Met wat een warm dekentje lijkt, transformeert deze bijzettafel in een comfortabel krukje. Het ontwerp zit vol verrassingen. Dat dekentje is namelijk een kussen van polyurethaan. En wanneer je ‘m opzij schuift, piept het tafeltje weer tevoorschijn. Een meubeltje waar je lekker op kunt zitten én een kop koffie kwijt kunt.

Het krukje is onderdeel van de Folding Comfort collectie waar ook een bankje bij hoort. Dat bankje past volgens Nederlandse ontwerper Frank Willems perfect in een wachtkamer. “De twee kussentjes die op het bankje liggen kun je uit elkaar schuiven. Als je naast een vreemde zit, kun je daardoor iets meer afstand nemen. Of je schuift juist dicht naar degene met wie je bent gekomen. Wie weet raak je in gesprek met je buurman en schuif je steeds dichter naar elkaar toe,” lacht hij.



Willems experimenteert al met de coating sinds 2003, toen hij de eerste prototypes maakte voor zijn Madame Rubens collectie waar hij mee afstudeerde aan de Design Academy in Eindhoven. Daarvoor vouwde hij grote stukken schuim over delen van bestaande stoelen: ontwerpen die goed werden ontvangen en de nodige bekendheid verwierven.

“Ik was al een tijd bezig een opvolger voor de Madame Rubens te ontwerpen. Ik wilde iets maken dat moderner oogt en minder pompeus en dus toegankelijker is. Voor mij staat functionaliteit in een meubel voorop: het moet vooral lekker zitten. Maar ik voeg ook graag iets extra’s toe. Daarom heeft deze kruk een ingebouwde bijzettafel.”

Op het schuim, dat door de jaren heen steeds duurzamer en steviger werd, is Willems nog niet uitgekeken. Al geeft hij toe stiekem te experimenteren met manieren om dezelfde vormentaal te behouden in een ander materiaal. Zelf zien? Frank Willems ontwikkelde de Folding Comfort collectie voor het Nederlandse merk Soonsalon. De hele collectie is te zien in Concept 13 tijdens Inside Design in Amsterdam en in de Yksi winkel op het Strijp-S terrein tijdens de Dutch Design Week. Zijn eigen werk presenteert hij dan in een galerie in het centrum van Eindhoven.

Bron: Perscentrum Wonen

Dit mooie, strakke en simpele bureau van woood staat mooi bij ieder interieur! Het bureau is voorzien van 1 lade, die niet erg opvalt omdat deze mooi is weggewerkt. Dit maakt het uiterlijk van het bureau strakker. De poten staan schuin, zo is dit simpele bureau toch een uniek exemplaar!



Het bureau is gemaakt van spaanplaat en afgewerkt met eiken folie. De poten van het buro zijn van massief hout en ook voorzien van folie. Dit meubel hoeft niet behandeld te worden met een olie of lak.

Dit artikel wordt ongemonteerd geleverd met een duidelijke montage-instructie. Klik hier voor meer informatie

Door zijn unieke vormgeving en innovatieve constructie zijn de mogelijkheden van dit duurzame krukje eindeloos. De Dutch Design Chair Holland dient als krukje, nachtkastje of bijzettafeltje. Dankzij het oer Hollandse design haalt u echt iets unieks in huis. Het krukje heeft een originele verpakking waardoor het erg leuk is om aan iemand cadeau te geven.



De Dutch Design Chair is gemaakt van karton en is op een ingenieuze wijze in elkaar gevouwen waardoor het geschikt is voor een gewicht tot wel 200 kg. De krukjes zijn FSC-gecertificeerd waaruit blijkt dat het karton afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. Alle krukjes hebben iets te maken met de wereld of de natuur. Ieder design brengt een andere sfeer met zich mee zodat u altijd een krukje kunt vinden dat bij uw interieur past.

Klik hier voor meer informatie

Met ingang van september 2013 is ook de collectie klassiekers van Spectrum uitgebreid met een bekend ontwerp: Kruk TC, in 1989 ontworpen door Ruud Jan Kokke. De kruk is op verzoek van mevrouw Trees Coenders van het Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam, bedacht. Aan haar ontleende de kruk de naam TC. Zij verzorgde rondleidingen in het museum en was op zoek naar een kruk die men gemakkelijk tijdens de rondleiding mee kon nemen. Zo ontstond de TC kruk, licht in gewicht (minder dan 1 kg), sterk en stapelbaar. De afgeronde vormen en handgreep zorgen ervoor dat de kruk gemakkelijk te dragen is.



De kruk is opgenomen in de collectie van o.a.: Museum of Modern Art New York, Cooper Hewitt Museum New York, Museum für Angewandte Kunst Köln en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Ook won het ontwerp enkele prijzen zoals de prijs voor het Design Yearbook 1998 en de eerste prijs op de International Contenporary Furniture Fair ICFF in New York.

Benieuwd hoe een stoel of tafel uit de nieuwe IKEA catalogus in je eigen huis zou staan? Met de vernieuwde IKEA catalogus app kan je dit direct zien. Via augmented reality komen producten in iedere kamer van het huis tot leven op het scherm van je smartphone of tablet. De vernieuwde app voor iOS en Android is vanaf vandaag gratis te downloaden. Zodra de nieuwe catalogus vanaf 12 augustus bij miljoenen Nederlandse huishoudens op de mat valt, kan men direct met de app aan de slag.

Extra wooninspiratie

Dit jaar bevat de IKEA catalogus app nog meer interactieve features. Net als vorig jaar krijgen gebruikers op meer dan 50 pagina’s toegang tot extra wooninspiratie. Door pagina’s te scannen met je smartphone of tablet krijg je bijvoorbeeld filmpjes en foto’s te zien en kunnen kamers van stijl veranderen. Nieuw is dat bijna 100 producten in 3D te bekijken zijn, via de augmented reality functie in de app. Icoontjes in de catalogus geven straks aan bij welke producten de augmented reality functie precies te gebruiken is.



Hoe het werkt

Leg de IKEA catalogus neer op de plek in huis waar je het betreffende product graag wilt zien. Scan deze plek met je smartphone of tablet en het product verschijnt vervolgens driedimensionaal in beeld. De IKEA catalogus werkt hierbij als een markeerpunt, waardoor het product op het juiste formaat in de kamer wordt getoond. Zo krijg je een goed beeld van hoe het product bij jouw bestaande interieur zou passen.

De IKEA catalogus app is te downloaden via de Apple App Store en Google Play.

Het iconische LÖVBACKEN tafeltje keert terug bij IKEA. De retro held uit 1956 - toen bekend als LÖVET - is vanaf augustus weer verkrijgbaar bij alle vestigingen in Nederland. Met haar bladvormige tafelblad van populierfineer en slanke poten van massief beuken met een goud accent, is LÖVBACKEN een retro blikvanger in ieder interieur. Het tafeltje is bovendien verantwoordelijk voor de start van een revolutie bij IKEA.

LÖVBACKEN is een tafeltje met geschiedenis. Na een fotoshoot voor de IKEA catalogus in 1956 bleek het meubel niet in de auto van IKEA oprichter Ingvar Kamprad te passen. Daarom besloot designer Gillis Lundgren de poten er af te schroeven. De start van een revolutie op het gebied van platte verpakkingen en het zelf monteren van je meubels. Inmiddels een vast onderdeel van het IKEA concept.



Zo efficiënt mogelijk ontwikkelen

IKEA ontwikkelt producten zo efficiënt mogelijk, zodat ze zo min mogelijk ruimte innemen tijdens het transport. Daarnaast wordt restmateriaal tot een minimum beperkt en hergebruikt voor andere producten en worden producten zoveel mogelijk via zee en land vervoerd, in plaats van via kostbaar luchttransport. Dit is goed voor het milieu en voor je portemonnee.

Met een hoogte van 51 centimeter past LÖVBACKEN perfect naast een fauteuil of bank. Het tafeltje is vanaf augustus weer terug en verkrijgbaar bij alle vestigingen van IKEA in Nederland. Het bijzettafeltje kost 49.95 euro.

Bacio van Rolf Benz. Een fauteuil die wordt gekenmerkt door een geraffineerde grafische vormgeving, ambachtelijke details en heerlijke zachte kussens. De fauteuil kan perfect solo worden toegepast maar voor wie het complete plaatje wil, is er een bijpassend bankprogramma.



Eyecather is het frame dat tegelijk het onderstel vormt. Ter accentuering kan gekozen worden voor een afwerking in grijsbruin, zwart, mat of glanzend chroom.

 

Er is een uitgebreide stoffen en leercollectie beschikbaar.

 

Design: Cuno Frommherz.

 

Leolux gelooft in de pluriformiteit van mensen. Daarom kiest u zelf de bekleding, kleuren en opties van uw favoriete Leolux model. Zo ontstaat een hoogst individueel meubel, dat past bij uw persoonlijke smaak en beleving.

Kunstenaar Jean-Paul Marsman (1962) bezorgde ons de ultieme uitdaging: zijn visie op de multifunctionele Kikko. Die verraadt een kleurrijke kijk op de wereld. Maar de “Kikko Marsman” toont ook de veelzijdigheid van de Leolux collectie die elke uitvoering, zelfs de meest kunstzinnige, mogelijk maakt.

Strakke lijnen, vloeiende overgangen, rust, helderheid en elegantie - als modern-klassiek systeemprogramma onderscheidt ENCADO II zich door een tijdloos design én door ongekende vormgevingsmogelijkheden. Het meubelprogramma is ontwikkeld voor de woon- en eetkamer en overtuigt vooral door zijn ongekunstelde en krachtige vormtaal. Een breed scala aan gelakte en gefineerde oppervlakken en geraffineerde technische details, zorgen ervoor dat ENCADO II de veeleisende woonindividualist volop ruimte biedt bij het samenstellen van zijn of haar planning.

ENCADO II combineert een variëteit aan individuele meubelen met een planningsprogramma. De nieuwe sideboards in verschillende hoogte- en breedtematen zijn dankzij innovatief meubelbeslag ook hangend te monteren. Horizontale schuifdeuren zorgen ervoor dat spullen of multimedia-apparatuur aan het oog wordt onttrokken. Nieuw zijn ook de smalle lowboards die uitstekend als tussenelementen kunnen worden toegepast. Daarmee laat het ENCADO II-programma zich omschrijven als hoogwaardig, elegant en passend bij een veelheid aan woonsferen. Dat komt onder meer tot uiting in de hoge materiaalsterkte van de sierkransen en afdekplaten.

Sfeer door kleur en licht

Door verschillende materialen en kleuren te combineren, kunnen bijzondere sferen worden gecreëerd voor een volledig eigen woonbeleving. Het programma biedt een rijk palet aan briljantlak- en natuurlijk ogende fineeruitvoeringen in houtsoorten en kleurtonen die tot de verbeelding spreken en trendonafhankelijk kunnen worden toegepast. Zo kunnen aansprekende houtsoorten worden geaccentueerd met fijne hoogglanslak, zodat de natuurlijke uitstraling van hout nog beter tot zijn recht komt. Een doordacht verlichtingssysteem zorgt daarbij voor glanzende effecten.

Dat Rolf Benz mooie en kwalitatief hoogwaardige banken maakt weet iedereen. Dat ze ook prachtige salontafels maken is minder bekend. Hier een voorbeeld van een prachtige salontafel en/of bijzettafel: Rolf Benz 971. Opvallend is het natuurstenen blad in "Graphite Brown" Dit kalksteen verleent de tafels hun elegantie en zelfstandigheid. Kenmerkend is het lederachtige oppervlak en natuurlijk is elk blad een uniek product.



De tafels hebben een stoer onderstel in aluminium gietwerk gepolijst of gelakt in RAL 8019.

 

Er zijn diverse afmetingen en uitvoeringen in rechthoek of vierkant model. Prijzen vanaf 1.727,- euro (40 x 80 x 37cm).

 

De Wendela Chair van Functionals is een compacte maar toch comfortabele stoel. De stoel combineert simpliciteit met verfijnde materialen en een oud-ontmoet-nieuw ontwerp. De dunne, flexibele zitting van hout wordt ondersteund door een modern aluminium onderstel.

De stoel is licht en waterdicht en is daarom geschikt voor zowel binnen als buitengebruik. De stoel is verkrijgbaar in verschillende kleuren.

Lava Orange en Aqua Blue: de nieuwe Tripp Trapp®-kleuren Retroklassieke Tripp Trapp®-kleuren voor een nieuwe generatie

Het is al vaak gezegd, maar de Tripp Trapp® is een échte designklassieker. Hoewel het ontwerp sinds de lancering in 1972 niet is veranderd, blijft Stokke® innoveren door het toevoegen van frisse, seizoensgebonden en trendy tinten aan de Tripp Trapp®-kleurencollectie.

Lava Orange en Aqua Blue zijn twee prachtige, aanvullende kleuren, geïnspireerd op het gewaagde kleurgebruik van de jaren zeventig. Kies voor subtiel en cool met Aqua Blue of voor levendig en warm met Lava Orange. Jouw stijl, jouw keuze.

Ook nieuw in de Tripp Trapp®-collectie zijn de kussensets in de kleuren Grey Loom en Signature Stripe. Het zijn twee veelzijdige, interieurvriendelijke dessins: Grey Loom met zijn rijke geweven textuur en Signature Stripe met zijn kleurrijke lijnen.

Daarnaast heeft de Tripp Trapp® Newborn Set™ een nieuwe, verwisselbare textielset met een zacht beige Check-patroon.

Bij Stokke® streven we naar het creëren van mooie, functionele en duurzame producten die de gezinservaring optimaliseren.

Het tijdloze design van de Tripp Trapp® past naadloos in elk interieur. De stoel is volledig verstelbaar in hoogte en diepte, wat betekent dat hij gemakkelijk aangepast kan worden aan de omvang en de behoeften van een opgroeiend kind. De Tripp Trapp® biedt een comfortabele stoel die vanaf de geboorte (met extra toebehoren) een leven lang meegaat.

De Tripp Trapp®, gemaakt van gecultiveerd beukenhout, is verkrijgbaar in negen verschillende kleuren zodat hij bij elke stijl, smaak en elk interieur past. De bijpassende Tripp Trapp® Baby Set is beschikbaar voor alle kleuren.

Ons koningshuis heeft het privilege om op de meest prachtige tronen plaats te nemen. Meestal is de Koninklijke troon een vergulde met fluweel beklede fauteuil met het wapen of monogram van de vorst, geborduurd in gouddraad. Mooi, maar niet echt modern en dat terwijl er zoveel gebeurt op dit gebied! Een fijne troon is niet alleen voorbehouden aan de royals, onze huiskamer verdient toch ook zo'n pronkstuk? Het Perscentrum Wonen zet een aantal klassieke én moderne 'tronen' voor je op een rijtje, waar zelfs onze kersverse koning vast graag een tijdje op blijft zitten.

De woonkamer is één van de belangrijkste ruimtes thuis. Een goede stoel is hier dus onmisbaar. Na een lange werkdag is dit dé plek om lekker neer te ploffen en uit te rusten. Dit doen we natuurlijk wel koninklijk in een mooie én comfortabele fauteuil. Perscentrum Wonen heeft een aantal klassieke en nieuwe designstukken voor je gespot. Ga lekker zitten en waan je op je eigen troon de koning van het huis!

‘De klassiekers’

Designweek Milaan

Prince Chair

De Prince Chair is een echte royal chair. De stoel is namelijk het resultaat van een wedstrijd waarbij het de taak was een stoel te ontwerpen voor Zijne Koninklijke Hoogheid de Kroonprins van Denemarken. De zwarte stalen stoel heeft, net als prins Hakon, een robuuste en moderne look. www.hay.dk

Designweek Milaan

Tulpenmanie

De Tulip Chair is een opvallende stoel, ontworpen door Marcel Wanders voor het Italiaanse designmerk Cappellini. De Tulip Chair is een eigenzinnige herinterpretatie van de klassieke leunstoel. In de vorm van een tulp, een van de grootste exportproducten van Nederland, is deze ‘troon’ uitermate geschikt voor een Nederlandse vorst én zijn ‘onderdanen’. www.cappellini.it

Designweek Milaan

Barcelona Chair

De Barcelona Chair werd speciaal ontworpen door Ludwig Mies van der Rohe als zetel voor het Spaanse koningspaar. Het ontwerp werd voor het eerst getoond in het Duitse paviljoen op de wereldtentoonstelling in Barcelona in 1929. Deze eerste Barcelona chairs waren bekleed met wit leder van jonge geitjes. Het X-vormige onderstel van de Barcelona Chair refereert aan de antieke vouwstoel, in de oudheid een statussymbool. Maar deze stoel is niet alleen geschikt voor een Koning, ook het ' gewone volk' kan de vorstelijke voetjes laten rusten. www.knoll.com

Designweek Milaan

Oranje Boven!

De beroemde Rococo stoel Poltrona di Proust uit de jaren zeventig heeft een betaalbaar broertje gekregen! De Proust van Magis is een herontwerp van de creatie van Alessandro. De stoel is ook voor buitenshuis geschikt en verkrijgbaar in diverse kleuren. Wij gaan natuurlijk voor een oranje exemplaar! www.magisdesign.com

Designweek Milaan

Koninklijke allure

Hij werd in 2009 gepresenteerd, maar is met zijn unieke vorm nu al verworden tot klassieker. Het ontwerp lijkt te zijn gevouwen als een papieren vliegtuig, vandaar de naam Paper Planes. Deze stoel van Doshi Levien voor Moroso heeft koninklijke allure door de stof met ruitpatroon waarin op subtiele wijze Swarovski kristallen zijn verwerkt. Bling bling for the King! www.moroso.it

‘De moderne tronen’

Designweek Milaan

Zonnetje in huis Fauteuil Ro, ontworpen door Jaime Hayon voor Fritz Hansen en gepresenteerd in Milaan, is elegant en sculpturaal. Met zijn hoge rugleuning is het een echte troon. De stoel werd onder andere uitgevoerd in twee tinten zacht geel, voor een zonnige zit. www.fritzhansen.com

Designweek Milaan

Kink in de kabel

Hij heeft geen gewone ronde vormen maar is eigenwijs hoekig! Stoel Superkink van ontwerpers Osko + Deichmann voor Blåstation heeft een koperkleurig frame en kan bekleed worden met leer of stof. Deze kink in de kabel zou niet misstaan in een modern paleisje! www.blastation.com

Designweek Milaan

Blauw bloed

Deze kleine zetel van genaamd Foliage van Patricia Urquiola voor Kartell is geïnspireerd op de natuur. Het bladerpatroon op de stoel lijkt te groeien uit het frame van ‘takken’. Naast de blauwe variant is deze moderne troon ook in andere kleuren te verkrijgen. Een klein stoeltje met grootse allure en comfort, want ook kleine prinsesjes verdienen een troon! www.kartell.it

Designweek Milaan

Romantisch sprookje

Fauteuil Story Teller van Imperial Collection is een product van eigen bodem en handgemaakt van beukenhout. In de vorm van een echte troon en met een romantisch bloempatroon past de Story Teller perfect bij ons Koningspaar. www.imperialcollection.nl

Designweek Milaan

Dineren als een vorst

Niet alleen in de woonkamer maar ook aan de eettafel kunnen we vorstelijk zitten. The Golden Chair van Moooi is, de naam zegt het al, is een gouden stoeltje voor aan de eettafel. Ook al eet je een eenvoudige magnetronmaaltijd, met deze stoel dineer je sowieso als een vorst. www.moooi.com

Bron: Perscentrum Wonen

Thijs Smeets is door Gispen Today gevraagd om hun collectie opnieuw uit te vinden. Net als W.H. Gispen combineert Smeets geavanceerde productietechnieken met een verfijnde en eenvoudige vormgeving. Toch heeft hij een radicaal andere benadering gekozen voor het merk dat bekend staat om haar chromen buisframes.

Zijn collectie is enthousiast ontvangen tijdens de lancering in Milaan en de Dutch Design Week in Eindhoven, waar zijn GT 901 TS stoel een erkenning kreeg voor Goed Industrieel Ontwerp. Het frame voor de stoel is gemaakt op een computergestuurde freesmachine en heeft een spuitgegoten kuip die horizontaal doormidden gesneden lijkt. Hij gebruikt frames van gebogen staal en afgeschuind multiplex als leidmotief in zijn collectie meubels en interieuraccessoires.



Al bijna honderd jaar worden meubels van industrieel ontwerper W.H. Gispen gewaardeerd om hun modernistische schoonheid. Gispen was niet alleen een pionierend ontwerper maar ook een vooruitstrevende industrieel die in zijn in 1916 opgerichte fabriek als eerste in Nederland chromen buisframes in serie produceerde. Stukken van zijn hand hebben inmiddels een iconische status gekregen, zoals de Gispen 101, 201 en 412 stoelen.

Gispen Today door Thijs Smeets ademt dezelfde innovatieve eenvoud als het rijke erfgoed van W.H. Gispen, en loodst hiermee het merk op een eigenzinnige manier de 21ste eeuw binnen.

Bekijk hier meer afbeeldingen van deze collectie

De Folding Chair staat al sinds zijn introductie in 1932 symbool voor het sublieme ontwerp van flexibele meubelen. Toch duurde het dertig jaar tot de stoel zo geliefd werd als hij nu is en in productie genomen werd.

Mogens Kochs Folding Chair kwam in 1932 op de markt. De stoel was bedoeld als een eerbetoon aan het ontwerp van de klassieke regisseursstoel, maar verwijst ook duidelijk naar Mogens Kochs voorliefde voor functioneel design. Koch ontwierp de stoel voor een wedstrijd voor binnenhuisontwerp vanuit de kerk, waar hij niet bijzonder enthousiast ontvangen werd: velen vonden de stoel in die tijd te radicaal ontworpen.

Het was pas in 1960 dat designliefhebbers interesse in de Folding Chair begonnen te krijgen. Langzamerhand begon de stoel steeds meer mensen op te vallen en uiteindelijk werd dit designpareltje toch in massaproductie genomen. Rud. Rasmussen nam in de jaren 80 de productie over, waarbij nauw werd samengewerkt met Mogens Koch en teruggegaan werd naar het oorspronkelijke design.



De Folding Chair is Mogens Kochs visie op een meubelstuk dat makkelijk te verplaatsen is, maar toch mooi om te zien, of het nou aan een tafel staat of op het terras. Het unieke aan dit ontwerp is dat de stoel zichzelf automatisch stabiliseert zodra je gaat zitten, zodat je altijd stevig zit. Daarnaast is de stoel gemakkelijk op te bergen dankzij het eenvoudige opvouwmechanisme. De koperen ringetjes zorgen voor een soepele beweging.

Het frame van de stoel is uitgevoerd in beuken- of mahoniehout en is het toonbeeld van Mogens idee van binnenhuisontwerp. Het houten frame met de koperen verbindingsstukken stralen liefde voor simpel Scandinavisch vakmanschap uit: meubelontwerp waarbij de schoonheid in de details zit. De stoel kan uitgevoerd worden met een zitting en rugleuning van stof of koeienhuid en geeft elke kamer een air van elegantie.

Tegenwoordig wordt de Folding Chair internationaal gezien als Kochs beste design, wat de trots van degenen die de stoel maken natuurlijk alleen maar vergroot. Knud Erik Hansen, CEO bij Carl Hansen & Søn, dat Rud. Rasmussen in 2011 overnam: "De Folding Chair is een uniek ontwerp, een mijlpaal in het vak. Alleen de stabiliteit van de stoel is al ongekend. Je ziet er duidelijk aan af dat Mogens Koch functie belangrijker vond dan vorm. Tegenwoordig is de stoel wereldberoemd en bij iedereen geliefd, wat maar weer bewijst dat Mogens Koch wist wat hij deed. We zijn ontzettend trots dat wij een rol mogen spelen in het verhaal van deze klassieker.

Tegen de stroom in groeide Piet Boon de afgelopen jaren uit van Dutch designer tot internationaal merk. Zijn ontwerpvisie blijkt van New York tot Korea aan te slaan. Blijkbaar zit er iets universeels in, dat misschien het best te typeren is als het gouden midden tussen Zaans en zen.

“Eigenlijk zijn de werkruimtes hier belachelijk groot.” Piet Boon zegt het bijna verontschuldigend als hij zijn Global Headquarters in Oostzaan laat zien. Twee jaar geleden vestigde hij zich met zijn hele team en de Piet Boon Store in dit gloednieuwe, zelf ontworpen pand. “Maar als het zo ruim kán, is het natuurlijk wel heel prettig,” voegt de geboren en getogen Zaankanter toe. “Ik vind het belangrijk dat de mensen die hier werken, intussen zo'n veertig, een prettige plek hebben, met veel licht en rust. Dat ze geen hinder van elkaar hebben, maar elkaar wel inspireren.” Wat op de bezoeker vooral indruk maakt, is niet eens zozeer het volume van de ruimtes – inderdaad riant te noemen – maar vooral de serene en toch persoonlijk sfeer. Boon zit in zijn helder witte kantoor achter een joekel van een eikenhouten werktafel, die eerder uitnodigend is dan imponerend. Het kwartje valt als Boon vertelt: “Dit was de eettafel die bij mij thuis stond. Nu staat er een van Piet Hein Eek, een designer die ik enorm bewonder.” Al met al is het kantoor, net als de rest van het pand, een perfecte illustratie van de design-visie van Boon: robuust en toch behaaglijk, eenvoudig en toch comfortabel, minimalistisch en toch karaktervol, ongepolijst en toch verfijnd. Altijd is er die harmonieuze eenheid van tegenstellingen. De yin en de yang, die al het werk van Boon zo kenmerkt, of het nu gaat om een zitbank, een boot, een woonhuis of een hotel in de Cariben.



Eenvoud duurt het langst

“Mijn filosofie is heel eenvoudig,” licht Boon toe. “Bij al mijn ontwerpen hanteer ik dezelfde mantra: kwaliteit, functionaliteit, duurzaamheid. Ik ben een jaar of dertig geleden begonnen als aannemer. Mijn grote frustratie was toen dat wat de architecten bedachten maar zelden aan mijn kwaliteitsnormen voldeed. Terwijl ik het moest bouwen en er garantie op geven. Indeling, materiaalgebruik, afwerking, routing, detaillering, zichtlijnen, lichtinval, dat zijn elementaire dingen. Dat moet allemaal deugen, anders wordt je niet happy van je huis. Ik ging steeds meer zelf achter de tekentafel zitten en zo ben ik uiteindelijk van bouwer ontwerper geworden. Omdat ik zoveel waarde hecht aan functionaliteit en duurzaamheid, betrek ik van begin af aan onze styling-afdeling bij een ontwerp. Dat hebben we als ontwerpstudio altijd zo gedaan en dit is een grote kracht gebleken, iets wat ons uniek maakt. De styling onder leiding van Karin Meyn – van wereldklasse in haar vak – kijkt vanaf de eerste schetsen mee en denkt na over de kleuren, de materialen en de texturen die de basis gaan vormen. Want juist die basis moet lang mee kunnen, niet gaan vervelen en dus vooral rustig, sober en praktisch zijn. De afwerking van de wanden en de vloeren, daar nemen we samen met de styling al vroeg in het proces zorgvuldige beslissingen over. Favoriete materialen daarvoor zijn bijvoorbeeld hout, beton, zink en natuursteen. Deze materialen zijn net als marmoleum niet te nadrukkelijk aanwezig, oersterk, vaak duurzaam, veelzijdig, tijdloos, praktisch en evengoed ontzettend mooi.”

Warm minimalisme

“Aan de ene kant zijn mijn ontwerpen nuchter Hollands, alleen al door de vaak robuuste vormen en de pure materialen. Tegelijkertijd heeft het ook iets Oosters wat we bouwen, door de soberheid, de heldere lijnen, de symmetrie, de rust en ook weer de eerlijke materialen. Ik vind het dan ook te gek dat we nu worden gevraagd voor grote projecten in Azië, bijvoorbeeld in Korea. Minimalistisch huizen zijn naar mijn smaak de mooiste. Minimalistisch, maar toch warm en leefbaar, met alleen het noodzakelijke: een lekkere bank, een vuurtje en wat kunst. Veel meer heeft een mens toch niet nodig? In het Verre Oosten zijn ze daar natuurlijk ontzettend goed in. In een Japans of Koreaans huis staat bijna niets. Ze zitten, eten en slapen op de vloer. Ik heb in Korea vloeren gezien van papier. Heel veel lagen geel papier over elkaar gelijmd en dan gelakt. Ongelooflijk mooi! De vloer is in feite het belangrijkste meubel. Je mag er uiteraard niet met schoenen op, hij moet altijd schoon blijven en liefst ook behaaglijk warm. In Korea hebben ze al zeker 1500 jaar standaard vloerverwarming in elk huis. Echt fantastisch. Zelf gebruik ik vloerverwarming ook graag, het is onzichtbaar en energiezuinig. Het grappige is wel dat Koreanen willen dat we westerse huizen voor ze bouwen. Alleen: ik kan niet een huis vanuit de polder daar naartoe verplaatsen, dat zou totaal misstaan. Dus gebruik ik toch elementen uit de Koreaanse cultuur. Bijvoorbeeld door nóg meer aandacht te besteden aan de relatie tussen de architectuur en de natuurlijke omgeving dan we normaal al doen, want in Korea is respect voor natuur een heel belangrijke waarde. Iets heel anders, is de liefde voor goud en glimmend in Korea, op het kitscherige af. Zelf heb ik daar niks mee, maar dat vertaal ik dan door gepolijst brons te gebruiken, wat ik wél mooi vindt. Het bijzondere is nu, dat de luxueuze villa's die wij gebouwd hebben voor de Koreanen heel westers ogen, terwijl ze er door westerse ogen hartstikke oosters uitzien. Om die culturen zo te kunnen verweven, dat is fantastisch en lukt alleen als je je heel goed verdiept in zo'n land. Nu is reizen, rondkijken in andere landen, altijd al mijn belangrijkste inspiratiebron geweest, dus dat vind ik alleen maar leuk.”

Dichtbij blijven

“Een jaar of zeven geleden hebben we besloten van de persoon Piet Boon een internationaal merk te maken. Het is een heel succesvolle beslissing gebleken, waarbij belangrijk is geweest dat we onze filosofie nooit hebben verloochend en altijd dicht bij onszelf zijn gebleven. De manier waarop we een internationaal project benaderen, verschilt in essentie niet van de manier waarop we hier werken met elke individuele klant. Ik begin altijd met het onderzoeken van de gewoontes en het leefterrein van de opdrachtgever, door veel met die persoon te praten. Dat is het leuke van mijn vak. Ik ben gek op mensen en om een goed ontwerp voor iemand te kunnen maken, moet ik je echt als mens leren kennen. Wat zijn je hobby's, je passies, wat is je smaak, hoe leef je thuis? Zelfs je kinderen en je hond wil ik leren kennen. Dat vertalen we met ons team naar een huis dat niet voelt als een Piet Boon-huis, maar als jouw huis. Daar gaat het om. Ik probeer te achterhalen wat je dromen zijn en je dan te verrassen met iets dat nog net een stap verder gaat. Tegelijkertijd moet je achteraf het gevoel hebben dat het allemaal bij jou vandaan is gekomen, wat in feite ook zo is. Als dat lukt, is de missie geslaagd.” Tekst: Chris Muyres

Houdt u van modern én fris? Dan is deze bijzettafel van Leitmotiv perfect voor uw interieur. Deze moderne bijzettafel van Leitmotiv past binnen ieder interieur. De bijzettafel is gemaakt van hout en de poten van de tafel zijn geïntegreerd in het model.

Dit maakt het een speels en open geheel, de " Open Minded" bijzettafel. Dit tafeltje in de frisse kleur mint groen is ook heel leuk te gebruiken als nachtkastje!

Natuurlijk is de Open Minded bijzettafel ook in andere kleuren en uitvoeringen te bestellen.

Bent u op zoek naar een krukje in de woon-, slaap-. of kinderkamer, dat tegelijkertijd een leuke accessoire vormt? Dan zit u met dit leuke krukje van Seletti helemaal goed. Dit design krukje ziet eruit als een boomstam en is ontworpen door Miga de Pan.

Het krukje is afgewerkt met een gehaakte katoenenhoes. Dit maakt de kruk niet alleen heel comfortabel, maar het geeft de kruk ook die unieke look. Het krukje geeft u extra warmte en gezelligheid in huis.

Klik hier om het Seletti Bosque Boomstam Krukje te bestellen

De bijzettafel, accessoire of kleine kruk Splash van B-line is ontworpen door Kristian Aus. De Splash is te gebruiken als lage barkruk, design bijzettafel, vaas, container of leuke accessoire.

De Splash is gemaakt van polyethyleen. De Splash is geschikt voor binnen en buiten gebruik. Kies uit een reeks van fantastische kleuren, en als je niet kunt kiezen... dan neem je er toch van elke kleur een!

Bestel de Splash hier

Een uniek dressoir van Seletti! Het Sending Animals Varken is een bijzonder designmeubel, ontworpen door Marcantonio Raimondi Malerba. Het varkentje heeft drie kastdeurtjes met daarachter opbergruimte. De vormgeving is opvallend en bijzonder.

Is de houten krat klaar om verscheept te worden? Het gaat hier niet om een pakket, maar om een meubelstuk van sloophout. Het wonderlijke design maakt dit Sending Animals Varken een uniek designmeubel. Gewldig als dressoir of zelfs als televisiemeubel.

Het ontwerp alleen maakt dit dressoir al een geweldig item voor het interieur, maar dit Seletti Sending Animals Varken is ook nog praktisch! Het lijf heeft drie deurtjes, met daarachter meer dan genoeg ruimte voor allerlei accessoires of papierwerk.

Klik hier om het Seletti dressoir varken te bestellen

De nieuwe collectie Harvink meubelen herken je ook in het voorjaar van 2013 weer aan de (metalen) frameconstructie en de afritsbare bekleding. Nieuw dit voorjaar is de bank ARMSLAG en fauteuil TIPI

ARMSLAG

Geen slag om de arm, maar een nieuwe Harvink topper. De armen van deze bank kunnen omhoog gezet worden voor een zit- of lig plek extra.

TIPI

Een stoere fauteuil die er mag zijn, met verrassend goed zitcomfort en fraaie vormgeving.

Bekijk hier een sfeerimpressie van de Harvink Collectie

Wat heeft een Benedictijner monnik met architectuur en meubels te maken? Het antwoord is te vinden in de meubelcollectie van Dom Hans van der Laan. Sinds kort worden deze exclusieve designmeubels, die ontworpen zijn in de vorige eeuw, weer volgens de oorspronkelijke tekeningen gemaakt. De meubels laten alle gangbare stijlbegrippen achter zich en worden gekenmerkt door allesomvattende eenvoud. De houten meubels, ontworpen door de geroemde architect en Benedictijner Monnik Dom Hans van der Laan, worden gekenmerkt door de balans tussen Rust & Chaos. Binnen & Buiten. Natuur & Cultuur. Soberheid & Weelde. Design & Functionaliteit.

DOM VAN DER LAAN: A REAL DUTCH DESIGNER

Dom Hans van der Laan heeft een belangrijke rol vervuld in de geschiedenis van de Nederlandse architectuur. Hij bleek niet ontvankelijk voor de architectonische tijdsgeest van Rietveld en Berlage. Hij zocht zelf naar de essentie van de architectuur en vond daarop een antwoord. Dom van der Laan behoort tot de grootmeesters als Vitrivius, die erin geslaagd zijn om een eigen theorie te ontwikkelen. Het gedachtegoed van Van der Laan is samengevat in de Bossche School. Zijn opvattingen over de ‘architectonische ruimte’ zijn van universele waarde gebleken. Ze gaan nog steeds letterlijk de wereld rond en worden gedoceerd aan de universiteiten van Kaapstad tot Yale. In 1977 publiceerde hij zijn levenswerk "De architectonische ruimte". Dom van der Laan heeft gezocht naar een systeem van maten met algemene geldigheid. In zijn theorie over verhoudingen speelt het plastisch getal, een driedimensionale uitwerking van de gulden snede, een centrale rol.



AUTHENTIEKE EN TIJDLOZE COLLECTIE

De meubelcollectie van Dom van der Laan, die bestaat uit negen onderdelen, wordt helemaal met de hand vervaardigd door het productieatelier van Dom van der Laan Meubeldesign in Breda. Alle meubels worden gemaakt op basis van de oorspronkelijke tekeningen van Dom van der Laan. Het specifieke kleurengamma voor de meubels werd bepaald in overleg met kleurdeskundige van de Bossche School, Wim van Hooff, waarmee Van der Laan bij al zijn projecten heeft samengewerkt. De meubels zijn exclusief en worden op individuele bestelling geleverd. De meubels kunnen rechtstreeks gekocht worden bij het productieatelier.

Meer artikelen...