De meubelbeurs Il Salone Internationale del Mobile die van 14 tot en met 19 april plaatsvond, trok dit jaar ruim 300.000 bezoekers. Ze bleven noodgedwongen wat langer hangen vanwege het uitvallen van al het luchtverkeer als gevolg van de vulkaanuitbarsting op IJsland. Met een voorzichtig herstel van de economie in zicht lieten fabrikanten, ontwerpers, musea, winkels en (design) opleidingen zich van hun meest creatieve kant zien in designstad Milaan. Tegelijkertijd met de vulkaan kwam het dus ook in Milaan tot een ware uitbarsting. Het Perscentrum Wonen signaleerde de meest

opvallende noviteiten.

Signalement 1: BLOND HOUT
Hout stond volop in de belangstelling in Milaan, en dan vooral in zijn meest pure vorm: bleek en blond. De ontwerpen gingen terug naar de essentie waarbij slechts de functionaliteit centraal staat. Ontdaan van alle overbodige ballast en met veel aandacht voor de details in de afwerking zoals onzichtbare verbindingen, waarbij het gebruik van schroeven tot het verleden lijkt te behoren. Esdoorn, beuken, elzen, essen, berken en eikenhout, lekker puur en solo of in combinatie met andere materialen als kunststof, metaal, leer of stof. Blank gelakt of in combinatie met een vrolijk kleuraccent.

interieurtrends 2010

Signalement 2: BUITENGEWOON STAAL
De materialen staal en metaal waren opvallend aanwezig in Milaan. Verwerkt in tafels, stoelen, lampen en vaak in combinatie met hout of plastic maar vooral ook solo. Terug van weggeweest zijn de romantische Franse tuinsetjes uit de jaren vijftig, nu in een eigentijds jasje en gemaakt van staaldraad. Elegante stoeltjes en kleine ronde koffietafels voor buiten en binnen: ze zijn tegenwoordig allemaal lichtgewicht dus makkelijk te verplaatsen.

interieurtrends 2010

Signalement 3: ZITCOMFORT
Let maar op! Rugleuningen van stoelen, banken en fauteuils worden hóger. Voor meer comfort, voor minder last van geluid om je heen, voor een gevoel van behaaglijkheid én als opvallend stijlelement òf ruimteverdeler. Daarnaast wordt de zitting dieper en zien we een dubbele laag kussens. Het topdekmatras voor op bed kennen we inmiddels, maar nu krijgen we ook op onze stoel en bank een extra laag zitcomfort.

interieurtrends 2010

Signalement 4: BIJZONDERE SAMENWERKINGEN
Vanuit verschillende disciplines slaat men tegenwoordig de handen ineen om iets revolutionairs te ontwerpen. Professionals uit de modewereld werken samen met automerken, architecten bedenken een nieuwe stoffencollectie, designers en kunstenaars doen samen een tentoonstelling. Juist door dit soort bijzondere samenwerkingen ontstaan out-of-the-box benaderingen van design. De rol van design wordt daarbij steeds meer in een sociaal-maatschappelijke context geplaatst.

interieurtrends 2010

Signalement 5: KOPER, BRONS & ZILVER
Er was volop aandacht voor staal en metaal in Milaan. Meer in het bijzonder voor koper en brons. Enige tijd geleden is koper weer op de kaart gezet door de Britse ontwerper Tom Dixon, met zijn Copper bowls. Inmiddels is dit ook opgepakt door diverse fabrikanten, in pure vorm en vanuit een herwaardering voor authentieke materialen.

interieurtrends 2010

Signalement 6: TRENDKLEUR BLAUW
De terugkeer van kleur in het interieur bevestigd het optimisme waarmee we naar de toekomst kijken. In huis willen we ons omringen met vrolijke, inspirerende en positieve kleuren. Dit seizoen zien we veel rood, geel en groen. Maar grote koploper is blauw. In allerlei gradaties en in verschillende materialen. Van kobalt tot indigo en van jeans tot glas.

interieurtrends 2010

Signalement 7: DUURZAAM
Design dat geen - op wat voor een manier dan ook - verwantschap heeft met duurzaamheid is niet geloofwaardig meer en is goed fout. Want de belangrijkste boodschap die nagalmt nadat het enorme aanbod van noviteiten is bezonken, is duurzaamheid in al zijn facetten. Om te bewijzen dat producenten en ontwerpers op dit vlak goed bezig zijn, werden productiemethoden live of op grote videoschermen gepresenteerd, werd er uitgebreid aandacht besteed aan de herkomst en toepassing van milieuvriendelijke, gerecyclede materialen en stond men stil bij het afterlife van producten (cradle to cradle principe).

Een andere referentie naar duurzaamheid was de heldere, multifunctionele vormgeving en het zuiniger omgaan met energie en de natuur. Een nieuwe ontwikkeling is dat het design ook in sociaal opzicht duurzamer wordt. Het met respect omgaan met iedereen die betrokken is bij het productieproces, is een belangrijk uitgangspunt voor alle vooraanstaande designmerken.

interieurtrends 2010

Signalement 8: VAN EIGEN BODEM
De originele, innovatieve en trendzettende manier waarmee Nederlandse ontwerpers en bedrijven zich jaar in jaar uit manifesteren in Milaan is bijzonder. Grote gerenommeerde namen als Studio Job, Marcel Wanders, Droog Design en Studio Maarten Baas voeren het Dutch design leger aan. De presentatie van de Design Academy Eindhoven, het Zuiderzeemuseum en nog veel meer jong talent in de nieuwe Zone Ventura Lambrate resulteerde in een nieuwe hotspot. Dit was overigens een initiatief van de Nederlandse Magriet van Vollenberg en Margo Konings van Organisation in Design.

interieurtrends 2010

Signalement 9: GLAS
De toepassing van glas als nieuw materiaal is een opvallende trend. Glas is in Milaan altijd aanwezig geweest maar dit jaar is het opvallend aanwezig, in allerlei nieuwe vormen en kleuren. Gerecycled of juist zeer hoogwaardig, met lood verwerkt in accessoires (kandelaars, glazen, spiegels, vazen, servies), verlichting en bladen voor salon- en eettafels. Zelfs glazen fronts voor keukenkastjes in de nieuwste designkeukens was een duidelijk signalement. Klassieke merken als Venini, Baccarat, Barovier & Toso en Swarovski presenteerden collecties waarbij een symbiose wordt gezocht tussen het materiaal glas, het authentieke ambacht en nieuwe ontwerpen. Een nieuwe kijk op glas ontstaat!

interieurtrends 2010

Signalement 10: STUNT
Simpele maar spectaculaire ideeën of stunts trekken de aandacht. Zoals onder andere Maarten Baas met de verkoop van zijn Maarten Baas iPhone App. Met deze app krijg je een digitale versie van zijn "Analog Digital Clock" uit de Real Time collectie, een concept waarbij acteurs twaalf uur lang werden gefilmd, terwijl ze de tijd aangaven. De film werkt als een klok maar wordt als video- en performance kunst gezien. De Analoge digitale klok, een deel van deze collectie, is geïnspireerd op een old-school wekker maar in dit geval worden de nummers handmatig door een acteur veranderd. Een andere aandachtstrekker was de Chairless van Vitra, een riem die je ombindt terwijl je in kleermakerszit zit.

interieurtrends 2010

Bron: Perscentrum wonen.

lijn brochure 1

Tip: Gratis woonbrochures

Nog meer inspiratie opdoen? Vraag de onderstaande brochures gratis aan!

Mijn Bad
Morres wonen
Superkeukens
Mandemakers
Voortman
Henders & Hazel
Prominent
Design keukens
Keukenkampioen
Design trapleuning

 

Geslacht

 


Geboortedatum

 

Wonenonline nieuwsbrief
 Ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief

 

 

Ook leuk om te lezen