Het aangepaste kleurenpalet van de nieuwe Colours of England kleurenkaart is zeer uitgebreid. De kaart bestaat uit 184 tinten: 170 afzonderlijke kleuren, waarvan er 14 worden herhaald in verschillende tinten binnen de Colour Scales. De kaart is een verzameling van meer dan 300 jaar historisch interieurontwerp en beschikt over vele authentieke tinten uit de 18de, 19de en 20ste eeuw. Deze tinten worden aangeduid met rode iconen, die het tijdperk van hun herkomst aangeven. Deze archiefkleuren bevinden zich harmonieus tussen de hedendaagse tinten, ontworpen om aan de wensen van de 21ste eeuw te voldoen. Als gevolg hiervan toont de kaart respect voor historische architectuur, maar is tegelijkertijd ook volledig in lijn met het moderne tijdperk en de hedendaagse interieuresthetiek.

Het kleurenaanbod is zorgvuldig afgestemd op huidige trends, zonder afbreuk te doen aan de integriteit van Little Greenes karakteristieke kleurenpalet. Ruth Mottershead, Marketing Directeur, verwoordt het als volgt: “Overtuigende kleuren staan centraal bij Little Greene en de geactualiseerde kleurenkaart versterkt dit! De Colours of England kaart is ontworpen om te voldoen aan de groeiende vraag naar tijdloze kleuren. Kleuren, die je zowel gemakkelijk kiest, als plezierig omringen. De Colour Scales, welke bestaan uit diverse tinten neutrale kleuren, hebben een vergroot aanbod in de nieuwe kleurenkaart.

De 2017 kleurenkaart bevat 7 nieuwe kleuren, waarvan 6 uit het Little Greene archief (Mid Azure Green, Grey Stone, Pale Lupin, Middle Buff, Light Gold en Pleat) en 1 gloednieuwe autonome kleur, genaamd Mortlake Yellow, in één van de meest on-trend tonen van dit jaar. Daarnaast zijn 22 belangrijke kleuren gehandhaafd uit de Little Greene kleurencollecties Pink en Blue. Twee nieuwe families van geschakeerde kleuren, Aquamarine en Dorchester Pink, vullen het Colour Scales kleurenpalet aan.

Ruth Mottershead gaat verder: “De neutrale trend verschuift van roomkleurig en beige richting grijstinten. Om die reden hebben wij de immer populaire Grey kleurenkaart behouden, als aanvulling op de nieuwe kaart. Dit maakt het mogelijk een totaal spectrum van grijstinten aan te bieden voor alle toepassingen. Wij zijn ervan overtuigd, dat Grey een blijvende kleur is, vanwege de universele aantrekkingskracht en de zeer bruikbare tinten.

De nieuwe, gebruiksvriendelijke kleurenkaart is subtiel verdeeld in twee delen. Een gedeelte met meer gedempte tinten en een gedeelte met sterkere accentkleuren. Tijdens het gebruik van deze veelzijdige kleurenkaart is de kaart te vouwen, waardoor de kleurenchips op de gewenste achtergrond te bekijken zijn. De gebruiksvriendelijkheid van de kleurenkaart komt namelijk mede door deze unieke, losse kleurenchips. Zij maken het gemakkelijker de juiste verfkleur te selecteren. Door de achterkant gedeeltelijk weg te vouwen, is het mogelijk om de kleur direct op of naast een andere tint, afwerking in het huis of moodboard te plaatsen. Ongeacht of het nu om verf, behang, stof, hout, tegels of steen gaat. De kleurenchips op de kleurenkaart zijn geverfd met de Little Greene Absolute Matt Emulsion verfkwaliteit. Hierdoor zijn de kleurenchips nauwkeurige weergaven van zowel de kleur als de uiterst matte, krijtachtige afwerking waarvoor Little Greene over de hele wereld geliefd is.

Maar al te vaak lijkt een tint lichter of donkerder op een kleurenkaart dan wanneer deze wordt geschilderd op een groter oppervlak, zoals een muur. Dit gaf Little Greene de aanleiding om nog een andere subtiele, maar significante verbetering te maken. De nieuwe kleurenkaart heeft een donkerdere achtergrond die, in combinatie met de ingenieuze kleurenchips, het nog eenvoudiger maakt om kleuren te visualiseren. Door de nieuwe lay-out is het maken van een keuze tussen vergelijkbare lichte tinten, zoals Shirting en Loft White, makkelijker geworden.

In overeenstemming met Little Greenes kwaliteitsborging zijn alle tinten op de Colours of England kleurenkaart verkrijgbaar in de volledige reeks verfkwaliteiten: traditioneel en modern, interieur en exterieur.

In 2017 introduceert Little Greene ook een nieuwe verfkwaliteit, de Flat Oil Eggshell. Met slechts 10% glansniveau is deze oliegedragen verf iets matter dan een gewone Eggshell, waardoor deze perfect gecombineerd kan worden met Little Greenes gerenommeerde matte emulsieverven. Flat Oil Eggshell is een duurzame en uiterst verfijnde keuze voor interieurhoutwerk en heeft uitstekende applicatie-eigenschappen, waardoor het nog makkelijker is om een prachtige, kleurrijke en duurzame afwerking te realiseren.

Little Greene verf is verkrijgbaar in binnen- en buitenland via een netwerk van distributeurs en online te verkrijgen
via www.littlegreene.nl.

Het succes van de collecties ‘Grey’ en ‘Blue’ vervolgt Little Greene in de herfst van 2016 met de lancering van een betoverende capsulecollectie roze kleuren. De ‘Pink’ collectie, die acht verwante tinten roze omvat, biedt een aangename keuze van zachte, subtiele tinten, die vrouwelijkheid en gevoeligheid uitstralen, tot krachtige, verleidelijke tinten. Deze veelzijdige, roze kleuren zijn in harmonie met de andere Little Greene kleuren en bestaan uit zeven nieuwe tinten roze en een tint van de bestaande kleurenkaart.

Met dit speciale kleurenpalet toont Little Greene haar steun aan de Borstkankermaand. Little Greene doneert de gehele maand oktober 2016 een gedeelte van de verkopen aan Stichting Pink Ribbon, die wetenschappelijk onderzoek en projecten op het gebied van behandeling, nazorg en langetermijneffecten van borstkanker financiert. Met als doel de juiste behandeling, optimale begeleiding én een beter en langer leven voor iedere borstkankerpatiënt.

‘Pink’ is een limited edition kleurenkaart en is verkrijgbaar tot eind januari volgend jaar, waarna vele kleuren geïntegreerd worden in de vernieuwde ‘Colours of England’ kleurenkaart, die in het voorjaar van 2017 gelanceerd wordt.

Net als Little Greene zit ‘Pink’ verankerd in de geschiedenis. Tijdens de Renaissance werd roze gebruikt in schilderijen om de vleeskleur van het menselijk lichaam weer te geven. Deze ‘huids’kleur kwam tot stand door twee pigmenten te combineren: ‘Sinopia’, ook bekend als Venetiaans Rood, en Kalkwit. Terwijl roze tinten eeuwenlang gebruikt werden in kunstwerken, was het pas in de 18e eeuw dat roze opkwam in modieuze kledij en porselein, gevolgd door de architectuur in heel Europa. Het woord ‘pink’ is afgeleid van de Engelse benaming voor een anjer en werd gebruikt vanaf de late 17e eeuw (voor deze periode werd dit woord ook gebruikt om gele tinten mee aan te duiden!). Roze raakte in de 19e eeuw uit de mode. Pas toen de lichtvaste chemische kleurstoffen in de 20e eeuw geïntroduceerdwerden en zorgden voor gedurfdere, helderdere en krachtigere kleuren roze, won deze kleur haar populariteit terug. Vanaf de jaren ‘40 werd roze geassocieerd met meisjes; hiervoor was deze kleur ook voor jongens. Roze staat vaak symbool voor vrouwelijkheid en emancipatie door en voor vrouwen. Het symboliseert uiterlijke schoonheid en innerlijke kracht. Tegenwoordig staat roze voor de vrouwelijke kracht, waardoor deze kleur door vele borstkankerorganisaties gebruikt wordt in hun logo.

Managing Director, David Mottershead: “Een scala aan roze tinten is nu trendy en duikt op in fashion en interieurs. De veelzijdige tinten, die Little Greene biedt met het ‘Pink’ palet weerleggen het idee dat roze lastig te gebruiken is, dat het te lieflijk of te vrouwelijk is. Deze nieuwe en harmonieuze kleuren maken het mogelijk om de perfecte tint roze in huis te halen.”

Blush 267: Deze gedempte roze tint, die perfect te combineren is met zwart, zorgt in elk interieur voor een sterk accent zonder de overhand te nemen.

Cape Red 279: Een leuk bessenrood. Enkel gebruiken voor een maximaal effect of als een krachtig accent in een zacht kleurenschema.

Carmine 189: Een krachtig donkerroze dat in 1968 voor het eerst verscheen op een verfkleurenkaart, die Carmine omschreef als een nieuwe emulsiekleur in dat jaar.

Confetti 274: Een subtiele, zuivere en klassieke kleur met verborgen charmes en romantiek.

Córdoba 277: Deze typische verouderde, houtachtige auberginekleur is perfect om een dramatisch effect te creëren.

Dorchester Pink - Mid 286: Een lichter afgeleide van de populaire kleur Dorchester Pink, die in de jaren ‘60 gebruikt werd in het Dorchester Hotel in London.

Hellebore 275: Een donkerroze, dat elke ruimte de juiste hoeveelheid aanzien en verfijning geeft. Bevat een zacht vleugje violet.

Hortense 266: Een zachte lilatint met een vleugje grijs – de verouderde kleur van een bloemblaadje, rustig en mooi.

‘Pink’ is vanaf 21 september 2016 in Nederland te verkrijgen via de Little Greene dealers of via www.littlegreene.nl.

Een lik verf is vaak genoeg om de keuken een nieuwe uitstraling te geven. Voor een veel gebruikte ruimte als de keuken, is het toepassen van een goede verf van groot belang. De watergedragen ‘intelligente’ verven van Little Greene zijn uiterst sterk, duurzaam en kennen een prachtige kleurdiepte. De innovatieve verven zijn vervaardigd om eenvoudig en snel toe te passen. Bovendien is de verf wasbaar en daardoor erg gebruiksvriendelijk. Little Greene verven zijn door deze eigenschappen perfect toepasbaar in de keuken, op zowel de keukenkasten als op de wanden.

De Little Greene verven ‘Intelligent Matt Emulsion’, ‘Intelligent Eggshell’ en ‘Intelligent Gloss’ zijn baanbrekende duurzame afwerkingen. Deze verven zijn op waterbasis, milieuvriendelijk en uitermate geschikt voor ruimtes waar het hele gezin intensief gebruik van maakt, zoals de keuken. Zonder problemen kunnen de verven worden toegepast op hout, muren met stucwerk en radiatoren. Aangezien deze afwerkingen wasbaar zijn, worden de keukenkasten en –muren beschermd tegen vlekken en vuil.

Intelligent Matt Emulsion
Dit is één van de meest milieuvriendelijke verven, geformuleerd om een ultieme prestatie te leveren met een prachtige diepte van kleur en een zeer matte afwerking. De 100% acrylaat formulering is bestand tegen vlekken, biedt een uitzonderlijke wasbaarheid en is vijftien keer sterker dan gewone matte emulsieverven. Daarbij is de Intelligent Matt Emulsion gecertificeerd als zijnde kindveilig en geschikt voor vele ondergronden.

Intelligent Eggshell
Deze matglanzende afwerking beschikt over een uitzonderlijke duurzaamheid, is ook kindveilig en geschikt voor vele ondergronden. De Intelligent Eggshell is volledig wasbaar en samengesteld om vocht, vlekken en algemene slijtage te weerstaan.

Intelligent Gloss
De Intelligent Gloss is een zeer sterke en volledig afwasbare, hoogglans verf. Het is een milieuvriendelijk en duurzaam alternatief voor glansverf op oliebasis. Deze verf kan zowel voor de keuken binnen als voor een buitenkeuken worden gebruikt. De intelligente verven van Little Greene zijn vanwege de innovatieve eigenschappen een slimme keuze voor de keuken. De verven hebben een zeer goede dekking en zijn perfect met elkaar te combineren. Ze zijn nagenoeg reukloos en hebben een korte droogtijd. In een handomdraai heeft de keuken een nieuwe look. De drie afwerkingen zijn verkrijgbaar in alle Little Greene verfkleuren.

'Painted Papers' van Little Greene: een overtuigende collectie gestreept behang, geproduceerd volgens traditionele drukmethoden

Voor haar achtste behangcollectie heeft Little Greene zich opnieuw tot de archieven gewend. 'Painted Papers' is een omvangrijke verzameling gestreept behang, welke een historische en harmonieuze verbintenis laat zien tussen verf en behang. ‘Painted Papers’ is meer dan 'alleen strepen'. Alle tien designs zijn bewerkte historische patronen, afkomstig uit verschillende archieven, waaronder English Heritage en Manchester Whitworth Art Gallery. ‘Painted Papers’ is zeer relevant voor een interieur van de 21e eeuw, ondanks dat de behangcollectie trouw is gebleven aan de ontwerpperiodes en de vele kleurcombinaties, die met trots de authentieke historische herkomst tonen.

Door traditionele oppervlakdrukmethoden te gebruiken, wat oorspronkelijk inhield dat er verf in plaats van inkt werd toegepast, krijgen de designs een aangenaam tastbaar reliëf en een licht gestructureerde uitstraling. Deze oude methoden komen duidelijk naar voren in de productie van ‘Painted Papers’. Begin 1800 zorgde de opkomst van de continue productie van behangrollen voor een enorme vooruitgang in blokdruk en de daaropvolgende oppervlakdruktechnieken. Op hetzelfde moment begon een nieuwe trend zich te ontwikkelen; het gebruik van strepen in het interieur. De Regency stijl werd erg beïnvloed door deze plotselinge uitbarsting in de internationale handel, terwijl een bredere architectuurvisie nieuwe ideeën bracht over ruimte en decoratie. Zodoende kregen ontwerpers van die tijd als eerste het besef dat kleuren en patronen, zowel qua stof als wanddecoratie, helpen een kamer vorm te geven in plaats van alleen te versieren. BROAD STRIPE (c.1825)
Een klassiek 'Romeins' of Regency geproportioneerde streep, oorspronkelijk geproduceerd in het begin van de 19e eeuw met behulp van de 'open trog' methode. Met deze techniek werden strepen gecreëerd door banen van verf, die door de openingen of door de sleuven in de bodem van de houten trog, op het papier sijpelde, terwijl dit papier naar beneden getrokken werd. Gestreept behang, dat op deze manier vervaardigd werd, wordt gekenmerkt door een geborstelde afwerking. Later werd dit vervangen door een vlakkere afdruk met behulp van 19e eeuwse walsen, zoals te zien is in dit behang. De grote schaal van deze bijzondere streep wordt getemperd door het beperkte kleurgebruik. Doordat in elk design de streep een zachtere ondergrond in dezelfde tint heeft, is een behangpatroon gecreëerd, dat een ontspannen structuur geeft aan een kamer, zonder te formeel te zijn.

CARLISLE STREET (c. 1890)
Het originele behang, waar dit ontwerp op geïnspireerd is, is gevonden in een woning in Carlisle Street in Soho, Londen en is eigenlijk een veel complexer patroon dan het 'Painted Papers' ontwerp. Door de solide strepen en het vreemde patroon van de bladeren te verwijderen, ontstaat er een behangontwerp met een ‘overall’ patroon, dat tegelijkertijd ook een elegante streep benadrukt.

CAVENDISH STRIPE (c. 1965)
Net zoals bij haar zusje, het 'Marlborough' behang uit Little Greene's London Wallpapers II collectie, is de leeftijd van het patroon, waarop dit ontwerp gebaseerd is, misschien misleidend wat betreft de herkomst. In 1965 kwam dit bijzondere fragment tevoorschijn tijdens restauratiewerkzaamheden van English Heritage bij Marlborough House op Pall Mall, hoewel dit patroon zelf ongetwijfeld gebaseerd was op een eerder origineel. In Little Greene’s interpretatie van het behang is het motief – dat eerst een ‘flock’ was - volledig verwijderd, zodat een heldere, veelzijdige streep overblijft. In overeenstemming met authentieke productiemethoden, is het streepeffect van de achtergrond bereikt met behulp van een borstel van paardenhaar. Daarop zijn de strepen en de vergulde randen gedrukt.

COLONIAL STRIPE (c. 1840)
Dit design is een nauwkeurige reproductie van één van de behangsels, die gevonden zijn in een privéwoning in St James Place, Londen, gedateerd rond 1840. De sierlijke, decoratieve details geven het een subtiele ambachtelijke kwaliteit. De originele, rijkgekleurde blauw met rode kleurcombinatie, welke getrouw weergegeven is in deze collectie, is heel typerend voor de Regency periode.

ELEPHANT STRIPE (c. 1850)
Uitgaande van de juiste verhouding en structuurkwaliteit van ‘Broad Stripe’, bestaat elke baan in deze complexere versie uit 42 'penstrepen'. Dit creëert op het eerste gezicht een scherper, meer eigentijdse uitstraling en van dichtbij wordt dit nog verder versterkt. Gezien de fijnere proporties, is het vrijwel onmogelijk geweest dit ontwerp af te drukken vóór de komst van de oppervlakdrukrol, rond 1840.

OMBRE PLAIN / OMBRE STRIPE (c. 1956)
Dit Engelse patroon uit 1950, dat gevonden is in de Whitworth Art Gallery in Manchester, is duidelijk een design uit de 20e eeuw. De ruimtes tussen de fijne, witte strepen, welke aangebracht zijn op een vlakke uni ondergrond, creëren een subtiele optische beweging. De complexere gestreepte versies omvatten elk drie aanvullende achtergrondkleuren. De ‘plain’ versies zijn geproduceerd in overeenkomstige kleuren, die bovendien precies dezelfde optische beweging tussen de strepen laat zien. Dit alles biedt een zeer flexibele behangserie, die gecombineerd te gebruiken is, zowel in traditionele als hedendaagse woningen.

PAINT SPOT (c. 1830)
Dit design is een nauwgezette reproductie van een historisch Frans behang. Misschien verrassend, maar het origineel komt uit 1830 en werd gedrukt in een gedurfde combinatie van geel en roze. Er is bijzondere aandacht besteed aan de verfijnde structuur van de verf, wat duidelijk te zien is binnen het bedrukte stipelement. Deze structuur geeft het behang zijn richting; er is duidelijk een goede en foute bovenkant bij het ophangen van dit behang!

TAILOR STRIPE (c. 1968)
Een andere streep uit de 20e eeuw; elk behang met dit design bevat een heldere balans van zes aaneengesloten kleuren. De behangsels hebben een overeenkomstig thema en geven verschillende mogelijkheden voor het schilderen en opknappen van muren. Het ontwerp is geïnspireerd door de manier waarop designers kleuren bij elkaar zoeken, bij het maken van een interieurontwerpschets. Tevens is het inherent aan de manier waarop kleuren benaderd werden in de mode-industrie.

TENTED STRIPE (c. 1845)
De grootschalige behangproductie van deze klassieke 19e eeuwse streep was een logische ontwikkeling door de vroegere 'open trog' drukmethode, zoals gebruikt bij 'Broad Stripe'. Oorspronkelijk werd de ‘Tented Stripe’ gebruikt als een ontwerp voor textiel. De naam is ontleend aan de Regency gewoonte om stoffen in een ruimte op te hangen en te draperen om zo een 'tentgevoel' te creëren. De proporties van de elementen binnen de strepen waren tamelijk consistent, maar de schaal waarop ze nagebootst (en gebruikt) zijn, varieerde aanzienlijk. Hoewel de streep ook alleen tot zijn recht komt, werd het ontwerp met name populair als achtergrond bij grote over-gedecoreerde ontwerpen, waaronder Franse damasten.

THAMES (c 1851)
Dit historische panorama van de Engelse hoofdstad in 1851 werd gepubliceerd door London Illustrated News. Het is een indrukwekkend stuk uit het English Heritage archief, welke in dit ontwerp getrouw is weergegeven, maar op schaal is vergroot. Het met de hand getekende en geschilderde panorama toont de gebouwen en het landschap langs de rivier de Theems in die tijd. In deze reproductie wordt het ontwerp herhaald, waardoor het toe te passen is als een doorlopende behangrand. Het origineel zou op raamhoogte hebben gehangen, maar voor kamers met een meer doorsnee formaat, is het ook toe te passen ter hoogte van de lambrisering of de plinten.

Heropleving van historische designs
Managing Director, David Mottershead, gaat dieper in op de ‘Painted Papers’ collectie: "Bij het vernieuwen van deze historische designs hebben we geprobeerd een collectie te creëren, die huizen uit alle tijden en in alle decoratieve stijlen dient. In de collectie zijn ook ontwerpen uit begin en midden 20e eeuw opgenomen met kleurcombinaties, die zowel passen in een tijdloos als een hedendaags interieur. Net zoals bij onze vorige behangcollecties, hebben wij oordeelkundig verfkleuren gekozen om elk design en elke kleurtoon op elkaar af te stemmen of aan te vullen, om zo de consument te begeleiden bij de keuze en te stimuleren avontuurlijk te zijn."

Little Greene, producent van hoogwaardige verf en behang, heeft een originele en opvallende aanpak voor haar reclamecampagne in het najaar van 2014. De kleurspecialist, die haar inspiratie haalt uit onderzoek naar zowel historische gebouwen als modern design, heeft de krachten gebundeld met één van de rijzende sterren van de Britse fashion scene, Edeline Lee. Het baanbrekende ‘Moments of Colour’ is vorige week getoond op de Woonbeurs Amsterdam.

Perfect match
De in Londen gevestigde, en internationaal gerenommeerde, Edeline Lee is afgestudeerd aan Central Saint Martins: ze was in de leer bij Alexander McQueen en John Galliano, voordat zij Associate Creative Director voor Zac Posen in New York en hoofdontwerper voor Rodnik in Londen werd. Ze startte haar eigen label in 2012. Deze wordt gedefinieerd door haar handtekening: gestructureerde, vrouwelijke vormen met strakke modernistische lijnen en precieze aandacht voor kwaliteit, die versterkt wordt door doordachte decoratieve details. Het was toeval dat Little Greene en Edeline Lee op precies hetzelfde moment dezelfde gedachten hadden over het raakvlak tussen mode en interieur. Na het gesprek te hebben geopend, ontstond er een gedachtenuitwisseling en een grote synergie ​​tussen de twee Britse merken. Het concept 'Moments of Colour' was geboren.

Uitbarsting van kleur
'Moments of Colour' bestaat uit acht kamersets met elk een eigen identiteit en karakteristieke persoonlijkheid. Elke kamerset is aangevuld met een passend ontwerp uit de avant-garde designer collectie van Edeline Lee, waarvan enkele gemarkeerd door extra architectonische details in het design. Lijkend op de binnenkant van een prachtig poppenhuis, creëren deze betoverende kamers een dramatisch statement, door de toepassing van Little Greene kleuren in zowel het huis als in de prachtige silhouetten van de opvallende SS15 collectie van Edeline. Tinten met beeldende namen, zoals 'Green Verditer', 'Atomic Red', 'Lamp Black', 'Bone China Blue', 'Serpentine', 'Pink Slip', 'Mister David' en ‘Slaked Lime’ zijn verwerkt in de beschilderde kamersets en in de designer fashion collectie. Via de glossy 'Jack Black' voordeur loop je een magische en inspirerende uitbarsting van kleur binnen... bereid je voor om overweldigd te worden.

Visionair interieurdesign en topcreativiteit
Little Greene's 'Moments of Colour' integreert een high-end interieur met avant-gardistische mode. Daarmee wordt een krachtige wisselwerking gecreëerd, die geen van deze twee elementen alleen kon produceren. Het is een samenwerking tussen twee uitblinkers in hun individuele gebieden, een uniek huwelijk van visionair interieurdesign en topcreativiteit. David Mottershead, Managing Director van Little Greene: "We weten dat interieurdesigners de modewereld nauwlettend in de gaten houden, aangezien daarin wordt gewerkt aan het voorfront van kleurinterpretatie. We zijn erg blij met de samenwerking tussen Little Greene en Edeline Lee. Hierdoor waren beide partijen in staat om in de wereld van de ander te stappen en te werken met de huidige trends, met als gevolg inspiratie en verbreding van elkaars horizon. Het zal de basis vormen van onze reclamecampagne in het najaar van 2014 en we zijn enorm verheugd om iets te presenteren dat onmiskenbaar 'anders' is en stof tot nadenken geeft." Edeline Lee voegt toe: "Om te werken met Little Greene aan een project van deze omvang is een moeiteloze vreugde geweest. Het bedrijf heeft mij geïnspireerd om nieuwe manieren te ontwikkelen voor het werken met, en het zien van, kleur."

De preview van 'Moments of Colour' was tijdens de London Fashion Week waar Edeline Lee haar SS15 collectie heeft onthuld. Ook is het, met groot succes, getoond op de stand van Little Greene tijdens Decorex (award voor Best Stand) en de Woonbeurs Amsterdam.

Na het daverende succes van de 'Grey' collectie heeft het toonaangevende Britse verfbedrijf Little Greene nagedacht over het volgende hoofdstuk in het Kleurenboek voor de avant-garde interieurontwerper.

In de Georgische tijd werd ‘Grey’ - een palet van neutrale tinten - overvloedig gebruikt. Bescheiden aanwijzingen in de historie duidden erop, dat in de jaren daarna een gedurfder kleurenexperiment ontstond; een bescheiden vooruitgang naar hedendaagse normen, maar in de tijd een uitzonderlijke revolutie.

Nieuwe’ kleuren
Deze 'nieuwe' kleuren werden gemaakt met natuurlijke aardpigmenten en bevatten vaak een zwarte tint. Hierdoor kregen deze kleuren een gedempt uiterlijk, dat in het algemeen geassocieerd wordt met de 'echte' historische verftint. Het doffe uiterlijk is, in tegenstelling tot deze associatie, juist vaak het resultaat van veroudering van het geverfde oppervlak en betreft niet de oorspronkelijke tint.

Hedendaagse combinaties
Velen onder ons leiden een modern leven in historische woningen, die aanvankelijk voor een totaal andere levensstijl zijn ontworpen. Daarom is Little Greene geïnteresseerd in het vinden van hedendaagse combinaties, waarbij de historische 'neutrale kleuren' trouw blijven aan hun oorsprong en architectuur, terwijl zij tegelijkertijd de basis vormen van de hedendaagse ontwerpschetsen; niet door de kleur te veranderen, maar door de kleuren, die erbij worden gebruikt, te veranderen.

David Mottershead, directeur Little Greene: “Het doeltreffend gebruiken van verf in het interieur is veel ingewikkelder, dan gewoon een kleur kiezen uit een kleurenpalet. Eén afzonderlijke kleur kan aantrekkelijk zijn. Twee gecombineerde kleuren kunnen prachtig zijn en drie tinten kunnen samen werkelijk schitterend zijn."

Eclectische smeltkroes
In overeenstemming met het karakter van het bedrijf om oud en nieuw, klassiek en hedendaags, en traditioneel en trendy te vermengen, stelt Little Greene een eclectische smeltkroes van combinaties voor. Deze combinaties bestaan uit geraffineerde basistinten en krachtige accenten - oftewel ‘highlights’ -, die allen op de vrij verkrijgbare kleurenkaarten van Little Greene te vinden zijn. Opvallende combinaties zijn:

- Telecom Tower ontmoet Broughton House - De legendarische restaurantkleur ‘Hicks’ Blue’ uit de jaren '60 gecombineerd met ‘Green Verditer’ uit de Regency periode.

- De zuiver koelgrijze kleur ‘Grey Teal’ met een chique felle streep ‘Marigold’ uit de jaren ’70.

- De populaire Regency-tint ‘Yellow-Pink’ gecombineerd met het houtwerk in ‘Lamp Black’ in plaats van het traditioneel verkozen gebroken wit.

- De charmante Victoriaanse kleur ‘Sage Green’ in een - misschien - verrassende combinatie met het ultrablauwe ‘Mambo’.

- ‘Invisible Green’, van landschapspionier Humphrey Repton uit de Georgische tijd, gecombineerd met het minder formele roze ‘Leather’ uit 1970.

- Het verbazend diepe 'Basalt' blauw met de klassieke highlight uit 1950 'Orange Aurora'.

Bezoek voor meer informatie, dealers en de vrij verkrijgbare kleurenkaarten de Little Greene website www.littlegreene.eu.

Little Greene heeft de archieven van zowel Londen als Parijs doorzocht, zoekend naar de oorsprong voor haar nieuwste ‘heritage’ behangcollectie, toepasselijk genaamd 'Révolution Papers'. De titel van deze collectie verwijst niet naar de bestorming van de Bastille in 1789, maar naar de baanbrekende vooruitgang, die geboekt is in de productie en distributie van behang in de daaropvolgende industriële periode. In de 18de eeuw waren Londen en Parijs onafhankelijke centra voor de productie van behang; de twee hoofdsteden hadden elk hun eigen ambachtelijke studio's, waar op bestelling behang werd gemaakt ter verfraaiing van de huizen van de plaatselijke elite. Toen men nieuwe handelskanalen ging ontwikkelen, ontstonden er ook nieuwe commerciële markten, wat onvermijdelijk resulteerde in het samenvloeien van de Engelse en Franse ontwerpstijlen en productietechnieken. Dankzij efficiënte blokdruktechnieken konden complexe behangsels met meerdere kleuren worden vervaardigd in lange lengtes. De papieren konden in rollen geproduceerd worden, in plaats van op individuele vellen, en in ongekende hoeveelheden. Dit betekende dat behang zowel betaalbaarder als toegankelijker werd dan ooit tevoren, wat resulteerde in het eerste wereldwijde succes van behang.

De zeven behangontwerpen van ‘Révolution Papers’
‘Révolution Papers’ bestaat uit zeven ontwerpen die typerend zijn voor deze periode; traditioneel damast en verfijnde toile patronen, een verfijnde (en soms verrassende) behandeling van kleur en een prachtige oppervlaktekwaliteit, die alleen kan worden bereikt met traditionele blokdruk. Bonaparte, c1850 : dit behang is een revisie van een authentieke 19de eeuwse Franse damast en recentelijk ontdekt als een geschilderd kunstwerk in een Parijse studio. Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat men vroeger alleen saaie en sombere kleuren gebruikte voor decoraties. De rijke schakeringen, gelaagdheid en gradatie van de kleuren, die hier zijn gereproduceerd, zijn volledig trouw aan het originele behang en doen tegelijkertijd zeer modern aan. Palais, c1840 : een klassieke interpretatie van dit patroon en zo kenmerkend voor de Franse behangpanelen, die gemaakt werden door de fabrikant Réveillon vanaf eind 1700. Het oorspronkelijke ontwerp werd handgedrukt, in achttien kleuren, op een smal papier van 46 cm met een rapporthoogte van 67 cm. De originele ontwerpschaal, stijl en oppervlaktebehandeling zijn behouden met de bloemen, guirlandes en arabeske decoraties. Piccadilly, c1760 : er is minder bekend over dit behang, dan over het vergelijkbare behang 'Soho Square' uit de ‘London Wallpapers’ collectie van Little Greene. Toch zijn er overduidelijke overeenkomsten; het archiefdocument van dit patroon is een 'mock flock', wat betekent dat het ontworpen is om het uiterlijk van het duurdere veloursbehang met reliëf uit te dragen, echter het effect wordt verkregen door de bedrukking in plaats van de textuur. Sackville Street, c1730 : dit ontwerp is één van de grootste en best bewaarde patronen uit het archief van English Heritage en bevat een rapporthoogte van 97 cm en een ongebruikelijke breedte van 75 cm. De rollen zijn dus aanzienlijk breder dan de standaardrollen van 52 cm breed. Het origineel werd ontdekt in de achterslaapkamer van een huis dat was gebouwd voor de ‘lagere adel’ en was oorspronkelijk behangen op platen, waarop bloemen achteraf met de hand zijn toegevoegd om de verbindingslijnen van het papier te maskeren. Stag Toile, c1895 : deze print bevat slechts één kleur en is afkomstig van een originele 19de eeuwse Engelse linnen stof. Het bevat een edelhert en is minder formeel dan de typische Toile de Jouy ontwerpen, die aan het einde van de 18de eeuw in Frankrijk werden gemaakt. Versailles, c1890 : een iets recenter behangsel dan zijn traditionele ontwerp wellicht doet vermoeden. Versailles is gebaseerd op een origineel document dat machinaal in gegradeerde tinten werd gedrukt om een trompe l'oeil effect te verkrijgen. Het bevat complexe rolornamenten en hoornen des overvloeds met vele bloemen in klassieke Rococo-stijl. Whitehall, c1740 : dit behang werd gevonden in een middeleeuws pand in Surrey in Engeland, dat op een bepaald moment het thuis was van de Surrey school. Hoewel het behang in Engeland gedrukt is, heeft het behang duidelijk een Franse invloed. Het bloemenraster is ongetwijfeld geïnspireerd door textielontwerpen. Gedrukt linnen en flanel stoffen in deze stijl werden bijzonder populair halverwege de 18de eeuw.

Van ontdekkingsreis naar feestelijke behangcollectie
Managing Director David Mottershead is bijzonder verheugd over de 'revolutionaire' Engels-Franse collectie: “Voor eerdere behangcollecties hebben wij ontwerpen uit het Engels erfgoed verkend binnen een brede tijdspanne, maar nooit op een manier, die zo helder de samenvloeiing markeert van de twee meest toonaangevende behangproductie steden. Het is opmerkelijk dat zowel in Londen als in Parijs gelijktijdig, maar onafhankelijk van elkaar, dezelfde gedachten en productiemethoden bestonden. Het was een echte ontdekkingsreis, evenals een enorme sensatie, om de twee invloeden harmonieus en naadloos bij elkaar te brengen in een feestelijke behangcollectie.” De ‘Révolution Papers’ collectie wordt in januari 2014 in Parijs op Maison et Object gelanceerd. De behangcollectie is nationaal en internationaal verkrijgbaar via een netwerk van exclusieve Little Greene dealers. www.littlegreene.com.

Kinderen kauwen graag op speelgoed, ‘proeven’ muren en stoppen graag spulletjes in hun mond. Daarom is het van groot belang welke verf je gebruikt bij het schilderen van de kinderkamer en kindermeubels. De Britse verffabrikant Little Greene biedt een baanbrekende, intelligente verf die als kindveilig getest is. Dit houdt in dat de verf absoluut geen gevaarlijke ingrediënten bevat en daardoor overal in huis veilig is voor gebruik. De betreffende verfkwaliteit Intelligent Eggshell en de Absolute Matt Emulsion zijn verkrijgbaar in alle Little Greene verfkeuren en beschikken tevens over de kenmerkende vlakheid en kleurdiepte die Little Greene eigen is.

Speelgoedverftest
De bijzonder rekbare Intelligent Eggshell en de Absolute Matt Emulsion zijn beide gecertificeerd als kindveilig onder BS EN 71-3:1995. Beter bekend als de speelgoedverftest. De verf bevat geen metalen en andere gevaarlijke ingrediënten waardoor het geen problemen veroorzaakt als het ergens belandt waar het eigenlijk niet thuishoort.

Gebruik in een moderne gezinswoning
De intelligente verven zijn veilig in het gebruik en bovendien bijzonder praktisch. Beide verven zijn ontworpen om bestand te zijn tegen extra slijtage door gebruik in een moderne gezinswoning. Ze kunnen moeiteloos worden aangebracht, drogen snel en krassen kunnen worden verwijderd met water en zeep.

Mogelijk in alle Little Greene verfkleuren
Met de Intelligent Eggshell en de Absolute Matt Emulsion hoeven er geen compromissen gesloten te worden in het interieur. Deze verf beschikt over dezelfde kwaliteiten, vlakheid en kleurdiepte, die kenmerkend zijn voor Little Greene. Bovendien is de verf beschikbaar in alle kleuren, van felle primaire kleuren tot elegante zachtere tinten. De kindveilige verf van Little Greene is de ideale keuze voor de kinderkamer, kindermeubels en voor speelgoed. Kinderhandjes en kindermondjes, die alles pakken en proeven, vormen geen gevaar meer. Little Greene verf is verkrijgbaar via een netwerk van exclusieve Little Greene dealers. Voor informatie en voor dealers kijk op www.littlegreene.eu.

Little Greene presenteert “GREY”, een eenvoudige naam voor een veelzijdige kleurenkaart. De collectie van deze - voor velen - favoriete kleur bevat “The Look” van dit decennium; vier kleurenvariaties, elk in zeven nuances van intensiteit. “GREY” zal op de Decorex – London geïntroduceerd worden in september 2013 en verkrijgbaar zijn bij alle Little Greene dealers vanaf 1 oktober 2013.

Grijs staat aan de basis van historische decoratie en blijft een tijdloze signatuur voor een eigentijds interieur. De eerste decoratieve verfmonsters, onderdeel van het English Heritage archief, bevatten tinten die alleen gebaseerd zijn op roet en ijzeroxide pigmenten. Deze subtiele grijstinten zijn te zien op de muren van mooie statige kamers, herenhuizen en belangrijke industriële gebouwen in Europa.

Modernistische architectuur heeft de kleuren wit en grijs omarmd. Deze kleuren zorgen voor een achtergrond, waarop het samenspel van licht, textuur, contrasten en accentkleuren, die inherent zijn aan de hedendaagse interieurs, het beste tot zijn recht komt.

“GREY” is een collectie van verschillende tinten grijs, van de zachtste (bijna wit) tot aan donkere kleuren met houtskool en bruin-blauw accenten. Dit pallet van grijstinten wordt geformuleerd vanuit vier in de natuur voorkomende pigmenten, t.w. Verdigris, Umber, Oker en Rood Oxide. Deze worden al eeuwenlang gebruikt om harmonieuze, evenwichtige en rustige interieurs te creëren. De kleurnamen geven een goed beeld van de kleuren, b.v. Wood Ash, Down, Ceviche, Rubine Ashes, Cool Arbour, Scree, Furrow, Toad en Chimney Brick.

David Mottershead, Managing Director van Little Greene, is blij met de nieuwe kleuren van het bedrijf: “We always relish the prospect of researching new shades to add to our already comprehensive collection of colours. This time it was so obvious – grey, grey and more grey! We already sell many neutral shades, but it’s very clear that both fashion and interiors are embracing the wonderful nuances of grey. We wanted to give our customers even more choice…and we are extremely glad we did! ‘Grey’ contains something for everyone!”

De 28 kleuren van de kleurenkaart “GREY” zijn verkrijgbaar in alle Little Greene verfkwaliteiten. De kleurstalen op de kleurenkaarten zijn beschilderd met de verfkwaliteit Absolute Matt Emulsion, zodat de kleur en de matheid gelijk zijn aan de verf in het blik.

Little Greene verf is verkrijgbaar via een netwerk van exclusieve Little Greene dealers. www.littlegreene.eu