droom je lekker weg. Een inspirerende ruimte. Het is een topplek om vrienden over de vloer te krijgen, een lanceerplek voor ideeën en er is een goede vibe. Met dit palet van groen met een gele ondertoon en goud zet je je brein aan het werk en voed je creativiteit.

De Kleurentrends 2018 bij je thuis
Het wereldwijde kleurpalet ‘The Inviting Home’ wordt binnen de Nederlandse verfmarkt aangeboden onder het Flexa Kleurentrends 2018 ‘A Welcome Home’-palet. Dit palet bestaat uit tien zeer goed toepasbare interieurkleuren waaronder Heart Wood. Deze kleuren live zien in je interieur zonder te schilderen, doe je met de Flexa Visualizer App. Wil je de kleur vooraf in de vorm van verf op je muur zien, dan zijn de tien kleuren vanaf 1 oktober als Flexa Kleurtester onder andere via de Flexa website te bestellen. Alle kleuren uit alle vier de ColourFutures™-paletten zijn in Flexa lakken en muurverven te mengen op de Flexa Mengmachine vanaf 20 september.

kleurentrends-2018-a-welcome-home-05.jpg

kleurentrends-2018-the-playful-home-07.jpg

kleurentrends-2018-the-inviting-home-08.jpg

kleurentrends-2018-the-comforting-home-05.jpg

kleurentrends-2018-a-welcome-home-23.jpg

kleurentrends-2018-a-welcome-home-20.jpg

kleurentrends-2018-a-welcome-home-07.jpg

 

Dé keukentrends voor 2018 zijn ‘Ethnic Nature’ en “Monochrome’. Dekker Zevenhuizen, markteleider in keukenbladen, zal deze keukentrends voor 2018 presenteren tijdens de vakbeurs house4kitchen. Hier alvast een tipje van de sluier…

Keukentrends Ethnic Nature en Monochrome

Dekker_monochrome_black_toplaminaat_B.jpg

Groen, aardetinten, handgemaakt, maar ook industriële metalen goud en koper, vormen de keywords in Ethnic Nature. Deze trend is geïnspireerd op etnische culturen en tropische natuur. Minder exotisch, maar zeker niet minder spannend is Monochrome: een terugkerende trend met steeds een ander accent. Monochrome staat voor ton sur ton, waarbij we een combinatie van verschillende materialen en structuren zien en een uitgesproken vormentaal. Denk aan ultramat Fenix NTM® en hoogglans keramiek, en structuren met diagonale effecten.

Vertaling van de trends naar de Nederlandse keukenmarkt

Inspiratie voor de inrichting haalt Dekker uit alles wat ons wonen en leven beïnvloedt: mode, natuur, auto’s, architectuur, meubels. Een eigen team van materiaaldeskundigen, branchekenners en marketeers vertaalt die trends vervolgens naar de Nederlandse keukenbranche. Het team ontwikkelt materialen, kleuren en producten die niet alleen actueel, maar ook onderscheidend zijn. Moodboards laten zien welke ‒nieuwe, maar ook bestaande ‒ materialen, structuren en kleuren perfect passen in de trends.

house4kitchen

Tijdens de vakbeurs house4kitchen presenteert Dekker Zevenhuizen de keukentrends 2018. Zowel Ethnic Nature als ook het stoere Monochrome zal worden getoond. Een stand vol nieuwe maatwerkkleuren, gekleurde kranen en spoelbakken en wandplanken die de creativiteit zullen prikkelen.

Meer informatie: Dekker
Bron: Comfortabel Wonen

Van thuisbioscoop naar werkplek, recreatieruimte en weer terug: de woonkamer kent vele gezichten. 83% van de Nederlanders ziet de woonkamer dan ook als de centrale ruimte in huis. Toch brengt deze kamer ook de nodige frustraties met zich mee. Zo vindt 43% zijn woonkamer te vol en klaagt 37% dat er te weinig ruimte is voor hobby’s of om te werken. Dit en meer blijkt uit onderzoek van IKEA onder 1.500 Nederlanders naar aanleiding van het nieuwe jaarthema: ‘Geef je leven de ruimte’. Het woonwarenhuis zet dit jaar de woonkamer in de schijnwerpers en biedt inspiratie en oplossingen om méér uit deze ruimte te halen. Gisteren werd het thema en nog veel meer nieuws voor het komende IKEA jaar* gepresenteerd in het IKEA Lab: het eerste volledig energieneutrale event van IKEA ter wereld. 

20170810_IKEA_Lab_-FlorisHeuer_015_2683.jpg

Inspelen op verandering
IKEA doet voortdurend onderzoek naar leefgewoontes en woonwensen door middel van huisbezoeken en consumentenonderzoek. Deze diepe kennis van het leven thuis vormt de basis van productontwikkeling. Daarom vond de aftrap van het nieuwe IKEA jaar gisteren plaats in een oud laboratorium, de plek waar onderzoek wordt gedaan en het onvoorspelbare tot stand komt. PR specialist bij IKEA Nederland, Iris Midavaine, vertelt dat IKEA in 2018 inspeelt op de onvoorspelbaarheid van het leven: “Je kunt niet alles weten, maar dankzij onze uitgebreide kennis van het leven thuis kunnen we wel oplossingen verzinnen die inspelen op verschillende situaties. De manier waarop we ruimtes gebruiken is namelijk erg veranderd. De woonkamer is een multifunctionele plek geworden die dienstdoet als kantoor, recreatieruimte, thuisbioscoop en nog veel meer. En ook het aantal gezinsleden, denk aan samengestelde gezinnen, kan per week veranderen. De inrichting van veel Nederlandse woonkamers is echter nog niet aangepast aan deze nieuwe manier van leven.” IKEA komt daarom met multifunctionele oplossingen, die zich aanpassen aan elke situatie. Van de modulaire VIMLE bank tot het flexibele EKET wandmeubel. 

20170810_IKEA_Lab_-FlorisHeuer_010_2543.jpg

Eerste energieneutrale evenement
IKEA presenteerde gisteren niet alleen het nieuwe jaarthema, het woonwarenhuis heeft nog een primeur: het IKEA Lab is het eerste energieneutrale event van IKEA ter wereld. In samenwerking met festivalorganisatie DGTL werd de locatie voorzien van zonne-energie. Het bewijs dat het woonwarenhuis een pionier is op het gebied van duurzaamheid. Volgens Alberic Pater, duurzaamheidsmanager bij IKEA Nederland, maakt IKEA een duurzamer leven thuis toegankelijk voor zoveel mogelijk mensen, zonder in te leveren op mooi design: “Neem KUNGSBACKA, stijlvolle keukendeuren van hergebruikt hout, bekleed met een kunststoffolie van gerecyclede PET-flessen. Het aantal verkochte KUNGSBACKA keukendeuren per jaar in Nederland staat gelijk aan 1 miljoen gerecyclede PET-flessen. En eetkamerstoel ODGER is niet alleen gemaakt van gerecycled kunststof, maar ook een lust voor het oog. Met deze producten maken we het makkelijker en leuker, maar bovendien ook betaalbaar om thuis een duurzamer leven te leiden.”

20170809_IKEA_Lab_-FlorisHeuer_005_2373.jpg

Nieuwe catalogus en heel veel designcollecties
In het IKEA Lab werd ook de nieuwe IKEA Catalogus 2018 gepresenteerd die tussen 15 en 26 augustus op de mat valt. Ook in de nieuwe catalogus staat de woonkamer centraal. Daarnaast is er aandacht voor nieuwe designcollecties in samenwerking met gevestigde ontwerpers. Zoals YPPERLIG met het Deense HAY en DELAKTIG met de Britse designer Tom Dixon. Gedurende het jaar heeft het woonwarenhuis nog veel meer designnieuws in petto: van SPÄNST met de Amerikaanse modeontwerper Chris Stamp tot OMEDELBAR met de Zweedse styliste Bea Åkerlund en natuurlijk INDUSTRIELL met de Nederlandse topdesigner Piet Hein Eek.

20170810_IKEA_Lab_-FlorisHeuer_018_2865.jpg

20170810_IKEA_Lab_-FlorisHeuer_023_2930.jpg

20170809_IKEA_Lab__029_2456.jpg

20170810_IKEA_Lab_-FlorisHeuer_011_2548.jpg

20170810_IKEA_Lab_-FlorisHeuer_012_2560.jpg

Scandinavische elegantie, strakke geometrie en slimme oplossingen - Met de nieuwe producten voor de ISH 2017 heeft Duravit een nieuwe interpretatie gegeven aan het basisconcept van een integraal interieur. De nieuwe ontwerpen bieden ruimte voor een persoonlijke inrichting van een badkamer met hoge woonkwaliteit. Hierbij volgen alle producten eenzelfde designtaal, waarmee ook combinaties van verschillende series prima mogelijk zijn. Exacte geometrische vormen, uitgelezen materialen en zachte, matte kleuren en composities doen hun intrede in de badkamer. Design, functionaliteit en groot gebruiksgemak zijn hierin perfect op elkaar afgestemd.

badkamertrends-2017---2018-002.jpg

Scandinavische elegantie met zachte tinten
De populaire noordse inrichtingsstijl kenmerkt zich door strakke vormen en zachte, natuurlijke kleuren. De Deense ontwerpster Cecilie Manz heeft voor Duravit Scandinavisch design gecombineerd met nieuwe technologieën, kleuren en materialen die overtuigen door hun haptische en functionele kracht. De badkamerserie Luv opent geheel nieuwe inrichtingsmogelijkheden voor grotere ruimtes of gastenbadkamers. Het buitengewone design verbindt Scandinavisch purisme met tijdloze, emotionele elegantie. De waskommen van DuraCeram vallen op door hun verfijnde lijnenspel, hun royale binnenafmetingen en de uitgesproken randen. Bij de keuze van materialen en kleuren bewijst Cecilie Manz haar grote gevoel voor nuances en ergonomie. Voor het eerst past Duravit matte glazuren met zachte tinten toe aan de buitenkant van de wastafels van DuraCeram. Deze contrasteren met de hoogglanzende witte keramiek aan de binnenkant. Ook de wastafelmeubels vertonen de nieuwe zachte Noorse kleuren met zijdematte lak. De strak vormgegeven baden richten zich naar de waskommen en worden vervaardigd van het solidsurface-materiaal DuraSolid A, dat bekend staat om zijn comfortabele warme touch en hoogwaardige matte look.

Tijdloze geometrie in het nieuw
Strakke, tijdloze vormen creëren vaste waarden en staan bij de inrichting van een badkamer hoog in het vaandel. Vero Air – design by Duravit – volgt deze blijvende trend. De complete badkamerserie valt in de smaak bij puristen en individualisten met een neusje voor duurzaam design. Dankzij zijn scherpe, klassieke hoekige vorm behoort Vero sinds 2001 tot de architectonische klassiekers in badkamerdesign. Het nauwkeurige design van Vero Air geeft dankzij moderne productietechnologieën een nieuwe interpretatie aan de tijdloze geometrie van Vero. De wastafels en baden uit de serie overtuigen door hun gereduceerde randen en markante, rechtlijnige verschijning.
Met de nieuwe collectie DuraSquare presenteert Duravit een upgrade van VeroAir, die vanwege zijn scherpte, precisie en reductie nieuwe maatstaven zet. Nauwkeurige randen versmelten met een organische binnencontour. De serie – van wastafel tot bad – heeft een consequente vormgeving en is vervaardigd van de innovatieve materialen DuraCeram en DuraSolid. In de badkamer vormen de wastafels in combinatie met het nieuwe badkamermeubel een echte blikvanger. Deze flexibele onderkast is in hoogte verstelbaar en verkrijgbaar in zilver (chroom) en matzwart.

badkamertrends-2017---2018-003.jpg

Creatieve oplossingen voor kleinere ruimtes
Krappere woonruimte vereist meer functionaliteit. En daarvoor zijn slimme oplossingen nodig. Met de nieuwe douche-badcombinatie Shower & Bath is Duravit er uitstekend in geslaagd de hoge designeisen aan een modern bad en optimale benutting van de ruimte te verenigen. Het ontwerp van EOOS is een walk-in-douche en een bad ineen. De multifunctionaliteit van Shower & Bath is het resultaat van een ongekende precisie in de afwerking en het gebruik van het innovatieve materiaal DuraSolid A.

De persoonlijke en perfect passende wasplekken beschikken over een planchet en opbergruimte en zijn zowel functioneel als comfortabel. Het nieuwe consolesysteem omvat homogene meubelconsoles die geleverd worden in twee verschillende diktes (30 en 45 mm) en variëren in breedte en diepte. Daarnaast kunnen ze gecombineerd worden met onderkasten en meubels van in totaal zeven Duravit-series: L-Cube, Vero, Happy D.2, Delos, DuraStyle, Ketho en X-Large. De consoles van Duravit zijn verkrijgbaar in tweeëndertig verschillende oppervlakken van hoogglanslak zoals ‘apricot pearl’ of ‘stone blue’ tot fronten van echt eiken- of notenhout. Door eigen combinaties van bijvoorbeeld een console van notenhout en een elegante, witte onderkast kunnen fascinerende accenten gezet worden.